Krise for cruise
Strandet i Tyrkia
Den enes død, den andres brød. Opphuggingsverftet i Tyrkia har gode tider.
Cruiseindustrien blør som følge av koronapandemien, og rekordmange cruiseskip er sendt til opphugging i Aliaga i Tyrkia.
Ifølge Reuters regner opphuggingsverftene i den tyrkiske byen å øke volumet av demontert stål fra 700 000 tonn i januar til 1,1 million tonn mot slutten av inneværende år.
Det skal ta rundt seks måneder å demontere et cruiseskip. For tiden ligger fem digre cruiseskip på stranden i Aliaga. Blant dem 268 meter lange MS «Sovereign» som var verdens største cruiseskip da Royal Caribbean Cruises Ltd døpte henne «Sovereign of the Seas» i 1988.
Ved siden av henne på stranden ligger søsterskipet «Monarch of the Seas».
Fantasy-klassen
De to gigantene ble solgt til Pullmantur Cruises i henholdsvis 2008 og 2013 og omdøpt til «Sovereign» og «Monarch». Strandet i Aliaga ligger også tre skip fra Carnival Cruise Line (CCL), blant dem 261 meter lange «Carnival Fantasy» fra 1990. Hun var CCLs første skip i Fantasy-klassen, et såkalt «Fun Ship». Hele åtte skip av Fantasy-klasse ble sjøsatt, alle bygget ved Kværner Masa-verftet i Helsinki.
I tillegg til «Fantasy» er også «Imagination» og «Inspiration» strandet i Aliaga for opphugging. Skipene får etter alt å dømme selskap av flere cruiseskip i løpet av året. Ifølge CNN har Carnival Corporation, der også det italienske cruiseselskapet Costa inngår, varslet at de skal kvitte seg med flere skip.
Det spekuleres blant annet i om et så nytt skip som 252 meter lange «Costa Victoria» snart kan bli strandet. Hun ble satt inn i tjeneste så sent som i 1996 og har plass til nesten 2400 passasjerer.
Helsefarlig
Aliaga er en by som ligger rundt 45 kilometer nord for Izmir på Tyrkias vestkyst.
Opphuggingen av skip foregår på et statlig eiet industriområde som leies ut til private aktører, ifølge NGO Shipbreaking Platform. Organisasjonen er grunnlagt og ledet av norske Ingvild Jenssen.
I 2002 rapporterte Greenpeace om helsefarlige arbeidsforhold og svært mangelfulle rutiner for håndtering av miljøskadelig avfall som tungmetaller og PCB.
Ifølge NGO Shipbreaking Platform har det skjedd en forbedring siden 2002, men flere aspekter ved opphuggingen gir fortsatt grunn til bekymring.
I 2018 ble to av verftene i Aliaga akseptert av EU som godkjente verft for resirkulering av skip.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 57 2020
Denne saken ble første gang publisert 01/02 2021, og sist oppdatert 11/02 2021.