Før lyset går
Stopp og nyt skjønnheten fra naturen!
Pekefingeren er ikke rettet mot noe annet enn utløserknappen på kameraet. 100 av verdens beste naturfotografer har gått sammen om et prosjekt for å stoppe tiden et øyeblikk med tanke på å la utrydningstruet skjønnhet skinne.
Det viktigste er ikke hvem som har skylda. Heller ikke hva som er årsak. Det viktigste er å synliggjøre det vi er i ferd med å miste.
En rekke ledende magasiner verden rundt har trykket bildene Vi Menn kunne vise i reportasjen om barnehjemmet for foreldreløse elefanter i oktober i fjor (Vi Menn uke 42). Bildene var tatt av fotografen Ami Vitale, som har fulgt det høyst lokale hjelpeprosjektet i Kenya − et prosjekt som ikke har ambisjoner om å redde verden, men bare elefantene som har levd side om side med lokalbefolkningen i generasjoner. Oppmerksomheten viste at verden er mottagelig for slike historier om hvordan endring tvinger seg frem. Og konsekvensene av endringene.
Samlet stjerner
Dermed gikk den amerikanske fotografen i bresjen for å samle 100 av verdens aller fremste naturfotografer og håndplukke dem til å delta i prosjektet Vital Impacts. Blant dem er dr. Jane Goodall, verdenskjent for bildene og fortellingene fra dagliglivet til menneskets nærmeste slektning, sjimpansen, og Nick Brandt, som var trekkplaster under Oslos nye store fotofestival Oslo Negativ i fjor høst.
Fotografene skulker ikke skolen på fredager eller går i demonstrasjonstog med knyttede never for miljøet og mot klimaendringene. Mange av fotografene foretrekker å søke ut i stillheten naturen kan by på gjennom oppdrag for blant annet National Geographic Magazine.
− Bildene fra de mange kunstnerne i dette prosjektet er svært forskjellige. Men de har én ting til felles: De deler en forpliktelse overfor miljøet, sier Ami Vitale til Vi Menn.
Låste øyeblikk
Et annet fellestrekk er det som skiller verdens beste naturfotografer fra fotoentusiaster med naturen som tumleplass. Den kjente krigsfotografen Robert Capas devise gjelder like mye for naturfotografene:
Er ikke bildet bra nok, er du ikke nærme nok.
Ved å være så tett innpå dyr og landskap at man nærmest kan lukte dyrene og svovelen fra vulkanen eller kjenne strømvirvlene etter
30 tonn leken knølhval i piruett mot havets dyp, skal betrakteren oppleve det fotografen ønsker å formidle: Vi er del av samme verden og bor på samme klode. Og at det ikke er likegyldig for de andre om én art er truet eller dør ut.
Noen av fotografene har søkt mot utslag av klimaendringer og global oppvarming, men de har ikke konsentrert seg om utslipp fra kullkraftverk eller dieselbiler. De har dratt dit livet er truet og vist frem nettopp det. Så får andre finne ut hvordan trusselen skal fjernes eller motvirkes. Andre har søkt til naturlige kilder til endring, som vulkaner på Island.
Øyeblikkene fotografene har låst for ettertiden er såpass til kunst at folk er villige til å betale friskt for å ha dem på veggen.
Og det ga Ami Vitale og hennes 99 fotografkolleger en enestående mulighet til å bidra aktivt til finansiering av arbeid for å bevare naturen og miljøet. Før jul i fjor la fotografene ut 200 bilder til salgs − kopiert og signert. Det meste av inntektene fra salget gikk tilbake til organisasjoner som jobber lokalt og på grasrota for å bevare naturen, uansett om den er truet av landbruk, mer ekstremvær, vulkanutbrudd eller voksende byer.
De deler en forpliktelse overfor miljøet
I skrivende stund er det uklart hvor mye salget har innbrakt av inntekter. Men én ting er sikkert: Aldri har verden sett en mer komplett samling av naturbilder, tatt av fotografer som på denne måten ønsker å formidle at fremtiden er spennende.
Men det er heller ikke så verst, det vi har.
Se flere bilder på vitalimpacts.org
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 02 2022
Denne saken ble første gang publisert 02/01 2022, og sist oppdatert 02/01 2022.