Svineinfluensa - Mediene får skylda for økt frykt
- Smittefrykten er medieskapt
82 prosent av landets befolkning er ikke redd for å bli smittet av svineinfluensa, og mener mediene skaper frykt, viser ny undersøkelse.
Er du redd for å bli smittet?
Hele landet
Ja 11,7 % Nei 82,0 % Vet ikke 6,3 %
Fordelt på landsdel
Akershus/Oslo
Ja 15,1 % Nei 77,8 % Vet ikke 7,1 %
Hedmark/Oppland
Ja 9,9 % Nei 86,1 % Vet ikke 3,9 %
Østafjells
Ja 13,0 % Nei 82,3 % Vet ikke 4,8 %
Agder/Rogaland
Ja 10,3 % Nei 82,4 % Vet ikke 7,4 %
Vestlandet
Ja 9,6 % Nei 82,6 % Vet ikke 7,8 %
Trøndelag
Ja 9,3 % Nei 86,0 % Vet ikke 4,7 %
Nord-Norge
Ja 10,3 % Nei 83,5 % Vet ikke 6,2 %
Kilde: Visendi
Det er flest menn, 85, 2 prosent, som svarer at de ikke er redde for å bli smittet, mens 79 prosent av kvinnene svarer det samme.
Dette kommer frem i undersøkelse gjennomført av Visendi for Klikk.no.
1000 personer har svart elektronisk på spørsmålene, og undersøkelsen er representativ for landet og aldersfordelingen i befolkningen.
Av de som frykter smitte er det 13, 6 prosent kvinner og 9, 7 prosent menn.
Folk fra Hedmark og Oppland er de mest fryktløse, tett fulgt av trøndere og nordlendingene: 86,1 prosent av de spurte i Hedmark og Oppland svarer at de ikke er redde for å bli smittet av svineinfluensa.
Størst frykt for å bli smittet har folk i Akershus og Oslo.
Mener mediene har skapt frykt
De 1000 har svart på følgende spørsmål:
"Mener du at media skaper unødvendig frykt i sin dekning av svineinfluensa-saken?"
Hele 74,3 prosent av de som har svart på spørsmålet om mediedekningen, mener norske medier har skapt unødvendig mye frykt, mens 17 prosent ikke synes det og 8,7 prosent ikke har noen mening om saken. Åtte av ti menn og sju av ti kvinner mener at media har hauset opp saken.
Les også: Følg svineinfluensaen på nett
- Klassisk å skylde på pressen
Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, mener mediene har gjort jobben sin med å hente inn og formidle informasjon, og forsvarer dekningen i norsk presse.
- Dette er en klassisk situasjon hvor media får ansvaret for det sørgelig budskap, sier generalsekretæren til Klikk.no.
Han sier at tallene som ble opplyst med opp til 13.000 døde og 1,2 millioner syke nordmenn er ikke tall norsk presse har funnet opp.
Dette er tall myndighetene har i sine beredskapsplaner i forbindelse med en pandemi som utvikler seg til en katastrofe.
- Mediene har brakt informasjon om et worst-case scenario som norske myndigheter med helseministeren i spissen tok høyde for. Norske myndigheter tok ikke sjansen på å bagatellisere saken, fordi de ikke visste hvordan det ville gå. Pressen tok heller ingen sjanser, videreformidlet informasjonen og gjorde jobben sin, mener Kokkvold.
Fascinasjon for katastrofen
Kokkvold mener man blir fascinert av det potensielt katastrofale. Myndighetene var usikre i starten av influensautbruddet. Det samme var pressen, og ingen tok risikoen på å ikke ta utbruddet på alvor.
- Publikum har fått informasjonen om det de vet om svineinfluensa gjennom mediene, som bruker dramatiske overskrifter. Da er det ofte slik at pressen også får skylda for budskapet. Nå i ettertid bør mediene evaluere dekningen, for å se om det er gjort feil fra pressens side, mener Kokkvold.
Tjener mest, har minst frykt
Særlig befolkningen i Hedmark og Oppland (83 prosent) , samt vest- og sørlendingene, mener aviser, tv, radio og nettmedier har servert dem mye unødvendige fryktsaker under dekningen av A H1N1-influensaen.
Men forskjellene er små: i Oslo og Akershus mener 68,5 prosent at media har skapt unødvendig frykt.
Hele 80,1 prosent av dem med inntekt mellom 600.000 og en million mener mediene har skapt unødvendig frykt, og 65 prosent av dem med inntekter fra 200.000 opp til 400.000.
Ikke redde for å reise
Nordmenn har ikke latt seg skremme til å endre reisevaner. Åtte av ti menn og sju av ti kvinner har ikke biltt mer skeptiske til å reise, mens 15 prosent oppgir at influensaen har økt skepsisen til å reise.
Undersøkelsen er utført av Visendi for Klikk.no i tidsrommet 29.april til 6.mai 2009.
Les også:
Slik tar du influensa-praten med barna