Britiske Lotus med spinnvill elbil

0 til 300 på ni sekunder

Ja, du leste rett. Dette nye råskinnet av en elbil, Lotus Evija, akselererer fra 0 til 300 (!) på under ni sekunder. Den blir den kraftigste serieproduserte bilen noensinne.

Pluss ikon
<b>GALSKAP PÅ FIRE HJUL:</b> Lotus Evija gruser konkurrentene på det meste
GALSKAP PÅ FIRE HJUL: Lotus Evija gruser konkurrentene på det meste Foto: Illustrasjon: Lotus
Først publisert

Mens Tesla kommer med sin nye Roadster, og Porsche med sin nye elektriske sportsbil Taycan, tar det britiske sportsbilmerket Lotus innersvingen på dem alle. Britene skryter av å sette en ny standard for elbil-ingeniørkunst. Her er det ikke spart på noe. Bilen har nemlig – hold deg fast – 2000 hestekrefter!

– Det som skal gjøre en Lotus fristende, er at føreren skal føle seg helt synkronisert med bilen til enhver tid. De skal nesten føle at de har kledd den på seg, sier designsjef i Lotus, Russell Carr.
– Det som skal gjøre en Lotus fristende, er at føreren skal føle seg helt synkronisert med bilen til enhver tid. De skal nesten føle at de har kledd den på seg, sier designsjef i Lotus, Russell Carr. Foto: Illustrasjon: Lotus

Disse er fordelt på fire elmotorer som yter 500 hestekrefter hver, én til hvert hjul.

Evija betyr "den første som eksisterer"'. Er den første britiske, helelektriske såkalte "hyperbilen"


Blir håndlaget i Lotus fabrikk i Hethel ved Norwich i Storbritannia


Eksplosivitet

Batteriet luftkjøles via åpninger i chassiset
Batteriet luftkjøles via åpninger i chassiset Foto: Illustrasjon: Lotus

Andre bilmerker kan skilte med akselerasjon fra 0 til 100 enda litt raskere enn Evija, som bruker i underkant av tre sekunder. Men mon tro om noen følger Lotus-modellen når den også gjør unna både 100 til 200 og 200 til 300 på samme tid, altså tre sekunder? Dette vitner om en nesten uforståelig eksplosivitet. Toppfarten er oppgitt til rundt 340 km/t.

Men tøffingen Evija har flere bomber på lur. Hvis du kan lade med 800 kW, kan den lades fra 0 til 100 prosent på ni minutter! Men det finnes som kjent ingen så sterke ladere i dag. Teslas superchargere er fra 120 til 150 kW, mens de nye lynladerne kan gi 350 kW. Med lynlader lades Evija fra 0 til 80 prosent på småpene 12 minutter.

– Både batteriet, motorene og girkassa leverer opptil 98 prosent effektivitet, og dette setter nye standarder for ingeniørkunsten, sier direktør for Lotus Sports Car Engineering, Matt Windle


Evijas batteri kan motta oppsiktsvekkende 800 kW lading, noe som vil gi full lading på ni minutter! Men med dagens kraftigste ladetilbud har en makseffekt på 350 kW, så foreløpig får man ikke utnyttet dette


Rekkevidden stuper

Batteripakken er stor, nærmere bestemt 70 kWt. Likevel er det litt overraskende at den ikke er enda større. Den kan knapt sammenlignes med Teslas Roadster, som kommer med et 200 kWt-batteri som gir hele 1000 kilometers rekkevidde. Hele karosseriet til Evija er bygget i lett karbonfiber. Likevel vil den veie 1680 kilo, noe som gir en WLTP-rekkevidde på 400 kilometer. Dette fordrer selvsagt at man hverken tester maks akselerasjon eller toppfart. Da stuper nok rekkevidden dramatisk.

Slik vil superbilen se ut forfra, her med vingedørene åpnet
Slik vil superbilen se ut forfra, her med vingedørene åpnet Foto: Illustrasjon: Lotus

18 millioner

Lotus-sjef Phil Popham var tydelig stolt da bilen ble presentert for verdenspressen nylig.

– Evija er helt eksepsjonell og en sann Lotus i alle henseender. Den er utviklet med en ubøyelig lidenskap for å bryte grenser, utforske nye måter å tenke på og bruke banebrytende teknologier, sa Popham til pressekorpset.

Interiøret er inspirert av Formel 1-biler med en god dash 60-/70-talls sportsbil. Bilens saksedører lukkes via et kontrollpanel i taket, og skal gi føreren et hint av 60-tallets sportsbiler. Et Formel 1-inspirert ratt skal ta føreren tilbake til nåtiden.
Interiøret er inspirert av Formel 1-biler med en god dash 60-/70-talls sportsbil. Bilens saksedører lukkes via et kontrollpanel i taket, og skal gi føreren et hint av 60-tallets sportsbiler. Et Formel 1-inspirert ratt skal ta føreren tilbake til nåtiden. Foto: Illustrasjon: Lotus

Bilen skal produseres allerede fra 2020. Men den blir ikke for hvermannsen. Det skal nemlig bare bygges 130 eksemplarer av vidunderet. Det er allerede mulig å reservere et eksemplar av råskinnet. Det koster 2,7 millioner kroner. Å forhåndsbestille, altså. Bilens totalpris med dagens kurs blir intet mindre enn 18 millioner kroner!

Chassiset er laget i helstøpt lettvekt karbonfiber, og er produsert på samme måte som chassiset til dagens Formel 1-biler

Bilen har fem kjøremodus: Rekkevidde, by, langkjøring, sport og bane


Kilder: Lotuscars.com, Wikipedia, topspeed.com, interrestingingeneering.com, elbil24.no, TV 2, Nettavisen

Lotus

Venturi-tunnelene er inni de røde baklysene

* Britisk sportsbilmerke

* Stiftet av Colin Chapman i 1952

* Startet Team Lotus i 1954 og fikk flere Formel 1-seirer 1958–1994

* Produsert i Hethel ved Norwich siden 1966

* Bruker RAFs flystriper som testbaner

* Etter Chapmans død i 1982 har selskapet hatt en rekke eiere. I dag er kinesiske Geely hovedeier

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.

Lotus Evija - Tesla Roadster - Porsche Taycan

Drivlinje:

Helelektrisk - Helelektrisk - Helelektrisk

Motorer:

4 - 3 - 2

Hestekrefter:

2000 - ikke oppgitt - 600

0–100 km/t:

2,9 sek - 1,9 sek - 3,5 sek.

Batteri:

70 kWh - 200 kWh - 90 kWh

Rekkevidde, WLTP:

400 km - 1000 km - 400 km

Toppfart:

340 km/t - 400 km/t - over 250 km/t

Produksjon:

2020 - 2020 - 2020

Pris:

18 mill. - 2 mill. (estimert) - 1 mill. (estimert)