Dødshelgen som endret Formel 1
Ville hedre vennen etter tragedien – det gikk fryktelig galt
Ayrton Senna var Formel 1-sportens superstjerne. Iskald i avgjørende situasjoner, og med en hurtighet og råskap få kunne matche. Men selv ikke han hadde en sjanse da rattet sviktet i 300 km/t. San Marino Grand Prix-helgen i 1994 endte i dobbel tragedie.
Rubens Barrichellos voldsomme krasj under kvalifiseringene to dager i forveien, var bare et forvarsel. For San Marino Grand Prix i Italia den første helgen i mai 1994, skulle endre Formel 1-sporten.
Lørdag 30. april, under den andre kvalifiseringen, skjedde den første dødsulykken. Den østerrikske førsteårsføreren Roland Ratzenberger kolliderte i over 300 km/t. Han døde på sykehus samme ettermiddag.
Dette var den første dødsulykken i Formel 1-sirkuset på over 10 år. Dødsulykken til tross, San Marino Grand Prix ble besluttet avholdt. Den trefoldige verdensmester Ayrton Senna med 41 karriereseire stilte til start som favoritt.
Uten å kunne vite at en dårlig utført sveisejobb skulle medføre at karrierens 161. start ble den siste.
Levde for fart
Ayrton Senna Da Silva ble født i Sao Paolo i Brasil i 1960 som den mellomste av tre søsken. Foreldrene var velstående; faren eide både land og fabrikker. Men unge Ayrton hoppet raskt av den akademiske galei. Business-studiene måtte vike for motorsportinteressen. Han begynte med gokart, flyttet til Storbritannia. Der klatret han i klassene innen racing.
I 1983 vant han det britiske Formel 3-mesterskapet. Formel 1-debuten kom i 1984. Den første seieren året etter, i Portugal Grand Prix 1985. Populær hos damene skulle han også bli. Men forholdene kom og gikk.
– Jeg var hans andre lidenskap. Hans første lidenskap var racing. Alt annet kom i andre rekke, inkludert kone og familieliv, uttalte Ayrton Sennas første kone Lilian de Vasconcelos Souza.
Etter å ha kjørt for forskjellige britiske team og vunnet seks Formel 1-løp i sine første fire sesonger, byttet han i 1988 team til McLaren der han kjørte sammen med franske Alain Prost – en mann han ellers skulle rivalisere med store deler av karrieren.
McLaren-stallen vant hele 15 av 16 Formel 1-løp denne sesongen.
– Å sitte i en Formel 1-bil er ensomt. Men også altoppslukende, uttalte Ayrton Senna.
Innen utløpet av 1992 hadde Ayrton Senna vunnet Formel 1-ligaen – og blitt verdensmester – tre ganger. Før 1994-sesongen byttet han til Williams-teamet som hadde vunnet tittelen i 1993. Avgjørelsen skulle bli skjebnesvanger.
Dødelig helg
Forventningene før 1994-sesongen var skyhøye: Senna og stallens andre fører Damon Hill ville gjøre rent bord for Williams-teamet, mente mange.
Men sesongen ble ikke som forventet. Senna slet med å tilpasse seg sin nye FW16-bil. Han mislikte bilen grunnet en vedvarende ubalanse, som gjorde bilen vanskelig å styre i stor fart. Seirene uteble.
I sesongens to første løp endte Ayrton Senna attpåtil uten poeng. Før San Marino Grand Prix på Imola-banen i Bologna 1. mai 1994, var det Benetton-stallens nye stjerneskudd Michael Schumacher som ledet Formel 1-serien.
San Marino Grand Prix-helgen på Imola-banen fikk en skjev start med Rubens Barrichellos krasj i 225 km/t under det første kvalifiseringsløpet. Rubens Barrichello svelget tungen, men ble reddet av medisinsk personell. Dagen etter skulle ting bli verre. Mye verre.
Ville ikke gi seg
Lørdag 30. april skulle kvalifiseringsløp to gå av stabelen. Østerrikske Roland Ratzenberger krasjet i den såkalte Villeneuve-svingen i 314 km/t grunnet en teknisk feil på bilen. Han døde på sykehus kort tid senere.
En av dem som tok dødsfallet ekstra tungt, var Ayrton Senna. Flere merket seg at han virket fraværende og ikke mentalt til stede etter ulykken. Han ble anbefalt av en lege å trekke seg fra resten av helgen, og heller dra på fisketur.
– Jeg kan ikke gi meg nå, skal Senna ha svart.
Som sagt, så gjort. Senna stilte til start. Styreproblemet med bilen hans var øyensynlig fikset. Senna hadde vært raskest under kvalifiseringene, og for 65. gang i karrieren skulle han starte fra pole position. Før løpet møttes han og andre førere til råd. Senna tilbød seg å være leder for en førerforening med fokus på økt sikkerhet under Formel 1- løpene.
I stedet begynte også San Marino Grand Prix-løpet 1. mai 1994 med en kollisjon. Lotus-fører Pedro Lamy kolliderte med Benetton-fører JJ Lehto. En politimann og åtte tilskuere ble lettere skadet etter å ha blitt truffet av vrakrester.
