Rutebåter som cruise
Cruise til fjells
En båttur på noen av Norges innsjøer omgitt av høye fjell kan gi fantastiske naturopplevelser uten at du måha med fjellstøvlene.
Hva med en båttur høyt til fjells? Den drømmen kan fremdeles bli virkeliggjort selv en sommer dominert av korona. Gjendebåtene for eksempel – som seiler på innsjøen Gjende 984 meter over havet – et par steinkast fra Beitostølen – har daglige avganger fra brygga på Gjendesheim frem til den fjerde oktober.
Selskapet gjør hva det kan for at du skal cruise smittefritt på Gjende. Alle turene i sommer går med redusert antall plasser og det er blitt gjort tiltak slik at det skal være en meter mellom hver passasjer. Mannskapet dirigerer plasseringen av passasjerene. I tillegg blir båten desinfisert etter hver tur.
De to Gjendebåtene som i dag seiler, klassiske «Gjendine» og katamaranen ved navn «Kåre Johan», er nok mest kjent blant friluftsentusiaster som transport for alle som vil gå enten berømte Besseggen eller utfordrende Bukkelægret. De fleste som går Besseggen velger å ta båten til Memurubu og gå tilbake til Gjendesheim.
Men husk at du også kan kjøpe billett tur-retur, lene deg tilbake, puste inn den friske fjelluften, nyte fjellcruiset og beundre Jotunheimen uten å ta beina fatt. Pris tur-retur på samme dag er i sommer 190 kroner. Husk å booke på forhånd på Gjendebåtenes hjemmeside for å være sikret plass. www.gjende.no.
I båt på Hardangervidda
Et dagscruise høyt til fjells kan du også oppleve om du drar til Møsvatn 919 meter over havet og Skinnarbu ved inngangsporten til Hardangervidda i Tinn kommune. Seilasen med katamaranen M/B «Fjellvåken II» starter fra kaia nedenfor Skinnarbu Nasjonalparkhotell klokken 09.30 hver morgen med kurs for Mogen Turisthytte. Etter planen går årets første seiles 26. juni.
Underveis får du i tillegg til å beundre den flotte naturen og kulturlandskapet, høre historier både om sognet Møsstrond og om alle de veiløse, men likevel bebodde gårdene som omkranser Møsvatn. I store deler av vinterhalvåret er disse gårdene isolerte og avskåret fra resten av samfunnet.
Det lå en del logistikk bak Fjellvåkens reise til innsjøen drøyt 900 meter over havet. Katamaranen ble bygget ved verftet Bamek AS i Ballangen i Nordland fylke. Da den sto ferdig i 2000, ble den først fraktet på lasteskip sørover fra Ballangen til Larvik i Vestfold og Telemark. Derfra seilte den til Skien for egen maskin og videre opp den nasjonalt berømte Telemarkskanalen til Kviteseid hvor den ble løftet over på veitransport og fraktet den siste etappen til Møsvatn.
I de 20 årene som har gått siden M/B «Fjellvåken II» ble sjøsatt, har katamaranen tatt turister med på sine daglige seilaser. Inkludert i opplevelsen er en tradisjonsrik lunsj basert på lokale råvarer på Mogen Turisthytte og en spasertur på en opparbeidet sti langs elven Kvenna før returen til Skinnarbu.
«Fjellvåken» bruker cirka 90 minutter på å krysse Møsvatnet. Med lunsj og naturvennlig opphold i og rundt Mogen Turisthytte, er dette å regne som en liten dagsutflukt. En tips til slutt: Det er ikke bare å møte opp på bryggen og tro du får være med. Høyfjellscruiset må forhåndsbestilles på www.fjellvaaken.no.
