Blogger ut mot bensinstasjoner: «Kjære alle bensinstasjoner. Kan dere gjøre det mulig for oss å velge sunn mat?»
Men bensinstasjonene mener de absolutt har et utvalg av sunne alternativer. Side2 har sjekket.
(SIDE2): De siste årene har bensinstasjoner helt klart blitt mer enn bare et sted for å fylle bensin, og det er mange som stopper for å kjøpe seg noe å spise og drikke.
Men hvordan er egentlig utvalget hos de ulike bensinstasjonene?
Se stor bildekarusell lenger ned i artikkelen!
En av dem som mener tilbudet kan være langt bedre er Ina Roll Spinnangr, som skriver følgende på sin blogg:
«Kjære alle bensinstasjoner. Kan dere gjøre det mulig for oss å velge sunn mat og gjerne vegetar når vi besøker dere? I Danmark fikk jeg velge mellom mange salater, musliboller, vegetariske varmretter og diverse.
Her får jeg bare velge mellom ulike burgerstørrelser med hvitt brød, boller, pølser, muffins og matpakker med lyst brød og kjøttpålegg. Vi nordmenn spiser allerede for mye kjøtt og sukker. Hjelp oss ved å la oss ta sunnere valg!»
Hva selger de egentlig på bensinstasjonene?
Side2 besøkte derfor tre bensinstasjoner i Oslo-området for å se hva nærmere på hva slags utvalg det er på tre av de største bensinkjedene i Norge: Esso, Statoil og Shell.
Vi var innom de tre bensinstasjonene mandag 06.07.2015. Side2 gjør oppmerksom på at vi kun har besøkt én stasjon i hver av kjedene, og påpeker at utvalget på de bensinstasjonene ikke nødvendigvis er representativt for hele kjeden.
Silje Bjørnstad, Side2-journalist og ernæringsfaglig rådgiver, sier dette om utvalget:
- Det første som slår meg er forskjellene på hvordan man promoterer og markedsfører de ulike produktene, og ikke minst synligheten og størrelsesutvalget på «sunne matvalg» versus «mindre sunne matvalg». Det er ofte store reklameplakater med bolletilbud, pølsemenyer og iskremsalg som får den største plassen, og ofte ser man at slike tilbud også kombineres ved salg av for eksempel bilvask eller lignende: «Vask bilen og få en kroneis på kjøpet».
- Det andre man lett legger merke til er at det helt klart er et større utvalg av mat- og drikkevarer som bidrar med raske karbohydrater og usunt fett, fremfor mer næringsrike alternativer som for eksempel frukt og grønt og grove brød- og kornvarer med proteinrikt pålegg. Det er også skremmende få fiskeprodukter og vegetariske alternativer i varmmatdisken. Når det er sagt så er det fullt mulig å velge sunt på bensinstasjoner, selv om dette utvalget er begrenset. Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe den største pølsa med ekstra rekesalat eller 5 boller når du egentlig bare skulle fylle drivstoff. Og det finnes sunnere snacksalternativer enn potetgull og sjokolade. Det handler om å være bevisst på de valgene man tar og hva man ønsker å putte i kroppen sin. De fleste bensinstasjonene har et utvalg av både grove baguetter og brødskiver, noe frukt og grønt, nøtter, ferdigsalater og meieriskap med yoghurt og havregrøt, men det er jo ingen tvil om at det er pølser, iskrem, fine bakevarer og hamburgermenyer som dominerer utvalget, sier Bjørnstad.
- Det er ofte dyrere å handle mat og drikke på bensinstasjoner sammenlignet med å handle i dagligvarebutikk. Planlegg på forhånd og lag en god og sunn nistepakke til bilturen så unngår du å bruke flere hundre kroner på usunn snacks og drikke du egentlig ikke har lyst på, legger hun til.
På Shell
Vi finner:
Brød og kornprodukter: Baguetter og sandwicher, både av lyst og grovt brød. De aller fleste med kjøttpålegg, men vi finner to vegetarsandwicher. Noen av sandwichene er fra «Velvalgt»-serien, og er merket med kaloriinnhold. I tillegg har de Olapakka med ulike typer pålegg.
