Britiske Lotus med spinnvill elbil
0 til 300 på ni sekunder
Ja, du leste rett. Dette nye råskinnet av en elbil, Lotus Evija, akselererer fra 0 til 300 (!) på under ni sekunder. Den blir den kraftigste serieproduserte bilen noensinne.
Mens Tesla kommer med sin nye Roadster, og Porsche med sin nye elektriske sportsbil Taycan, tar det britiske sportsbilmerket Lotus innersvingen på dem alle. Britene skryter av å sette en ny standard for elbil-ingeniørkunst. Her er det ikke spart på noe. Bilen har nemlig – hold deg fast – 2000 hestekrefter!
Disse er fordelt på fire elmotorer som yter 500 hestekrefter hver, én til hvert hjul.
Evija betyr "den første som eksisterer"'. Er den første britiske, helelektriske såkalte "hyperbilen"
Blir håndlaget i Lotus fabrikk i Hethel ved Norwich i Storbritannia
Eksplosivitet
Andre bilmerker kan skilte med akselerasjon fra 0 til 100 enda litt raskere enn Evija, som bruker i underkant av tre sekunder. Men mon tro om noen følger Lotus-modellen når den også gjør unna både 100 til 200 og 200 til 300 på samme tid, altså tre sekunder? Dette vitner om en nesten uforståelig eksplosivitet. Toppfarten er oppgitt til rundt 340 km/t.
Men tøffingen Evija har flere bomber på lur. Hvis du kan lade med 800 kW, kan den lades fra 0 til 100 prosent på ni minutter! Men det finnes som kjent ingen så sterke ladere i dag. Teslas superchargere er fra 120 til 150 kW, mens de nye lynladerne kan gi 350 kW. Med lynlader lades Evija fra 0 til 80 prosent på småpene 12 minutter.
– Både batteriet, motorene og girkassa leverer opptil 98 prosent effektivitet, og dette setter nye standarder for ingeniørkunsten, sier direktør for Lotus Sports Car Engineering, Matt Windle
Evijas batteri kan motta oppsiktsvekkende 800 kW lading, noe som vil gi full lading på ni minutter! Men med dagens kraftigste ladetilbud har en makseffekt på 350 kW, så foreløpig får man ikke utnyttet dette
Rekkevidden stuper
Batteripakken er stor, nærmere bestemt 70 kWt. Likevel er det litt overraskende at den ikke er enda større. Den kan knapt sammenlignes med Teslas Roadster, som kommer med et 200 kWt-batteri som gir hele 1000 kilometers rekkevidde. Hele karosseriet til Evija er bygget i lett karbonfiber. Likevel vil den veie 1680 kilo, noe som gir en WLTP-rekkevidde på 400 kilometer. Dette fordrer selvsagt at man hverken tester maks akselerasjon eller toppfart. Da stuper nok rekkevidden dramatisk.
18 millioner
Lotus-sjef Phil Popham var tydelig stolt da bilen ble presentert for verdenspressen nylig.
– Evija er helt eksepsjonell og en sann Lotus i alle henseender. Den er utviklet med en ubøyelig lidenskap for å bryte grenser, utforske nye måter å tenke på og bruke banebrytende teknologier, sa Popham til pressekorpset.
Bilen skal produseres allerede fra 2020. Men den blir ikke for hvermannsen. Det skal nemlig bare bygges 130 eksemplarer av vidunderet. Det er allerede mulig å reservere et eksemplar av råskinnet. Det koster 2,7 millioner kroner. Å forhåndsbestille, altså. Bilens totalpris med dagens kurs blir intet mindre enn 18 millioner kroner!
Chassiset er laget i helstøpt lettvekt karbonfiber, og er produsert på samme måte som chassiset til dagens Formel 1-biler
Bilen har fem kjøremodus: Rekkevidde, by, langkjøring, sport og bane
Kilder: Lotuscars.com, Wikipedia, topspeed.com, interrestingingeneering.com, elbil24.no, TV 2, Nettavisen
Lotus
* Britisk sportsbilmerke
* Stiftet av Colin Chapman i 1952
* Startet Team Lotus i 1954 og fikk flere Formel 1-seirer 1958–1994
* Produsert i Hethel ved Norwich siden 1966
* Bruker RAFs flystriper som testbaner
* Etter Chapmans død i 1982 har selskapet hatt en rekke eiere. I dag er kinesiske Geely hovedeier
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.
Lotus Evija - Tesla Roadster - Porsche Taycan
Drivlinje:
Helelektrisk - Helelektrisk - Helelektrisk
Motorer:
4 - 3 - 2
Hestekrefter:
2000 - ikke oppgitt - 600
0–100 km/t:
2,9 sek - 1,9 sek - 3,5 sek.
Batteri:
70 kWh - 200 kWh - 90 kWh
Rekkevidde, WLTP:
400 km - 1000 km - 400 km
Toppfart:
340 km/t - 400 km/t - over 250 km/t
Produksjon:
2020 - 2020 - 2020
Pris:
18 mill. - 2 mill. (estimert) - 1 mill. (estimert)
Denne saken ble første gang publisert 23/08 2019.