Seilt siden 1912
Motorbåten M/B «Bitihorn» står for tradisjon. Helt siden 1912 har den flotte båten gått i fast rute på Jotunheimens største innsjø Bygdin, 1060 meter over havet. Den største kjente dybden på vannet er hele 248 meter utenfor Hestevollen øst for Torfinsbu. Bygdin ble regulert allerede i 1917 og det kan skille over ni meter fra laveste til høyeste vannstand. M/B «Bitihorn» har siden 1912 gått mellom Bygdin i øst og Eidsbugarden i vest. Og det gjør den fremdeles med daglige avganger fra slutten av juni til midten av september. På sine daglige rundturer anløper «Bitihorn» Bygdin (rett ved nyoppussede Bygdin Høifieldshotell), Torfinsbu og Eidsbugarden.
Alle de tre nevnte stedene er glimrende utgangspunkt for fotturer i fjellet. Mange bruker derfor Bitihorn som starten på en fjelltur. Men du kan også her som på Gjende være med tur-retur og bare nyte turen som et mini-minicruise. Skal vi trekke fram en av fotturene, må det bli den rundt fem timer lange turen fra Torfinnsbu til Gjendebu gjennom Svartdalen. Naturen er vakker, men det kan være greit å vite at Den Norske Turistforening kategoriserer turen som «krevende».
I løpet av sommersesongen frakter «Bitihorn» cirka 10 000 gjester. Innsjøen er rundt 30 kilometer lang og båtturen tar én time og 45 minutter hver vei. Om bord er det plass til 98 passasjerer, det er 70 innendørs sitteplasser og en liten kiosk med enkel bevertning av varme og kalde drikker, snacks og diverse suvenirer. Mer informasjon finner du på jvb.no (AS Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap).
På «innenlandshavet»
Ærverdige M/S «Fæmund II» går på Norges nest største innsjø gjennom hele sommerhalvåret, men med redusert passasjerkapasitet i år på grunn av Covid-19. Om bord i «Fæmund» kan du nyte Femunden og Femundsmarka. Du kan også kombinere reisen med turer i Femundsmarka fra stoppestedene. M/S «Fæmund II» har plass til 100 passasjerer (50 per tur i år), og har både kiosk og restaurant med lokale matretter. Dampskipselskapet Fæmund ble stiftet i 1886, og året etter gikk de til anskaffelse av et treskip. Båten ble døpt «Fæmund». Siden har det vært kontinuerlig rutetrafikk på sjøen. Til og med året 1945 ble båten utelukkende fyrt med ved. Det gikk med rundt 300 favner hver sesong. I 1958 ble den gamle dampmaskinen byttet ut med en 160-hesters dieselmotor. Les mer på www.femund.no.
Nord-Europas høyeste
På Rondevatnet, 1168 meter over havet, går vanligvis Nord-
Europas høyest beliggende båtrute hver sommer. Ruten betjenes av M/S «Rondejenta» som er en 36 fots Viksund fra 1997. (Viksund-verftet holdt til på Askøy utenfor Bergen). Men Covid-19 gjør at alle planlagte ruter foreløpig er innstilte. Båten kan imidlertid chartres.
Ved å benytte seg av båten, slipper man å ta seg høyt opp i fjellet for å gå videre i nasjonalparken fra Rondvassbu. Les mer på www.rondvassbu.com.
Vedfyrt hygge
På Byglandsfjorden i Setesdalen kan du få en båtopplevelse av de sjeldne. Der går den vedfyrte dampbåten «Bjoren» fra 1867. «Bjoren» gikk først på Kilefjorden, men da den ble utkonkurrert av Setesdalsbanen, ble den satt inn på Byglandsfjorden sammen med «Dølen» i stedet. Etter hvert tok bilveiene vekk livsgrunnlaget for båtene. «Dølen» ble hugget opp, mens «Bjoren» ble lagt i opplag i 1957. Det så lenge mørkt ut for den gamle båten, men takket være iherdige ildsjeler og et omfattende restaureringsarbeid var den tilbake på Byglandsfjorden i 1994. D/S «Bjoren» kjører i år rundturer på fjorden onsdager og søndager fra 21. juni. Den har plass til 50 personer, men antallet et redusert til 25 i år grunnet Covid-19. Turene starter fra Bygland eller Byglandsfjord og varer omtrent 2,5 timer. «Bjoren» kan også chartres. Les mer på www.setesdalsmuseet.no.
I dramatisk kjølvann
Til Lovatnet i Stryn kommune kom turistene på slutten av 1800-tallet for å oppleve den fantastiske naturen og kanskje særlig Kjenndalsbreen et stykke inne i dalen. Lodalen Dampbåtlag ble etablert i 1890 og DS «Gordon» ble satt i drift på det 11 kilometer lange Lovatnet. I 1902 fikk «Gordon» selskap av DS «Lodalen» som også ble satt inn i turisttrafikken på innsjøen. Men «Lodalen» fikk kort levetid.
Flodbølgen som oppsto i januar 1905 etter raset fra det 1780 meter høye Ramnefjellet kastet båten rundt 400 meter opp på land. Et nytt ras fra Ramnefjellet i september 1936 sendte én million kubikkmeter steinmasse ut i Lovatnet og skapte en gigantisk flodbølge som skal ha vært over 74 meter høy på det meste. Flodbølgen kastet «Lodalen» enda lengre inn og høyere opp. Vraket av skipet ligger der den dag i dag, rundt 50 meter over Lovatnet. 135 mennesker mistet livet i de to naturkatastrofene som omtales som Lodalsulykkene, og som særlig rammet bygdene Bødal og Nesdal. Etter raset i 1936 ble de lagt tilnærmet øde. Mange av de omkomne ble aldri funnet.
Nå er det MS «Kjenndal II» som går på Lovatnet fra juni og til september. Båten har 100 sitteplasser og kiosk om bord. Turen går fra Sande til Kjenndalstova, og inkluderer et to timers stopp slik at du kan nyte et godt måltid eller ta en spasertur. Vil du medbringe sykkel, må dette bestilles på forhånd. Grupper kan sende forespørsel om busstransport til Kjenndalsbreen. Les mer på www.kjenndalstova.no.
Over til lavlandet
Det er unike båteventyr å velge mellom i lavlandet også.
Slusecruise
Det mest berømte slusecruiset Norge har å by på er nok det gjennom Telemarkskanalen. Blir du med på denne historiske båtferden, får du oppleve kulturminner som tar deg langt tilbake i det forrige århundret. De flotte båtene er en opplevelse i seg selv. I tillegg får du se gamle dagers sluser med steinmurte vegger, fordums slusevokterboliger, vaktstuer og gamle brygger. Det er nesten litt som å seile gjennom ett av skuespillene til Henrik Ibsen, som har gitt navn til den ene båten.
Telemarkskanalen mellom Skien og Dalen er 105 kilometer lang, har en høydeforskjell på 72 meter og teller åtte sluser, med Vrangfoss som den største. Turen mellom Skien og Dalen tar cirka ni og en halv time. Men du må ikke være med hele veien. Det er flere stoppesteder underveis hvor du enten kan gå om bord eller stige av. Selskapet tilbyr også halvdagsturer som for eksempel Skien – Lunde – Skien.
Båtene på Telemarkskanalen kommer i år til å seile med noe redusert trafikk på grunn av Covid-19. I den første perioden, fra 21. mai til 14. juni, vil vi seile med én båt i stedet for to. Det betyr avgang annenhver dag fra Skien og annenhver dag fra Dalen. Det er M/S «Henrik Ibsen» som vil seile i denne perioden, mens M/S «Victoria» starter opp 15. juni. Fra 27. juni begynner også den tredje båten, M/S «Telemarken», å seile og vi regner dermed med at vi skal ha alle tre båter i sving som normalt fra denne datoen. Les mer på www.telemarkskanalen.no.
