De siste av 2710 libertyskip
Libertyskipene var med på å vinne andre verdenskrig
Libertyskipene spilte en avgjørende rolle for utfallet av andre verdenskrig. Nå er kun tre av skipene igjen.

Ved Pier 45, Fishermen`s Wharf, ligger hun, Libertyskipet S.S. Jeremiah O`Brien. Ruvende 11 000 tonn, gråmalt og full av krigshistorie. Kranene henger over kaien klar til å laste eller losse krigsutstyr. Mitraljøser peker ut over havnen. Siden 1980-tallet har hun som aktivt museumsskip hatt sin ankerplass i smørøyet i San Fransiscos havnepromenade.

Hun er et stort motstykke til KNM Alta, som har fast ankringsplass nedenfor Akershus festning. Begge er operative marinefartøyer med museumstatus og seiler periodisk takket være innsats fra ildsjeler. Plasseringen av den gamle krigsveteranen er det ingen ting å si på. Fra skipet ser man over til fangeøya Alcatraz et par kilometer borte. Litt lenger unna til venstre ruver de røde tårnene til Golden Gate broen.
Sjøsatt i 1943
Jeremiah O`Brien ble sjøsatt i juni 1943 etter 56 dagers byggetid ved South Port verftet i Maine. Fra juli 1943 til oktober 1944 seilte hun fire ganger over Atlanterhavet med krigsforsyninger til Storbritannia. Alle ganger var hun i konvoi.
I de neste åtte ukene høsten 1944 gikk hun i skytteltrafikk 11 ganger mellom Storbritannia og de amerikanske invasjonsstrendene Omaha og Utah i Normandie. Det ble registrert både bombe- og torpedoangrep mot skipet. Etter krigsinnsatsen i Europa ble hun omdirigert til Stillehavet der hun seilte på tre tokt til krigsskueplassene på Filippinene, Ny-Guinea, Kina, India og Australia. På sitt siste tokt fraktet hun 11 australske bruder til USA. Et Libertyskip hadde et mannskap på litt over 40, pluss militært kanonmannskap og sambandspersonell.

I februar 1946 gikk hun i opplag sammen med hundrevis av sine søsterskip utenfor San Francisco. Etter hvert ble noen solgt til amerikanske eller utenlandske redere.
Under norsk flagg
Libertyskipene kom også til å bety mye for gjenoppbyggingen av norsk skipsfart etter 1945. 191 skip av denne klassen seilte under norsk flagg. Andre skip ble senket for å danne kunstige fiskerev. Da det til slutt nesten ikke var noen Libertyskip igjen oppsto det planer om å berge ett for fremtiden.
I 1978 dannet ildsjeler National Liberty Ship Memorial, Inc. for å restaurere, bevare og vedlikeholde ett for publikum. Siden O`Brien var i perfekt stand, ble hun valgt. Hundrevis av entusiastiske frivillige gikk løs på skipet og i 1979 førte admiral Thomas J. Patterson Jeremiah O`Brien ut av opplagsbøyene for egen maskin.
Året etter startet man dagturer med passasjerer fra San Francisco: Dette har man fortsatt med frem til i dag. De frivillige har logget over 1,2 millioner arbeidstimer om bord.
Tilbake til Normandie

Størst av alt var tilbakevendingen til 50-årsdagen for D-dagen i Normandie i 1994. Skipet måtte resertifiseres før toktet på fem måneder kunne gjennomføres. I april seilte hun ut gjennom tåka i San Francisco havn, under Golden Gate Bridge på vei rundt halve kloden. Og 6. juni 1994 ankret hun opp utenfor Point du Hoc, Omaha Beach. President Bill Clinton og mye annet fint folk kom om bord og kastet glans over skip og veteranene. Det spesielle ved Jeremiah O`Brien var at det var det eneste av de over 6 000 fartøy fra invasjonen som kom tilbake.
Jeremiah O`Brien er i dag en av tre gjenværende Liberty-skip. Byggerekorden hadde Robert E. Perry som ble bygget på 4 dager, 15 timer og 29 minutter i 1943. Dette var litt av en bragd når man tenker på at hvert skip besto av en kvart million deler. Det gjaldt å bygge frakteskip raskere enn Hitlers ubåter klarte å senke dem, for å frakte forsyninger og soldater til de allierte krigsskueplasser under 2. verdenskrig i Europa og Stillehavet. Det var motivet. Uten denne kraftfulle logistikkstøtten hadde det ikke gått så bra for de allierte.
18 amerikanske skipsverft jobbet døgnet rundt med å produsere frakteskipene. Millioner av arbeidere var i sving, derav en tredjedel kvinner. Tegnefiguren Rosie the Riveter, med oppbrettede skjorteermer, svulmende overarmsmuskler, rødt tørkle og et glimt i øyet, ble et symbol på dem. Hemmeligheten bak den superraske byggingen var oppfinnelsen av nye produksjonsmetoder, som å bygge seksjoner på andre steder og sveising.

243 gikk tapt
Alt i alt bygget USA rundt 5000 frakteskip (Liberty, Victory, C-2 og T-2 tankere). Sammen med øvrige allierte frakteskip spilte de en avgjørende betydning for utfallet av krigen. Uten solid logistikk ville de allierte neppe ha vunnet. Tapene var relativt små.
SS Robert E. Perry ble bygget på 4 dager, 15 timer og 29 minutter.
I alt gikk 243 tapt. Tyske ubåter sto for de største tapene og senket 108 Liberty-skip, japanske ubåter 21 og italienske ubåter to. Fly og torpedoer gjorde det av med 25, mens japanske kamikaze-fly styrtet ned og senket tre Libertyskip.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn