Vitalas anklages for tvilsomme salgstriks

Sender inkasso på varer som ikke er bestilt

Midelfart-eide Vitalas får kritikk etter at 12-åring fikk vitaminpakke tilsendt i posten.

FULL FART: Et av datterselskapene til Midelfart Sonesson, hvor Celina Midelfart (37) er medeier, beskyldes for lugubre salgsmetoder.
FULL FART: Et av datterselskapene til Midelfart Sonesson, hvor Celina Midelfart (37) er medeier, beskyldes for lugubre salgsmetoder. Foto: FOTO: Scanpix og Knut Bjørheim
Sist oppdatert
INKASSOVARSEL FRA VITALAS: Ideen til denne saken kom etter at en kollega av undertegnede, Christopher Sjuve, mottok tre pakker med slanketabletter fra Vitalas. - Jeg hadde ikke bestilt dem, så jeg kastet både pillene og regningen, sier Sjuve. Nå har han fått inkassovarsel.
INKASSOVARSEL FRA VITALAS: Ideen til denne saken kom etter at en kollega av undertegnede, Christopher Sjuve, mottok tre pakker med slanketabletter fra Vitalas. - Jeg hadde ikke bestilt dem, så jeg kastet både pillene og regningen, sier Sjuve. Nå har han fått inkassovarsel. Foto: FOTO: Knut Bjørheim
Når folk får varer og faktura i posten, er det mange som ikke tør annet enn å punge ut
Lønnsomheten har vært svak på grunn av dårligere kvalitet på rekrutteringen av nye kunder

"Vi dekker alt! Erfaring fra fire generasjoner gir trygghet og ekspertise!"

Slik lyder slagordet til svensknorske Midelfart Sonesson, gigantkonsernet hvor Celina Midelfart er største norske eier gjennom selskapet Midelfart Holding.

Mange helseprodukter havner i postkassa til folk som ikke vil ha dem. Klikk på lenken "Betaler av frykt" til høyre og se hva du skal gjøre hvis du får tilsendt uønskede varer.

Tre pakker vitaminer til 12-åring

Dessverre er det mange som ikke kjenner seg like trygge etter å ha vært utsatt for Midelfart-selskapet Vitalas - en nettbutikk med helse- og skjønnhetsprodukter.

"Mellombror fikk en pakke i posten forleden dag. Den innholdt tre pakker vitaminer, en dispenser og et klistremerke. Faktura pålydende kr 199. Vi har ikke bestilt noen verdens ting. Gutten er 12 år, skriver "Amo" i forumet til Foreldreportalen.

Fakura på 239 kroner

Ole-Johann Nykrem Gardshol (23) fra Tjørvåg i Møre og Romsdal har også mottatt varer han ikke har bestilt fra Vitalas. Og ikke minst fakturaer. Det hele begynte i desember da det plutselig lå to pakker fra Vitalas i postkassa hans.

- De inneholdt kosttilskudd og en sykkel-computer. Fakturaen lød på 239 kroner. Det første jeg tenkte var at dette måtte skyldes en feil siden jeg aldri har vært interessert i å prøve slike produkter, sier Gardshol til klikk.no.

- Skyldes konkurranse på nett?

Gardshol mistenker at forsendelsen kan ha utspring i en spørreundersøkelse han besvarte på nett.

- Det blir ren spekulasjon, men jeg svarte på en konkurranse der man kunne vinne en reise til Thailand, om jeg ikke husker feil. Jeg kommer dessverre ikke på adressen til denne internettsiden, men jeg mener jeg fylte inn både e-post-adresse og navn. Noe jeg er hundre prosent sikker på, er at det sto klart og tydelig at det var gratis å delta i konkurransen.

Kontaktet Forbrukerrådet

Ifølge Forbrukerrådet er det mange som betaler slike fakturaer av frykt for å få betalingsanmerkning eller annet ubehag når pengeinnkreverne kobles inn.

Ole-Johann Nykrem Gardshol, derimot, nektet å betale regningen og skrev i stedet en e-post til VItalas der han informerte om feilen. Da han ikke fikk svar på flere dager, kontaktet han Forbukerrådet.

- De svarte at dette var ulovlig markedsføring, og at det strider mot norske regler, sier Gardshol.

Han var lettet etter å ha fått medhold fra Forbrukerrådet, men syntes likevel det var ubehagelig da saken gikk til inkasso.