Mjøsas hvite svane
Mjøsas stolthet – DS «Skibladner» – er Norges eneste og verdens eldste operative hjuldamper i rutegående trafikk. Det er i seg selv spennende nok for en som er spesielt opptatt av båthistorie.
Tenk å seile på Norges største innsjø om bord i et klenodium drevet av en dampmaskin mens du hører på musikk og koser deg med drikke og snacks fra skipets kiosk.
«Skibladner»s hjemmehavn er Gjøvik. Derfra går hjuldamperen i fast rutetrafikk på Mjøsa til de ande Mjøsbyene Hamar, Moelv og Lillehammer. I tillegg anløper skuta også Kapp ved Kapp Melkefabrikk, Totenvika ved Panengen og Norges Grunnlovs vugge Eidsvoll. Under seilasen opplever du hele Mjøslandskapet i ro og mak slik det fortjener – fra sjøsiden. Du kan gå av eller på ved alle anløpene.
Siden hjuldamperen seiler i sakte fart, får du god tid til å suge til deg inntrykk av naturen og kulturlandskapet som omkranser Norges største innsjø, samt studere alle skipets antikvariske detaljer. Skibladner – som av lokalbefolkningen blir kalt «Mjøsas hvite svane» – ble bygd ved Motala Verksted i Sverige og sto ferdig i 1856.
På grunn av Covid-19 er alle arrangementer med «Skibladner» frem til og med 20. juni avlyst. Planlagt ruteoppstart er 23. juni. Planen er at den ærverdige hjuldamperen skal seile med 50 prosent passasjerkapasitet frem til sesongslutt 16. august. Alle billetter må være forhåndsbestilt og betalt før om bordstigning. Les mer på www.skibladner.no.
Kansellert kanalcruise
Et cruise med MS «Brekke» gjennom Norges eldste kanalsystem, Haldenkanalen, er også å anbefale, men hele rutesesongen 2020 er kansellert på grunn av koronapandemien. «Brekke» vil kun være tilgjengelige for lukkede chartergrupper.
Historiske Haldenkanalen ble bygd så langt tilbake i tid som mellom årene 1852 – 1860. Den teller tre sluser og har en høydeforskjell på 40 meter og har vært trafikkert hvert år siden 1877. Slusene Ørje og Strømsfoss ble ferdigstilt i 1860, dagens utgave av Brekke sluse sto ferdig i 1924. Sistnevnte er med sin løftehøyde på 27 meter Nord-Europas høyeste slusetrapp. Det tar 45 minutter å komme opp.
Er du spesielt sluseinteressert finnes Haldenkanalens historie i sin helhet på Haldenvassdragets Kanalmuseum som ligger ved Ørje sluser. Der finner du blant annet ut at MS «Brekke» ble bygd i Tyskland i 1965, døpt MS «Wappen von Maasholm», er sertifisert for 97 passasjerer og ble hentet til Haldenvassdraget i 1985. Les mer på www.msbrekke.no.
Fjordcruise
I tillegg til cruise i kanaler og innsjøer høyt og lavt, er det flust av naturskjønne fjordcruise du kan ta i sommer.
Det er alt fra 90 minutters fjordcruise til heldagsturer å velge mellom. Som for eksempel flere av rutebåtene langs kysten, den spektakulære båt- og bussrundturen fra Bergen til Flåm, fjordcruise til Lysefjorden og Preikestolen, Hardangerfjordekspressen tur-retur fra Bergen til Rosendal i Hardangerfjorden eller en 90 minutters fjordsightseeing i Geiranger (bildet), bare for å nevne noen.
Hver eneste by som ligger ved en fjord mellom Nordkapp og Lindesnes tilbyr fjordcruise. Det er ikke så rart. Den beste måten å se et sted på er veldig ofte fra sjøsiden. Mange av rutebåtene i skjærgården kan også by på store naturopplevelser.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 999 2020
Denne saken ble første gang publisert 26/07 2020, og sist oppdatert 24/07 2020.