HISTORIE

Det tyske skipet som drepte sine egne sjømenn

18 tyske sjømenn var lykkelige for å ha reddet livet. Men i det mørke vannet lurte fellene de selv hadde plassert.

Først publisert

Den 8. mai 1913 stod det vakre og skinnende hvite skipet "Königin Luise" ferdig fra Vulcan-verftet i Stettin. Hun var et dampturbinskip, og ble i starten brukt som et forlystelsesskip for rike tyskere til og fra badesteder og i Middelhavet.

Louise av Mecklenburg-Strelitz, konen til Fredrik Vilhlem III (konge av Preussen). Louise var i nært slektskap med den britiske kongefamilien.
Louise av Mecklenburg-Strelitz, konen til Fredrik Vilhlem III (konge av Preussen). Louise var i nært slektskap med den britiske kongefamilien.

Et drøyt år senere, den 1. august 1914,  ble skipet rekvirert av den tyske marinen, malt svart og gjort om til minelegger på rekordtid. Tanken var også utstyre det med flere kanoner, men ingeniørene rakk aldri å fullføre planen. Det skulle vise seg å være en tabbe.

Med 200 miner ombord, satte skipet ut fra Emden i Nordvest-Tyskland den 4. august, kort etter at britene hadde erklært Tyskland krig.

Les også:
Dagen da den første verdenskrig startet

Målet var utløpet til elven Thames for å sette en stopper for britiske skip. En fiskebåt observerte imidlertid dette  mistenkelige skipet som "kastet noe over bord", og varslet den britiske marinen.

Ute i Nordsjøen var to britiske destroyere på patrulje, HMS "Lance" og HMS "Landrail". Skipene var en del av 3rd Destroyer Flotilla fra Harwich, og var blant de aller nyeste skipene til den store, britiske marinen. Topphastigheten var på 29 knop. Til sammenligning  gjorde "Königin Luise" maksimalt 20 knop.

Beskjeden fra fiskebåten gikk videre til "Lance" og "Landrail" som umiddelbart satt kursen mot punktet som hadde blitt observert.

Klokken var 10.25 om formiddagen den 5. august 1914.

Les også:
Slik ble det krig i Europa

Med det samme kapteinen på "Königin Luise" observerte de to britiske skipene forsøkte han å komme seg unna - de hadde ingen kanoner å forsvare seg med - og destroyerne åpnet ild. Det første skuddet traff broen. Klokken tolv var skipet sunket etter det som ble omtalt med stor britisk ro som "ufarlig skyts fra det tyske skipet". 

Kapteinen på skipet døde senere på et britisk sykehus, og man regner med at mellom 54 og 100 tyske sjømenn døde under angrepet. 

HMS Amphion i 1911
HMS Amphion i 1911

Reddet - for å dø

Etter senkingen av det tyske skipet dro andre britiske skip på leting etter flere mineleggere i området. Ett av disse var HMS "Amphion", et 120 meter langt dampturbindrevet krigsskip. Under letingen fisket "Amphion" opp 18 tyske sjømenn som hadde havnet i vannet etter at "Königin Luise" hadde sunket.

Denne bygningen skjuler et mørkt kapittel i norsk industrihistorie
Pluss ikon
Denne bygningen skjuler et mørkt kapittel i norsk industrihistorie

Tyskerne priset seg lykkelige. Om enn krigsfanger, de hadde unnsluppet drukningsdøden. Men dagen var ennå ikke over, og "Luise" skulle fremdeles vise seg å herske over skjebnen til sitt mannskap ...

"Amphion" avsluttet letingen etter fiendtlige skip klokken 03.30 om natten 6. august, og vendte baugen hjem mot Harwich, men skipet valgte en skjebesvanger kurs.  Kursen bragte skipet nær punktet "Luise" hadde sunket, og klokken 06.30 gikk skipet på den første minen.

Eksplosjonen førte til brann ombord, blant annet på broen. Noen av eksorteskipene prøvde å redde sjømennene ombord, men noen minutter over syv om morgenen traff skipet en ny mine og eksploderte. Rundt 150 britiske sjømenn døde.

I tillegg alle de 18 tyske sjømennene som hadde blitt reddet opp fra vannet noen timer tidligere.

HMS Lance
HMS Lance

Kanonen finnes fortsatt

HMS "Landrail" tjenestegjorde under hele den 1. verdenskrig, og ble senere solgt i 1921. HMS "Lance" tjenestegjorde også under hele krigen, og ble også solgt i 1921. Begge skip var med da den britiske marinen utslettet torpedobåt-flåten fra Texel i oktober 1914.

Kaptein på sistnevnte båt var Wion de Malpas Egerton, som tok kommandoen over HMS "Penelope" i 1917 og HMS "Centaur" i 1918.

Kanonen som skjøt det første skuddet fra HMS "Lanc", og traff "Königin Luise", kan man se utstilt på National Museum of the Royal Navy i Portsmouth.

Ellers samme dag så ble verdens første trafikklys satt i operasjon i Cleveland, mens krigsmessig definerte Uruguay, Cuba, Mexico og Argentina seg for nøytrale. Det var også den 5. august 1914 at Nicaragua signerte en avtale med USA for kanalrettigheter i landet. Montenegro erklærte også krig mot Østerrike/Ungarn den 5. august.

For øvrig var det første allierte skuddet under den første verdenskrig skutt i Australia da det tyske skipet "SS Pfalz" prøvde å forlate havnen i Melbourne. Varselsskuddet førte til at skipet overga seg. Skipet ble senere brukt som troppetransport for australske tropper til krigen i Europa.

Side3 skriver en serie med artikler om 1. verdenskrig hvor vi fokuserer på hendelsene for 100 år siden. Dette er den tredje saken i serien.

4. august: Dagen den første verdenskrigen startet

Bakgrunnen: Derfor startet 1. verdenskrig