Regningen tredoblet

- Vitalas fortsatte å sende meg purringer. Til slutt gikk saken over til innkrevingsbyrået deres, Alektum Inkasso AS. Beløpet jeg skulle være skyldig, var da kommet opp i 731,99 kroner.

Inneværende uke fikk Gardshol omsider svar på sine henvendelser til Alektum Inkasso, som gir etter og skriver at de anser "kundeforholdet" som avsluttet.

- Fortsetter så lenge de tjener på det

- Hva er din oppfatning av Vitalas etter dette?

- Vitalas opptrer veldig uprofesjonelt. Jeg synes slike firmaer burde vært straffet eller fratatt retten til å drive forretning. Når folk får varer og faktura i posten, er det mange som ikke tør annet enn å punge ut. De mest useriøse firmaene har funnet ut at det er penger å tjene på dette, derfor fortsetter de med det.

Har du også erfaring med Vitalas? Vi vil gjerne høre om det, skriv en kommentar i kommentarfeltet nedenfor.

Rasende svensker

Gardshol er ikke alene. Et søk på Vitalas og inkasso eller inkassokrav gir flere tusen treff på Google. På nettet vrimler det av blogger og foruminnlegg fra frustrerte personer som ufrivillig har havnet i et kundeforhold til Vitalas. Mange er fra Sverige.

"En kompis till mig har fått en massa skit, piller och grejer, och sedermera även fakturor och kravbrev från ett företag som kallar sig Vitalas. Detta fastän denne inte beställt något från detta företag. Min kompis har kontaktat Vitalas kundtjänst och bett dem dra åt helvete, men prånglarna på Vitalas fortsätter kräva denne på betalning," skriver "Caras" i forumet Flashback.

Lang prosess

"FlickaMedGuld" i samme forum har ufrivillig mottatt kosttilskudd for barn fra Vitalas, og er lite tilfreds med firmaets kundeservice:

"Fick veta att mitt "abonnemang" inte alls var avslutat som det lovades första gången jag ringde dem. Fick också veta att jag ska skicka in paketet och betala porto själv, vilket jag vägrar göra. Jag sa att jag redan både avslutat abonnemanget och fått godkännande på att skicka paketet med "mottagaren betalar", men enligt den nya stjärnan i kundtjänst "gällde inte detta om jag inte kunde komma ihåg vad personen jag pratat med förra gången hette"."

"Efter mycket om och men klämde han fram att jag kan skicka paketet med Frisvar. Så om det är fler (i Sverige) som råkar ut för deras förjävliga metoder, här kommer adressen ni kan skicka tillbaka skiten till: Vitalas AB, Frisvar 275 92, 208 60 Malmö."

Betaling førte til abonnement

Under tittelen "Vitalas - maffiaorganisation" tømmer "PG" seg for frustrasjon i forumet til svenske Fairshopping:

"Jag fick hem ett prov från företaget Vitalas, jag hade inte beställt något, men jag tog emot varan och betalade 39,-. Sen satte dom igång och vräkte hem massa produkter, och innan jag fick svar från dom, hade dom skickat varor för nästan 1000,-. Jag har fortfarande inte fått någon returadress för att skicka tillbaka varorna. Nu har ärendet gått till kronofogden (TACK VITALAS)."

– Oj, dette var alarmerende

Her er svarene fra Vitalas.

TIER OM KRITIKKEN: Verken Celina Midelfart eller andre i konsernledelsen til Midelfart Sonesson, som eier VItalas, ønsker å uttale seg om flommen av negative foruminnlegg på internett.
TIER OM KRITIKKEN: Verken Celina Midelfart eller andre i konsernledelsen til Midelfart Sonesson, som eier VItalas, ønsker å uttale seg om flommen av negative foruminnlegg på internett. Foto: FOTO: Cornelius Poppe/Scanpix

- Oj, dette var alarmerende, skriver pressekontakt Mona Habbestad i en e-post når klikk.no konfronterer Midelfart Sonesson med et lite knippe av de harmdirrende innleggene mot Vitalas.

Vi får imidlertid ikke snakke med hovedaksjonær Celina Midelfart eller noen andre i konsernledelsen. I stedet får vi beskjed om å kontakte markedssjef Annika Reis ved hovedeneheten til Vitalas i Malmø, og at konsernledelsen stiller seg bak svarene hennes.

