Jevngodt med å selge sand i Sahara?
Ofret både kjærester, venner og alt annet - for isbiter
Lunken drikke uten isbiter på fest gjorde at Jack Stensland fikk ideen som endret livet hans. Nå gjør han millionbutikk som Mr. Iceman.
Selge frossent vann i butikk? Haha! Glem det!
Omtrent slik opplevde Jack Steinsland mottagelsen fra dagligvaresjefer i Oslo da han startet opp med isbitproduksjon i farens garasje i 1999. 20 år senere er han nærmest enerådende på markedet, og enten du er på Rema 1000, Kiwi, Spar, Meny eller 7-Eleven, finner du stort sett Mr. Icemans produkter når du graver i frysedisken etter isbiter.
Alt startet på en fuktig fest.
LES OGSÅ: Fire drinker du kan bestille i steden for gin tonic
Istid i garasjen
– Jeg var på vorspiel som tenåring og hadde med brennevin. Jeg trengte isbiter, og verten hadde et sånt brett med isbiter alle hadde i fryseren før. Jeg tror det hadde ligget der siden OL i 1952, ler Steinsland.
Men han lo ikke like godt da drinken hans smakte torsk. Da slo det ham at isbiter er noe man burde kunne kjøpe i butikk. Et frø ble sådd.
Så hopper vi frem til påsken 1999. 27 år gamle Jack kunngjorde overfor sin far: «Nå lager jeg isbitfabrikk i garasjen din».
– Det var veldig manuelle greier og jeg hadde ingen bakgrunn for å lage fabrikk. Men jeg hadde et kult navn – Mr. Iceman! Og så ble jeg veldig god til å løse alle utfordringene som dukket opp på veien, sier Jack.
For det har vært litt av en reise – smertefull og med tøffe tak.
– Jeg har ofret både kjærester, venner og alt annet. Jobbet døgnet rundt i starten uten å tjene penger. Jeg levde lenge på pasta og knekkebrød. Men jeg hadde trua! sier gründeren.
Hånlatter stilnet
Historisk sett hadde heller ikke mange troen på at flaskevann skulle få en posisjon i Norge. Vi har tross alt verdens reneste vann, og det koster 1000 ganger mer å kjøpe vann på flaske enn å tappe det rett fra krana. Imsdal lanserte det første kildevannet på flaske under OL på Lillehammer i 1994.
I fjor kjøpte nordmenn 102 millioner liter flaskevann.
Steinsland mente at isbiter var noe folk ville ha, og gikk rundt til ulike dagligvarebutikker i Oslo for å spørre om de ville ta inn produktet hans.
LES OGSÅ: Tre gode drinker med akevitt
– Jeg ble møtt med rare blikk eller hånlatter. «Isbiter? Tuller du?! Det er jo ingen som gidder å kjøpe noe man enkelt kan lage selv!»
Men det var før han møtte på Thor Johansen, som da jobbet i 7-Eleven og som senere skulle starte Deli De Luca.
Skjønte konseptet
– Han hadde bodd i USA og skjønte hva konseptet var, all den tid 7-Eleven startet som en fabrikk som solgte isblokker til private husholdninger i Texas.
Jack fikk tre 7-Elevenbutikker til å teste markedet i tre måneder. Det var ikke rare greiene – salget var om lag tre poser i uka. Men så begynte ryktet å gå om at man fikk isbiter i butikken.
– Vi fikk et hjørne i en krok av en butikk, jeg sto der og markedsførte isbitene mine. Et lite glass Schweppes med en isbit oppi.
«Jaså, du reklamerer for Schweppes?» sa folk. «Nei, isbiter!», sa jeg. Folk lo. Men jo mer jeg fortalte, jo mer ble folk vant til tanken.
Flyttet på landet
Jacks isbiter var komprimerte og fryst under trykk, og holdt dermed mye lenger i glasset. Det la kundene merke til.
De tre første årene kjørte Jack 80 mil i uka – bare innenfor Oslo. Etter hvert fikk han 35 butikker i hovedstaden. Han produserte og bar inn all isen selv fra varebilen sin inn til butikkene.
– Så begynte det å ta av. Han som bodde på Ullern, ville gjerne også ha isbiter når han var på hytta på Tjøme, fortsetter Jack.
Mr. Iceman begynte å spre seg utenfor Oslo-grensa. Litt etter litt ville hele Norge ha isbiter fra Mr. Iceman i butikkene sine.
I dag har Mr. Iceman for lengst forflyttet seg fra garasjen til pappa og til store produksjonslokaler på Herbergåsen i Nes i Akershus, hvorfra han i fjor omsatte isbiter for 20 millioner kroner.
Her lages krystallklare isbiter i alle varianter.
– Det lokale vannet her har fenomenalt høy kvalitet – rent norsk vann som gir krystallklare isbiter, forteller Steinsland.
Smeltefri is
– Alle kan fryse vann. Men selve prosessen skiller hjemmelaget fra profesjonelt utført. Dette er kvalitetsvann som blir renset og deretter fryst under ekstra høyt trykk og uten oksygen, noe som gjør isbitene glassklare, uten lukt eller smak og med mye lenger holdbarhet, sier Jack Stensland.
I sommersesongen foregår 80 prosent av salget. Dårlige somre gir kjedelige salgstall, mens den varme 2018-sommeren var svært hyggelig for Jack Steinsland.
Selger isbiter til Svalbard
– Men jeg ser på utenlandske konkurrenter som produserer is i Spania eller California. De er heldige. Når du tar på deg shortsen i 30 grader, er det klart at det er større sannsynlighet for å selge is også. Men jeg er stolt over å selge isbiter til barer på Svalbard, det må jeg si.
LES OGSÅ: Så mange drinker trenger du for å gjøre andre atraktive
Noe han er ekstra stolt av, er Ice Balls, et eksklusivt produkt der fire iskuler er frosset under trykk over flere dager og gir verdens hardeste is, helt uten luft, som varer dobbelt så lenge som normal is.
– Når du skal drikke en whisky til 1000 kroner glasset, vil du at den skal være kald, men ikke tynnet ut. Den skal ikke påvirkes av noe, bare smake whisky.
Leverer is til New York og London
Mr. Iceman
Omsetning 2018: 20,1 mill
Resultat: 2,3 mill
Selskapet ble startet i juni 1999 av Jack Steinsland.
Noen kunder skal ha skreddersydde produkter, sier Jack, som har utdannet seg til iskunstner. Han leverte en isblokk på 800 kilo med en kongekrabbe inni på Anuga-messen i Tyskland, som er en av verdens desidert største mat- og drikkevaremesser. Plutselig fikk han kunder utenfor Norge. Siden har han levert opptil ett tonn tunge isblokker til events i New York, London og Milano. Forespørslene er mange – og mange er merkelige.
– Vi fryser så mye rart inn i isblokker at du ikke vil tro det. Det var en celeber kunde som spurte om jeg kunne «gjøre noe dirty» – han ville fryse inn ei rød tangatruse og et par håndjern!
Ha ha.
– Fikk kunden det som han ville?
– Det skal jeg love deg!