Berlins nye hovedflyplass

Endelig i drift

Så har den endelig åpnet, Flug­hafen Berlin Branden­burg Willy Brandt. Den har vært under bygging i snart 25 år, åpningen har vært utsatt seks ganger, den har kostet over 60 milliarder kroner, og den har gitt tysk effektivitet en alvorlig ripe i lakken.

<b>2000 FOTBALLBANER:</b> Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt, eller bare BER. 
2000 FOTBALLBANER: Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt, eller bare BER. 
Først publisert Sist oppdatert

Allerede i 1996 ble myndighetene i delstatene Berlin og Brandenburg og tyske sentralmyndigheter enige om å samle regionens flytrafikk til Schönefeld. I de opprinnelige planene skulle den nye flyplassen åpne 3. juni 2012, men det ble kansellert 8. mai samme år. Blant årsakene var at Terminal 1 måtte utvides fra 220 000 kvadratmeter brutto gulvflate til 360 000 kvadrat­meter. En planlagt åpning i oktober 2013 ble kansellert grunnet problemer med brannsikkerheten. Etter flere tilbakeslag kunngjorde flyplassens styreledelse i 2017 at Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt (IATA-­kode BER) skulle åpne oktober 2020, og 31. oktober var BER endelig operativ. 

Åpningen av BER innebærer at flyplassen Berlin-Tegel stenger dørene og rullebanene for godt. Siste fly tok av fra Tegel 8. november i år, og hele området skal konverteres til boliger, rekreasjonsområder og en forsknings- og industripark som har fått navnet Urban Tech Republic. Berlins eldste flyplass, Tempelhof, ble stengt i 2008.

<b>FØRSTE FLY:</b> Qatar Airways QR81 ble første fly som landet på den sørlige rullebanen. Bak ses det 72 meter høye kontroll­-<br/>tårnet.
FØRSTE FLY: Qatar Airways QR81 ble første fly som landet på den sørlige rullebanen. Bak ses det 72 meter høye kontroll­-
tårnet.
Foto: Anikka Bauer

2000 fotballbaner

BER er delvis bygget på området til Berlin-Schönefeld som var hovedflyplassen i DDR og den eneste flyplassen som betjente Øst-Berlin. Den nye flyplassen dekker et areal på totalt 1470 hektar, som tilsvarer rundt 2000 fotballbaner, og vil i første omgang bestå av Terminal 1 og Terminal 2, samt Terminal 5 som er den gamle Schönefeld-terminalen. Terminal 1 åpnet 31. oktober, og er flyplassens største terminal. Den består av 160 000 kubikkmeter betong og 30 000 tonn forsterket stål. Bak 33 000 kvadratmeter med glass­fasader, finnes ti check-in-øyer med totalt 118 skranker. Sikkerhetssjekken har 36 sluser, pluss ytterligere fem for transfer-pass­asjerer. 20 000 kvadratmeter er satt av til 120 butikker, restauranter og andre servicefunksjoner. En markedsplass på rundt 9000 kvadratmeter ligger sentralt inne på boardingområdet, og er omkranset av en Food Court med 2000 kvadratmeter med serverings­steder. 

<b>FØRST:</b> To fly, fra henholdsvis Lufthansa og EasyJet, var de første som landet på BER. De ble ønsket velkommen med en 72 meter høy vannsøyle. 
FØRST: To fly, fra henholdsvis Lufthansa og EasyJet, var de første som landet på BER. De ble ønsket velkommen med en 72 meter høy vannsøyle. 
<b>DDR:</b> Før var det bare flaggene til de kommunistiske landene som vaiet på Schönefeld. 
DDR: Før var det bare flaggene til de kommunistiske landene som vaiet på Schönefeld. 
<b>DDR:</b> Schönefeld var Øst-Berlins flyplass. Interflug var kommuniststatens statlige flyselskap.
DDR: Schönefeld var Øst-Berlins flyplass. Interflug var kommuniststatens statlige flyselskap.
<b>TERMINAL 1:</b> Bak 33 000 kvadratmeter med glassfasader, finnes ti check-in-øyer med totalt 118 skranker. 
TERMINAL 1: Bak 33 000 kvadratmeter med glassfasader, finnes ti check-in-øyer med totalt 118 skranker. 

Utsetter bruken av T2

Terminal 5 har en kapasitet på 8–10 millioner mennesker årlig, mens Terminal 2 kan håndtere seks millioner reisende årlig. Grunnet kollapsen i passasjertrafikken som følge av covid-19, regner man med at Terminal 2 ikke vil bli tatt i bruk før sommeren 2021. Avhengig av passasjerutviklingen er Terminal 3 planlagt på motsatt side av Terminal 1, og vil ha en kapasitet på 15 millioner passasjerer. Bygges T3 stenges T5, og BER vil da ha en kapasitet på 48 millioner passasjerer årlig. En Terminal 4 kan også bli bygget helt sør på flyplassen. Bygges T4 økes den totale passasjerkapasiteten til 55 millioner reisende årlig. I 2018 hadde Oslo Lufthavn 28,5 millioner reisende, mens Schiphol i Amsterdam hadde over 70 millioner reisende. 

Rullebanen på Schönefeld er forlenget fra 3000 til 3600 meter (samme som Oslo Lufthavns lengste). Det er også bygget en helt ny rullebane som er 4000 meter lang og 60 meter bred. BER har 85 flyoppstillingsplasser, ytterligere 15 er under konstruksjon og i tillegg finnes det 30 plasser tilgjengelig på det nordlige området.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 60 2020

<b>TERMINAL 5:</b> Den gamle Schönefeld-terminalen er blitt Termial 5. 
TERMINAL 5: Den gamle Schönefeld-terminalen er blitt Termial 5. 
<b>STENGES:</b> Lysene slukkes på Tegel. 
STENGES: Lysene slukkes på Tegel.