Varmmat: Pizza, burger, pølse, calzone og toast. Ingen vegetariske tilbud.
Bakverk: Boller, wienerbrød og andre bakverk. I tillegg har de en sunnere type bolle med havregryn og tranebær.
Frukt: En liten fruktdisk, med epler og druer. Bananer.
Meieriskap: Melk, flere typer yoghurter, blant annet 14-serien fra Tine.
Kommentar fra ernæringsrådgiveren:
- Det første jeg ser er plakaten «Kjøp fler. Spar mer» som henger rett over isdisken, samt en hel haug med Coca-Cola. Shell kjører også bolletilbud på Smash-boller, med de forsøker seg også med en grovere bolletype: Bolle med tranebær og havre» - så de viser at de i alle fall prøver å tilby sunnere alternativer. De har også et utvalg av sunnere mat- og drikkevarer, slik at det er mulig å få seg et sunt og næringsrikt måltid, men det er ikke disse alternativene som får størst plass i markedsføringen.
Flere etterspør sunnere alternativ
Daniel Hind, markedsdirektør i Shell, sier at de selger aller mest av ferske baguetter og pølser. Hind forklarer at stadig flere kunder ønsker seg sunnere alternativ, og at Shell derfor ofte har tilbud på frukt og kombinasjoner som vann og yoghurt.
- Vi har absolutt sunne alternativer på våre stasjoner. For eksempel så er alle våre baguetter ferske og blir smurt samme dagen de serveres. I tillegg kan kunden velge grove baguetter med sunnere ingredienser, som for eksempel reker, egg og kylling. Dessuten øker vi satsingen på frukt og grønt og økt utvalg av gresk yoghurt, og dette har flere av våre stasjoner fått det siste året, sier Hind.
Når det kommer til varmmattilbudet, så er det få vegetariske tilbud, men likevel muligheter.
- Baguetter er det beste alternativet dersom man ønsker vegetartilbud. Her vil stasjonene kunne tilpasse baguettene slik at kundene får den varientene de ønsker, forklarer han.
På Statoil
Vi finner:
Brød- og kornvarer: Både grove og lyse sandwicher, de fleste med kjøttpålegg, men også noen med egg. I tillegg har de både grove og hvite wraps, pastasalat med kylling og toast med ost og skinke. Müslistykker med brunost.
Varmmat: Pølser, pizza og calzone, men også grov panini med kyllingbryst. Vi finner heller ikke her noen vegetariske alternativ.
Frukt og grønt: Salatbar og en hylle merket «sunn mat til folk i farta», som inneholder jordbær, epler, gulrot, druer, bananer, nøtter og smoothies.
Snacks: De har også et stort utvalg av energibarer og ulike typer nøtter.
Bakverk: Boller, wienerbrød, kanelboller og croissanter.
Meieriskap: I kjøleskapet har de ulike typer yoghurt og lignende meieriprodukter.
Kommentar fra ernæringsrådgiveren:
- Statoil har helt klart det beste utvalget av de tre ulike bensinstasjonene vi har besøkt. Her er det egen salatbar, og større utvalg av frukt og grove brød- og kornvarer enn det var på Shell og Esso. Dette var også den eneste bensinstasjonen som hadde synlig tilbudskampanje på vann og ikke bare brus. Statoil får også pluss for å ha egne hyller og stands for «et sunnere valg». Det gjør det enklere for forbruker å få en forståelse for å ta smartere mat- og drikkevalg. Men også her finner man, ikke så overraskende, «typisk» bensinstasjonmat; «En wiener for en tier», bolleposer og lignende.
Salatbar fungerer ikke alltid like godt
- Kundene som stikker innom Statoil er ute etter raske måltidsløsninger som smaker godt, sier medie- og samfunnskontakt Anette Ivset.