Telefonsalg og direktereklame

For å unngå misforståelser på grunn av språket, ber Annika Reis om å få spørsmålene tilsendt på mail. Etter noen dager får vi svar på de fleste. Et spørsmål vi ikke får besvart, er hvilke retningslinjer kundekontaktene og markedsførerne til Vitalas jobber etter, og etter hvilke prinsipper de er lønnet.

- Du påsto på telefon at dere ikke har selgere i Vitalas ettersom all handel foregår ved at kunden fyller ut et skjema på nettet. Men hva med dem hos dere som tilbyr folk varer via telefon?

- Markedsføringen foregår først og fremst via kampanjer på internett, men også gjennom telefonsalg og direktereklame, vedgår Annika Reis.

Falske bestillinger

- Hvordan kan det ha seg at så mange klager over å ha mottatt varer og regninger fra Vitalas uten å ha bestilt noe?

- Ved distansehandel kan det dessverre forekomme at privatpersoner bestiller i andres navn. Dette er velkjent i postordrebransjen. For oss er det umulig å skille en en "falsk" bestilling fra en ekte. Slikt oppdager vi først når de som er blitt utsatt for det, tar kontakt med oss. Da vil de alltid få annulert fakturaene sine der og da, lover Annika Reis.

Må politianmelde forholdet

For å ta rede på hvem som eventuelt har bestilt noe fra Vitalas i ditt navn, er du nødt til å politianmelde forholdet, ifølge Reis.

- Fordi dette er et lovbrudd, oppfordrer vi alltid "kunden" til å gå til politianmeldelse. Bare på den måten kan vi hjelpe vedkommende ved å finne ip-adressen til den som har foretatt bestillingen, slik at politiet kan spore opp den skyldige. Det kan nevnes at det har vært tilfeller der ip-nummeret tilhører "kunden" selv eller noen av hans eller hennes nærmeste. Fordi vi mener det er menneskelig å glemme, krever vi aldri betaling i slike tilfeller heller.

- Ekstremt negativt

- I hvilken grad blir store selskap som Vitalas og Midelfart Sonesson påvirket av negativ omtale i ulike forum på nettet?

- For oss som selskap er dette ekstremt negativt. Vitalas jobber i samsvar med de bedriftsetiske retningslinjene i Midelfart Sonesson-konsernet. Vi har et stort ansvar overfor aksjeeierne våre og ser svært seriøst på kontakten med kundene. Negative reaksjoner tar vi alltid på alvor, og vi følger derfor nøye opp de kommentarene vi får.

Fallende inntekter

Et annet spørsmål Annika Reis velger å forbigå i stillhet, er spørsmålet om hun oppfatter at Vitalas har for høye krav til lønnsomhet. Ifølge årsberetningen sto Vitalas for seks prosent av Midelfart Sonessons inntekter i 2008.

Dette var ledelsen ikke tilfreds med: "Lønnsomheten har vært svak på grunn av dårligere kvalitet på rekrutteringen av nye kunder," heter det i årsberetningen.

Nye salgsstrategier

Videre: "Kampanjevirksomheten har vært konsentrert rundt mediekanalene telemarketing og internett, noe som har vist seg sårbart."

Konsernet har tatt affære, og blant annet "gjennom nyrekryttering på personalsiden har gedigen erfaring fra direktemarkeds- og postordrebransjene blitt tilført selskapet, og en ny forretningsmodell med nye strategier for kundekommunikasjon er implementert."

Alle de siterte forumdeltagerne over har publisert sine innlegg i 2009, altså etter at de nye "strategiene for kundekommunikasjon" ble innført hos Vitalas.

– Betaler av frykt

Slik håndterer du problemet på riktig måte.

- Dessverre er det mange som betaler slike fakturaer av frykt for å få betalingsanmerkning eller andre problemer, sier juridisk rådgiver Sverre Åril hos Forbrukerombudet. Han har spam og nettsvindel som spesialfelt.

