Helseforkjemper vil merke junk food på samme måte som tobakk

Australsk forkjemper for helse kommer med kontroversielt forslag om å merke søppelmat på samme måte som tobakk og snus.

I Norge er de helseskadelige effektene av tobakk og snus tydelig merket på pakningene. Nå vil den australske organisasjonslederen Aaron Schultz at det samme skal gjøres på junkfoodpakninger.
I Norge er de helseskadelige effektene av tobakk og snus tydelig merket på pakningene. Nå vil den australske organisasjonslederen Aaron Schultz at det samme skal gjøres på junkfoodpakninger. Foto: COLOURBOX(t.v.) og Vidar Ruud/NTB Scanpix
Først publisert

(SIDE2): Bør fast food-kjeder tvinges til å merke maten sin på samme måte som tobakkprodusentene?

Slik kan det bli dersom australske Aaron Schultz, grunnleggeren av organisasjonen Game Changer, får det som han vil. Å tydelig projektere de negative helseeffektene junk food har, er et ledd i Schultz' kampanje mot måten de store søppelmatkjedene reklamerer rettet mot barn. 

- Vi er på vei feil vei i hurtig tempo. En gjennomført merking av matvarer er et viktig skritt for å gjøre at folk kan ta informerte valg rundt hva de spiser, sier Schultz.

Game Changer er en organisasjon som jobber mot markedsføring av usunn mat og drikke i forbindelse med sport. 

Vil vise skadeeffektene

De siste offisielle australske statistikkene viser at en fjerdedel av alle australske barn i alderen 5-17 år er overvektige. Aaron Schultz er selv pappa til to gutter - en på fjorten år og en på ti år. Han ble først aktiv i matkampanjer som bekymret forelder i et forsøk på å bremse markedsføring av junkfood til barna sine under sportsarrangementer.

Nylig publiserte han et innlegg på facebooksiden til Game Changer av en hamburger merket på samme måte som tobakkspakninger, med et bilde av to overvektige barn.

- Akkurat som bildet på en sigarettpakke demonstrerer effekten av å røyke og skadene det medfører, viser dette bildet hva junk food kan gjøre med kroppen, sier han. 

Umerket pakning et alternativ

Først ønsker Aaron Schultz å se detaljerte innholdsdeklarasjoner på søppelmatinnpakninger med informasjon om hvor maten kommer fra og om den har blitt behandlet med kjemikalier eller veksthormoner. 

Deretter vil han jobbe for umerkede pakninger.

- Jeg er bare en normal far som er bekymret over hvordan usunne produkter blir presset på barna mine. De kan ikke reise på en kamp uten at de blir påvirket til å spise usunne produkter, sier han. 

Hovedfokuset mitt er å få usunn reklame ut av sporten, men det har vokst seg mye større enn det, sier han.