Gulfkrigen
Denne utrolige doningen er en kombinasjon av stridsvogn og jagerfly
Løste et vanvittig stort problem.
Saddam Hussein hadde nettopp innsett at han hadde tatt seg vann over hodet.
34 land hadde bestemt seg for at nok var nok etter at Irak bestemte seg for å annektere den oljerike miniputstaten Kuwait. Uheldigvis for Saddam var USA i førersetet. Den 17. januar 1991 startet et massivt angrep på irakiske styrker i Kuwait, og mot Irak som helhet, for å frigjøre Kuwait.
Det var absolutt ingenting Saddam kunne gjøre mot den overveldende militærmakten, utover å skyte SCUD-raketter mot sine naboer.
Ja, og sette fyr på oljebrønner.
Mange oljebrønner.
Brent jords taktikk
Med en tankegang av typen "hvis ikke vi kan få oljen, så skal ikke dere få den heller", bestemte Saddam seg for å gjennomføre "den brente jords taktikk". I overkant av 700 oljebrønner ble satt i brann over hele Kuwait.
Utover å sette en effektiv stopper for inntektene til landets økonomi, skapte de massive oljebrannene enorme mengder giftig røyk som nesten stengte sola helt ute.
Olje tilsvarende seks millioner fat olje - verdt rundt 1,2 milliarder kroner - brant opp hver eneste dag.
En enorm slukningsoperasjon
Myndighetene i Kuwait ga dermed nær carte blanche til branneksperter over hele verden til å komme og slukke det de var gode for.
Dette skapte grobunn for en oppfinnsomhet nær uten sidestykke. Store mengder av brannene ble slukket av spesiallagde brannbiler. Mange selskaper benyttet seg av eksplosiver til å rett og slett sprenge brannene ihjel.
Men et ungarsk selskap forsto at for de virkelige vriene brannene måtte sterkere skyts til. De fant ut at en av de mest effektive måtene å ta knekken på oljebranner på, var å sprute store mengder vann med enormt trykk inn flammene i for å kvele dem.
Resultatet ble et kjøretøy som fikk det klingende navnet Big Wind.
Utgangspunktet var i en gammel russisk T-34 tank. Selve kanoen ble byttet ut med en innretning utenom det vanlige: To jetmotorer fra jagerflyet Mig-21.
Å sette jetmotorer på en tank kunne kanskje hørt ut som noe som ble gjort i et snev av desperasjon under 2. verdenskrig, men det hele fungerte helt etter intensjonen.
Det 38 tonns brannslukningsapparatet ble kjørt frem brannen, og på en avstand av rundt 35 meter ble vannet ble satt på og motorene som genererer opp til 7 tonn med skyv startet opp.
Motorene kunne flytte på 6000 liter vann i minuttet, med hastigheter opp til 2000 kilometer i timen.
Den resulterende vanntåken fortrengte alt oksygen rundt oljebrønnen, og dermed var det over og ut for brannen.
Den siste oljebrønnen ble slukket i Kuwait 6. november 1991 etter syv måneders kamp mot flammene.
(Kilder: Wikipedia, Tuzoltautok, Gizmodo, US Army)
Denne saken ble første gang publisert 05/03 2017.