Der Führers elskede tante 

Ju-52 deltok i gjenreisingen av Norge

Junkers Ju-52 var Adolf Hitlers favorittfly. Det sies at han hadde nærmere 50 eksemplarer i sin private flyflåte. De tyske soldatene viste sin kjærlighet ved å døpe det Tante Ju.

<b>«VESLEFRIKK» FOR SAS:</b> Passasjerer går om bord i «Veslefrikk» i Kirkenes i 1955. Tante Ju tok dem til Oslo.
«VESLEFRIKK» FOR SAS: Passasjerer går om bord i «Veslefrikk» i Kirkenes i 1955. Tante Ju tok dem til Oslo. Foto: markus kress/wikipedia
Først publisert

Den tyske «Tanta» fløy tropper og forsyninger til fronten og tok med seg skadede tilbake til sykehus og behandling. Flyet spilte også en viktig rolle under invasjonen av Norge og Danmark, også kjent som operasjon Weserübung. Under denne aksjonen skrev de kasselignende flyene krigshistorie ved å slippe fallskjermtropper ut over Danmark, samtidig som over 300 Ju-52 fraktet 30 000 soldater til invasjonen av Norge.

Få flyplasser

Dette var imidlertid ikke første gang Ju-52 var på norsk jord. I 1935 bestilte Det Norske Luftfartsselskap tre sjøflyversjoner som ble levert i Lufthansablått med hakekors. Det første flyet fikk navnet «Havørn», men forulykket omtrent før det kom i trafikk. Allikevel ble det raskt erstattet, for sjøfly var tingen i Norge, siden det fantes svært få faste flyplasser.

Da krigen kom i 1940, ble de tre norskeide flyene beslaglagt av de tyske okkupantene. Ved krigens slutt fem år senere stod det 48 Tanter plassert rundt på forskjellige land- og sjøbaserte flyplasser tyskerne hadde bygget i Norge. DNL, senere den norske delen av SAS, fikk tilbake to av sine fly i tillegg til at de overtok syv fly fra Lufthansa. Dermed var det duket for en norsk etterkrigskarriere for Tante Ju. Med sitt bølgeblikkskrog var hun lett gjenkjennelig langs norskekysten. Ruten Oslo-Bergen gikk via Moss, Arendal, Stavanger og Haugesund. Prisen var 95 kroner. Finnmarksruta ble betjent av Ju-52 helt frem til 1956.

<b>ASKELADDEN:</b> I dag finnes det syv flyvedyktige Ju-52 i verden. Dette eksemplaret ble bygd i 1936, har hatt navnene «Falken» og «Askeladden», og ble etter krigen brukt på Finnmarksruten frem til 1956. Flyet er nå eid og restaurert av Lufthansa, og er i full trafikk gjennom hele sommerhalvåret i Tyskland.
ASKELADDEN: I dag finnes det syv flyvedyktige Ju-52 i verden. Dette eksemplaret ble bygd i 1936, har hatt navnene «Falken» og «Askeladden», og ble etter krigen brukt på Finnmarksruten frem til 1956. Flyet er nå eid og restaurert av Lufthansa, og er i full trafikk gjennom hele sommerhalvåret i Tyskland. Foto: riksarkivet/wikipedia

Følsomme for værforhold

I 1932 var Junkers Ju-52 et moderne fly, men flyutviklingen gikk fremover med stormskritt. Teknologisk lå for eksempel det amerikanske DC-3 godt foran Ju-52. Med to motorer hadde den like mange hestekrefter som Tanta med tre motorer, og kunne fly både raskere og lengre.

Sjøfly var svært følsomme for værforhold, og enkelte ruter kunne kun flys på sommeren. Da byggingen av sivile flyplasser i Norge skjøt fart i 50-årene, ble det slutten på en æra der Tante Ju med flottører hadde transportert gods og sivile i et krigsslitent Norge.

På Gardermoen finnes en militær versjon av Ju-52, men vil du se sjøflyversjonen, finner du den på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Er du av den spreke typen, kan du dykke i Hartvikvannet utenfor Narvik, der ti Tanter sank under slaget om Narvik. Noen ble reddet opp, men man antar at det fortsatt ligger to-tre fly på bunnen i dag.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 39 2021

Ju-52

<b>FØRST UT:</b> «Havørn» var den første Ju-52 med norske farger. Bildet er tatt i 1935. Flyet forulykket året etter.

Produsent: Junkers Flugzeug und Motorenwerke

År produsert: 1932-1952

Mannskap: 2

Passasjerer: 17

Toppfart: 270 km/t

Cruisefart: 220 km/t

Rekkevidde: 1400 km

Lengde: 18,90 meter

Vingespenn: 29,26 meter

Høyde: 4,50 meter

Motorisering: 3 stk propell, 1500 hk

Antall produsert: Cirka 5000