Convair Metropolitan CV-440
Metropolitan betjente melkeruta uten et eneste uhell
Metropolitan var en liten revolusjon for persontrafikken med fly i Norge.
Som ett av de første flyene med trykkabin, kunne det nå opptil 15 000 fot – mye høyere enn sine forgjengere. I tillegg var flyet satt opp med egen værradar. Slik holdt det ruta si, også under vanskelige forhold.
Det amerikanske flyet ble derfor fort kongen av SAS sine kort- og mellomdistanseruter i Europa. Flyet var komfortabelt, og fabrikken annonserte med at selv på bakerste rad kunne man høre armbåndsuret sitt tikke.
Rundtur til norske byer
En flyvertinne fra den tiden forteller at hun som nyutdannet ble installert i et lite flyvertinnekollektiv utenfor Kastrup. Der var det opp tidlig på morgenen for dagens melkerute med Metropolitan. Den kunne starte med en mellomlanding i Danmark før turen gikk over Skagerak for en rundtur til norske byer.
Med mange mellomlandinger fikk de ferske flyvertinnene raskt mengdetrening i annonsering. Noen ganger ble det overnatting på hotell hvis de ikke var tilbake i København sent på kveld. Da var det bare å komme seg i seng, for grytidlig morgenen etter var det en ny runde med kaffe, wienerbrødservering, annonseringer og alt det andre mannskapet på et passasjerfly har ansvaret for.
5 minutters rute
Den korteste flyturen, København-Malmö, tok 5-6 minutter.
SAS fikk sin første Metropolitan i 1956, av totalt 20 stykker. Den første offisielle turen gikk mellom Oslo og Stockholm, og SAS brukte i mange år flyet på sin korteste rute fra København til Malmø, som tok 5-6 minutter. Ellers kunne SAS sin lojale sliter observeres i byer som Brussel, Amsterdam, Warszawa, Madrid, Roma og Frankfurt.
I 1959 hyret FN en Metropolitan fra SAS for å fly generalsekretær Dag Hammarskjöld på en seks ukers rundreise i Afrika. Flyet ble malt helhvitt med FN-flagg, og ble senere brukt til militære transportoppdrag i Kongo for FN.
Store skader
I 1963 gikk det mot slutten, for da kom jetalderen med det linjelekre franske Caravelle, selv om forskjellige utgaver av Metropolitan ble benyttet til charter i mange år senere. På disse årene hadde ikke SAS ett eneste havari.
Det nærmeste var en trening på instrumentflyging utenfor Arlanda. Under innflygingen traff flyet noen tretopper, og etter landing oppdaget man at skadene var ganske store. Et furutre var kuttet på to steder, og en 30 cm stor del av stammen sto igjen i høyre vinge! Vingene hadde derfor kraftige skader, og drivstofftanken var perforert.
Finnair fløy Metropolitan fra 1953 til 1980, også de uten en eneste ulykke.
Viktig minne
Med sin komfort og effektivitet ble Metropolitan godt likt av passasjerer og besetninger. Også planleggerne og økonomene i SAS likte flyet på grunn av sin høye regularitet og gode driftssikkerhet. Mange ble sjarmert av den herlige motorlyden og de store, firkantede vinduene.
Så populært ble flyet at Norsk Metropolitan Klubb ble stiftet i 1982. De drev i flere år Bjarne Viking som klubbfly, men i 1991 gjorde nye sikkerhetsregler for luftfart at flyet ble skjenket til Flyhistorisk museum på Sola utenfor Stavanger. Det ble for kostbart å tilpasse seg de nye tider for en entusiastklubb. Men heldigvis fantes det andre krefter som nå tar vare på dette viktige minnet fra norsk luftfartshistorie.
Kilder: Flyhistorisk museum Sola, Jærmuseet, flying-vikings.net, YouTube
Fakta
Bygget i San Diego-divisjonen av Convair
Totalt antall CV-440 produsert: 177
Mannskap: 2+2
Antall passasjerer: 44 – 56
Seter: 2+2
Flykropp: 22,80 meter
Vingespenn: 28 meter
Motor: 2x Pratt & Whitney R-2800 stempelmotorer
Toppfart: 480 km/t
Marsjfart: 410 km/t
Maks høyde: 15 000 fot
Rekkevidde: 1930 km
Pris: 4,5 millioner SEK
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 11 2021