sykler i all slags vær
Sofia har fått en ny hverdag med el-sykkel: – Stresser ned og får trent på samme tid
Fysioterapeut Sofia Espolin Mentzoni sykler til jobben på elsykkel tre dager i uken, store deler av året. Her er hennes beste tips.
Hun er ikledd tights og tynn boblejakke. Hjelmen er på, batteriet festet til sykkelen og den røde sykkelvesken er fylt med deodorant og regntøy. Fysioterapeut Sofia Espolin Mentzoni (45) er klar for 30–40 minutter med tråkking før hun er fremme til jobben s på andre siden av byen. I rushtiden ville hun brukt 25 minutter med bil. Nesten det samme som på sykkel. Hemmeligheten? Hun får drahjelp i de bratteste bakkene.
– Jeg kobler til batteriet når jeg starter. På sykkelstyret har jeg en knapp med tre innstillinger på motoren; litt hjelp, middels hjelp og mye hjelp. Du kan velge om du vil bruke motoren. Jeg lager meg egne regler langs sykkelløypa som «her kan du sette på motoren». Les mer: Fem raske og sunne middager
– Å sykle på vanlig sykkel til jobb tok meg én time og et kvarter. Det var såpass tidkrevende og slitsomt, så jeg hadde nok ikke holdt ut i lengden, sier Sofia.
Juks med hjelp?
Bedre helse med elsykkel!
✔ Bevegelsestrening for hofte-, kne og ankelledd.
✔ Styrker lår- og leggmuskulatur
✔ Kommer du opp i puls, er det hjertetrening. Men da må du av og til være bevisst på å skru
av motoren i motbakkene, slik at belastningen på hjertet er stor nok.
✔ Å være ute, i bevegelse, kjenne på vær og vind og få sanse-stimulering, fremmer psykisk helse.
✔ Gir mestringsfølelse.
✔ Du kommer deg lengre av gårde.
✔ Gir frihetsfølelse. Du kommer deg fortere frem og slipper å tenke på parkering eller å rekke bussen.
Kilde: Fysioterapeut og psykomotoriker Sofia Espolin Mentzoni
Undersøkelser viser at det er større helsegevinst med elsykkel enn mange tror. Forskere fra Universitetet i Agder har sammenlignet elsykling med vanlig sykling, og undersøkt tidsbruk og treningsintensitet. De fant ikke de store forskjellene: Forsøkspersonene som syklet på elsykkelen var i gjennomsnitt 8,5 ganger mer aktive enn ved hvile, mens på vanlig sykkel var de 10,9 ganger mer aktive.
Les mer: Cecilie takket nei til operasjon - gikk ned 30 kilo
På elsykkelen brukte de i gjennomsnitt 51 prosent av lungekapasiteten, mens på den vanlige sykkelen brukte de 58 prosent. Forskernes konklusjon var at elsykling gir god fysisk aktivitet. Siden det også er tidsbesparende, hele 29 prosent raskere enn vanlig sykkel, kan det være et alternativ å bytte ut bilen med elsykkel om du bor et stykke unna jobben.
Vær og klær
Sofia tar frem sykkelen i slutten av mars og sykler tre ganger i uken helt frem til starten av desember. Setter vinterkulden inn for alvor, tar hun sykkelpause frem til mars.
– Den første høsten var regntung, men da måtte jeg bestemme meg for at all slags vær er greit. Viljen vår er jo svak, så du må bare bestemme deg. Jo mer automatisk ting er, jo bedre. Et tips er å ha alt klart kvelden før og ha klær som følger sesongene.
Spar miljøet – og penger
Siden el-sykling ikke trenger å bety blodslit, er det lettere å velge bort
bilen litt oftere. Du slipper dessuten
bompengeavgifter, parkeringen er
gratis og ingen avgifter er knyttet til bruk. Men en elsykkel koster litt mer enn en vanlig sykkel, så
det er bare å begynne
å spare!
Sofia liker aller best de lyse sommermorgenene, selv om den friske luften på en kald høstdag også er deilig.
– Juni er best. Den fine sommeren i 2018 gjorde at det var sydentemperatur klokken syv om morgenen. Jeg endte opp med solbrente legger på vei hjem.
Les også: Testet elsykkel til 70.000
Bevegelsesglede
Som fysioterapeut forsøker Sofia daglig å inspirere andre til å røre på seg. Hun mener elsykling er lystbetont og skaper bevegelsesglede.
– Det å bevege oss ligger i vår natur og sykling vekker bevegelsesgleden vår. Elsyk-ling får oss kanskje til å sykle litt mer, siden det er lystbetont. Det er jo den daglige bevegelsen Helsemyndighetene er ute etter, ikke at alle skal trene på helsestudio.
Køfri transport senker også stressnivået.
– Sykling gir meg mulighet til å være utendørs, slippe å sitte i bilkø, noe som reduserer stress. Jeg får med andre ord samkjørt trening og reisevei i stedet for å sitte stille.
Men på vei hjem har det hendt at hun har gått på en smell.
– Jeg blir fort sulten og går av og til tom for energi. Da må jeg bare stoppe på Narvesen og kjøpe meg en pose Nøttegodt. Det tyder jo også på at jeg bruker en del energi selv om jeg sykler på elsykkel. Les mer: Smerter i bena kan være isjas
Rollemodell
Sofia har tre barn i alderen 8–12 år, den motoriske gull-alderen. Hun vil inspirere dem til å bevege seg mest mulig og kanskje kjenne på den samme frihetsfølelsen hun selv hadde som barn da hun suste av gårde på sykkel.
– Jeg ønsker å vise dem at det er mulig å sykle til og fra steder.
Kilder: forskning.no og Sveinung Berntsen m.fl. «Physical activity when riding an electric assisted bicycle» BioMed Central