BRUDD PÅ MARKEDSFØRINGSLOVEN: - Det er forbudt å sende ut varer og fakturaer uten at det er inngått avtale mellom partene, sier jurist Sverre Åril hos Forbrukerombudet.
BRUDD PÅ MARKEDSFØRINGSLOVEN: - Det er forbudt å sende ut varer og fakturaer uten at det er inngått avtale mellom partene, sier jurist Sverre Åril hos Forbrukerombudet. Foto: FOTO: Forbrukerombudet

SLIK BLIR DU KVITT PLAGEÅNDENE

Her er Forbrukerombudets fremgangsmåte for å komme ut av slike ufrivillige kundeforhold uten å miste kredittverdighet eller lide økonomisk tap:

1. Ikke betal

- Dersom du mottar noe du ikke har bestilt, er første bud å ikke betale den vedlagte fakturaen, sier juridisk rådgiver Sverre Åril hos Forbrukerombudet.

2. Kontakt avsender - skriftlig

Send en e-post eller et brev til selskapet der du gjør det klart at du ikke har bestilt mottatte varer. Skriv at du derfor ikke kommer til å betale for dem, og at du bestrider alle økonomiske fordringer som følge av forsendelsen. Behold en kopi av brevet.

- Det er opp til selskapet å bevise at det er inngått en avtale om kjøp av de utsendte produktene. De må kunne vise til en signatur eller en annen form for aksept av kjøpet, slår Sverre Åril fast.

3. Behold varene

Etter markedsføringsloven er det forbudt å sende noen varer eller tjenester uten at det er inngått avtale om det.

- Det er viktig å huske at når slikt forekommer, noe det altfor ofte gjør, er det ikke mottaker som har brutt loven. Du har som utgangspunkt ikke noen plikt til å returnere varene for egen regning, men vi anbefaler at man tilbyr seg å returnere varene dersom man får dekket portoen, sier Åril.

Fikk du ikke svar på det du lurte på? Her er Forbrukerrådets klageguide

Vær også klar over enkelte nettbutikker spekulerer i ufordelaktige betingelser i kontraktsvedlegget. Der kan det stå i en av paragrafene at du går med på en abonnementsavtale med for eksempel månedlige forsendelser dersom du velger å betale den tilsendte pakken.

De som betaler for å slippe mer støy, kan altså havne dypere i klisteret enn de som nekter å betale.

Krev penger til porto

- Hva med dem som får purring på fakturaen eller inkassovarsel, kanskje allerede første gang de hører fra selskapet?

- Da må man sende brev eller e-post til både inkassobyrået og selskapet som hevder å ha fått en bestilling. Skriv enkelt og greit at du har mottatt den og den varen uten forutgående bestilling, og at du bestrider betalingskravet. Føy gjerne til at du ikke kommer til å returnere varene med mindre du får dekket portoen. Sett i så fall en frist for når du vil ha beløpet overført kontoen din. Gi beskjed om at du ikke tar ansvar for varene utover denne fristen.

Ikke din bevisbyrde

- Og hvis det likevel fortsetter å renne inn inkassokrav, med stadig høyere gebyrer?

- Det skal ikke kunne påløpe gebyrer, og du kan heller ikke få betalingsanmerkning dersom du bestrider et slikt krav. Så lenge kravet er omstridt, må det bringes inn for Forliksrådet dersom selskapet fremdeles mener det er rettmessig. Det er her selskapet som må kunne bevise at en avtale foreligger. Det skal derfor mye til før en slik sak havner i retten. Dersom det fortsetter å komme purringer og varsler om inkasso til tross for at kravet er bestridt, kan du også klage inn saken for inkassoklagenemnda.

- Uansett er det viktig at du kommuniserer skriftlig med de ulike partene, og at du beholder en kopi av alle dokumentene, sier juridisk rådgiver Sverre Åril hos Forbrukerombudet.

Dyr "gratis gave"

Signaturen "Tjohilda" skriver i det tidligere nevnte nettforumet Flashback at hun mistenker Vitalas for å ha sendt henne produkter etter at en venn fikk tilbud på nettet om å sende henne en gave:

"Det finns nån sida där man kan "skicka en gratis present till en kompis". Någon snäll kompis eller släkting skriver i din adress och vips! Har för mig att en släkting till mig gjorde detta, kom på det nu ... bara det att paketet inte alls är gratis och paketjävlarna fortsätter komma i brevlådan utan att något avtal ingåtts. Jävla skurkar."

Les også:

Kosttilskudd? Spis heller mat!

Steroider i proteinpulver

Denne saken ble første gang publisert 26/02 2010, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også