Selv om de har fokus på å tilby sunnere alternativ, så gir kundene tydelige tilbakemeldinger på at det er god smak som er viktigst, etterfulgt av ferskhets- og sunnhetsgrad.
- Oftere er Statoil og andre bensinstasjoner et sted hvor man koser seg litt ekstra og ikke først og fremst har fokus på sunnhet. Men på tross av dette ser vi en økende trend i retning av sunnere alternativer.
Ivset sier at de har prøvd seg med salatbar på flere stasjoner, men at de ikke alltid har lykkes med det. På noen bensinstasjoner har de solgt så lite salat at de har vært nødt til å kvitte seg med det tilbudet.
- Men selv om mange nok ikke velger salatbar i dag så kan det likevel være rom for å lykkes med denne satsningen i fremtiden, legger hun til.
Mislykkes med vegetariske varmretter
Ivset forteller videre at de har prøvd å ha vegetariske tilbud i varmmatdisken, men at det ikke selger nok til at de har kunne fortsette med det.
- Det vi ser er at det å merke produkter som vegetar appellerer til en for snever kundemasse til at vi oppnår høy nok omsetning på tross av at det er gode kvalitetsprodukter, sier Ivset.
Vi besøker Esso
Vi finner:
Brød- og kornvarer: Både lyse og grove baguetter, de fleste med kjøtt- og fiskepålegg, men vi finner også én med bare egg. De tilbyr også Olapakken, ferdiglagd Cæsar-salat og et utvalg wraps og sandwicher fra «Velvalgt»-serien.
Varmmat: Pølser, burger, nuggets, kyllingsnadder og pizza. Vi finner ingen vegetariske alternativ.
Bakverk: Boller, wienerbrød, skoleboller, vafler og muffins.
Frukt: Ingen frukter eller grønnsaker. Vi finner et par smoothies-flasker.
Meieriskap: Yoghurt. Melk/sjokolademelk.
Kommentar fra ernæringsrådgiveren:
- Frukt- og grøntutvalget er i alle fall ikke noe å juble for. Her er det ingen friske frukter eller grønnsaker å se, og det er kun noen smoothies, et fåtall ferdigsalater og noen juicer som står i en kjøledisk sammen med brødmat. Esso frister med «Vaffeltorsdag» og «kaffe og is»-kampanje, uliker burgere og pølsemenyer og bolletilbud. Selv om det ikke nødvendigvis er etterspørsel av de sunnere alternativene så savner jeg tydeliggjøring av hva som er et sunnere alternativ slik at det kan bli enklere for forbruker å ta de smarte valgene, samt at de må tørre å kjøre tilbudskampanje på sunnere mat- og drikkevarer. Én ting er utvalget, men det handler også om markedsføring, promotering og prissetting.
Få kunder spør etter sunnere alternativ
Sigurd Kristoffersen, kategorisjef i Esso Norge, forteller at de har mange faste kunder, og opplever at kundene i stor grad er fornøyde med utvalget.
- Vi føler vel ikke nødvendigvis at etterspørselen etter sunn og vegetarisk mat gjenspeiler det som skrives i pressen. Kundene spør mest etter det vi selger mest av, nemlig hamburgere og pølser, sier Kristoffersen.
Han påpeker at de tilbyr både grovt og fiberrikt pølse- og hamburgerbrød, og at de har mange stasjoner som smører egne, grove baguetter (som skårer 4 på grovhetsskalaen).
Lite etterspørsel etter vegetariske retter
Kristoffersen forstår godt hvorfor de som er vegetarianere er misfornøyd med tilbudet i varmmatdisken. Samtidig må han forholde seg til hva som faktisk selger.
- Det hender vi får forespørsler fra vegetarianere eller folk med allergi og intoleranse. Men det er ikke veldig mange. For oss handler det om økonomi, og hvis vi tilbyr noe som ikke blir solgt må vi jo bare kaste det, sier Kristoffersen.
Vil du lese flere helse- og ernæringssaker? Lik Side2 på Facebook!
Denne saken ble første gang publisert 07/07 2015.