Dødsfallet
Etter fem runder med sikkerhetsbil fortsatte løpet. Senna var i ledelsen. Bak ham lå Michael Schumacher.
Så skjedde det fatale.
Senna kjørte ut i en krapp sving. Bilen hans hadde ubønnhørlig kurs rett mot en ubeskyttet betongvegg. Data viste at han kjørte ut i 309 km/t og at han tråkket inn bremsene, før han forsøkte å gire ned. Men selv ikke den snartenkte, trefoldige verdensmesteren Ayrton Senna kunne unnslippe det uunngåelige sammenstøtet. I 211 km/t traff bilen hans betongveggen.
Sammenstøtet rev av høyre forhjul og bilens nesetipp. Hjulet ble kastet opp og kom inn i førerhuset, der det traff Sennas gule hjelm. Undersøkelser avdekket at hodet ble slått tilbake mot nakkestøtten, og at han ble påført flere kraniebrudd.
Et stykke fjæring fra hjulet penetrerte hjelmen hans og forårsaket hodeskader, mens en del av hjulopphenget gravde seg inn i visiret rett over høyre øye. Samtlige tre sammenstøt ble vurdert som dødelige hver for seg. Senna ble fraktet til sykehus, men livet sto ikke til å redde. Han ble erklært død samme kveld.
I bilen hans fant man et østerriksk flagg. Ayrton Senna hadde planlagt å ære sin avdøde venn og kollega Roland Ratzenberger etter løpet. Isteden led han samme skjebne som østerrikeren hadde gjort dagen før.
Brasil i sorg
Brasilianske myndigheter erklærte tre dagers landesorg etter dødsfallet. Folkehelten fikk begravelse på statens regning. Blant bårebærerne under den direktesendte begravelsen var førerkollegaene Damon Hill, Rubens Barrichello og den mangeårige rivalen Alain Prost.
Anslagsvis tre millioner brasilianere tok til gatene i Sennas hjemby Sao Paolo, for å vise sitt idol den siste respekt. Flere hundre tusen mennesker fulgte ham til graven.
– Du var et forbilde. Vi vil aldri glemme deg, sa en sørgende kvinne til TV-kameraene.
Senna ligger gravlagt i hjembyen Sao Paolo. Graven hans er en av Brasils mest besøkte.
Mangeårig etterspill
Flere personer i Williams-teamet, blant dem teknisk direktør Patrick Head, måtte stille i retten i Italia i 1997, tiltalt for uaktsomt drap. Alle ble frifunnet. Etter flere ankerunder kom italiensk høyesterett i 2007 med dommen: Det ble fastslått at dødsulykken skyldes svikt i rattstammen på Sennas bil grunnet «en dårlig sveisejobb». «Svikten var forårsaket av dårlig utførte modifikasjoner på rattstammen. Ansvaret for dette ligger hos Patrick Head,» het det i dommen.
På dette tidspunktet var saken foreldet etter italiensk lov og Patrick Head kunne derfor ikke straffes. Patrick Head selv har uttalt at han tror ulykken kan ha blitt utløst av en førerfeil av Senna.
Dødsulykkene i 1994 fikk uansett følger for sikkerheten under Formel 1-løp, forklarer Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen.
– Ulykkene gjorde at Formel 1 ble vesentlig sikrere, sier han til Vi Menn. Forbedrede autovern, redesign av både biler og banene samt generelt høyere sikkerhetsstandarder var noe av det som ble implementert.
– Vi har kun hatt én dødsulykke blant Formel 1-førere etter den tragiske helgen i 1994 der Roland Ratzenbeger og Ayrton Senna omkom, sier Gulbrandsen.
– Senna var den største stjernen
Atle Gulbrandsen er tidligere Vi Menn-journalist, mangeårig Formel 1-kommentator på norsk TV og motorsportutøver. Han har skrevet bok om Formel 1s historie og husker ulykkeshelgen i 1994 godt.
– Jeg så løpet hjemme på Hamar. Jeg var 14 år gammel og hadde begynt å kjøre gokart. Det var forferdelig, sier Gulbrandsen om det som skjedde under San Marino Grand Prix den første helgen i mai 1994.
– Ayrton Senna var den største stjernen på den tiden. Som fører var han utrolig rask. Men han var også en reflektert type. Han var religiøs og spirituell, og kunne komme med lange utredninger på pressekonferanser om hvordan han nærmest var utenfor seg selv når han kjørte, erindrer Atle Gulbrandsen.
Gavmild overfor dem som var dårligere stilt enn ham selv, viste Ayrton Senna seg også å være.
– Det kom frem etter hans død at han hadde donert store pengesummer til fattige barn hjemme i Brasil, sier Gulbrandsen til Vi Menn.
Ayrton Sennas søster Viviane startet en stiftelse i brorens navn. Instituto Ayrton Senna skulle føre videre brorens drøm om et Brasil der alle barn fikk like muligheter.
Kilder: autoweek.com, formula1.com, wikipedia.org, racingnews365.com, institutoayrtonsenna.org.br, fia.com