Fokker Friendship F-27

Fokker Friendship var lett å kjenne igjen, og alle hadde et forhold til den

Det var min første flytur. Jeg var ni år og minnes ennå kreftene da propellene begynte å snurre rundt med blårøyk, støy og vibrasjoner, bare noen meter fra vinduet mitt.

<b>SÆREGEN:</b> Fokker Friendship var lett å kjenne igjen med vingene over flykroppen og den stramme forlengelsen av sideroret frem over akterpartiet. Det nederlandske flyet etablerte Braathens SAFE i det norske markedet.
SÆREGEN: Fokker Friendship var lett å kjenne igjen med vingene over flykroppen og den stramme forlengelsen av sideroret frem over akterpartiet. Det nederlandske flyet etablerte Braathens SAFE i det norske markedet. Foto: Ken Fielding/Wikimedia Commons
Først publisert

Det var ikke lange turen, fra Fornebu til Sola, men man glemmer ikke sin første flytur sånn uten videre. For flyet, en Fokker Friendship F-27, var dette en rutinetur, for meg ble det et møte med en flymaskin som gjorde varig inntrykk en gang midt på 60-tallet.

Mange nordmenn husker fremdeles F-27, flyet som ble en viktig brikke i Braathens SAFE sin merkevarebygging. Med det flyvalget tredoblet de passasjerkapasiteten i forhold til forgjengeren Heron. Som flyselskap nummer to i verden fikk de sine første F-27 i 1958 og fløy dem frem til 1976.

Brukt som fraktfly

Flyet ble laget for å erstatte fly som DC-3 Dakota, og i 1960 betalte man 239 000 pund (2,8 mill. kroner med datidens kurs) for en ny F-27. Totalt hadde Braathens åtte stykker i sin flåte, selv om man kunne tro det var flere. De var jo å se over hele landet.

Noen av Braathens sine fly ble overtatt av Busy Bee, som fløy dem til de gikk konkurs i 1993. SAS hadde flyet i sin flåte fra 1984 til 1990, og helt frem til 2009 ble modellen brukt som fraktfly av FedEx Express i USA.

<b>ENKEL SERVERING:</b> Troppe-transport byr ikke på mye luksus.
ENKEL SERVERING: Troppe-transport byr ikke på mye luksus. Foto: Mehrad Watson/AirTeam Images

Rolls Royce

I Braathens’ tjeneste ble Friendshipen selve symbolet på luftbussen. Mer enn noe annet rutefly åpnet maskinen for en rask utvikling av norsk innenrikstrafikk. Utstyrt med trykkabin og moderne turbopropmotorer cruiset den av gårde i over 400 km/t.Det gjorde flyet perfekt for datidens kort- og mellomdistanseruter. Med tekniske nyvinninger, driftssikkerhet og robusthet ble flyet populært både blant flyselskapene og det reisende publikum. Mange elsket at de to Rolls Royce-motorene ga flyet en slags hvinende, men grom lyd.

Allsidig fly

Flyet påvirket også arbeidsmarkedet i Rogaland. Raskt opparbeidet Braathens’ tekniske hovedbase på Sola seg ekspertise på flytypen, og da stadig flere europeiske flyselskap tok F-27 i bruk, kjøpte mange av dem servicetjenester og vedlikehold fra Braathens’ avdeling på Sola.

Gjennom årene viste F-27 seg som et allsidig fly. Det har tjenestegjort verden over til både troppe- og cargotransport, overvåkning, brannslukking og som privatfly. Det nederlandske flyet fikk utbredelse også utover Europa da Fokker-fabrikken inngikk en lisensavtale med flyfabrikken Fairchild i USA. Der fikk flyet navnet FH-227.

Et tidligere Braathens- og Busy Bee-fly kan beundres på Flyhistorisk museum i Stavanger.

Kilder: Skybrary, Wikipedia, Flyhistorisk museum

Fakta Friendship F-27

Første flyvning: 24. november 1955

Produsent: Fokker (NL), Fairchild (USA) på lisens

Antall fly produsert
1958-1987: 790

Passasjerer: 44–52

Mannskap: 2 + 2

Vingespenn: 29 m

Lengde: 25 m

Vekt: 11 200 kg

Høyde: 8,71 m

Motorer: 2× Rolls-Royce Dart 7 Mk.536-7R, hver 2140 H/k

Marsjfart: 380-460 km/t

Rekkevidde: 1800–2600 km

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2021