Levende is

Jostedalsbreen var hovedveien mellom øst og vest

Jostedalsbreen er et populært turistmål, men lenge før hordene med turistene kom var fastlands-Europas størst isbre en viktig ferdselsåre mellom øst og vest. 

<b>TURISTMÅL:</b> Jostedalsbreen er et populært turistmål for klatrere, vandrere og skuelystne. Slik har det ikke alltid vært. Generasjonene før oss vandret over isen fordi det var «hovedveien» mellom øst og vest og mellom flere bygder.
TURISTMÅL: Jostedalsbreen er et populært turistmål for klatrere, vandrere og skuelystne. Slik har det ikke alltid vært. Generasjonene før oss vandret over isen fordi det var «hovedveien» mellom øst og vest og mellom flere bygder. Foto: Sverre Hjørnevik
Publisert

Den er Couleur himmelblaa og saa haard som den haardeste Steen nogensinde kan være, med sto­re Rev­ner og dybe Hu­ler og gab over­alt lige ned i afgrunden, at in­gen, endskjønt det ved Maaling er proberet, kan faae dens Dybhed at vide, skrev sog­ne­pres­ten i Jos­te­da­len, Ma­thi­as Foss, i «Justedalens kos­te­li­ge be­skri­vel­se» fra 1759.

Det er en van­lig feil­opp­fat­ning at Jos­te­dals­bre­en er en rest av siste is­tid for om­trent 10 000 år si­den. Sann­he­ten er at vi opp­lev­de en var­me­pe­ri­ode for rundt 7000 år si­den som smel­tet all isen der hvor Jos­te­dals­bre­en nå lig­ger, og un­der­sø­kel­ser vi­ser at det vi i dag kjen­ner som den stør­ste is­bre­en på det eu­ro­pe­isk fast­lan­det nep­pe er eld­re enn 2000 år.

Jos­te­dals­bre­en lig­ger for­delt over de fire kom­mu­ne­ne Stryn, Sogn­dal, Lus­ter og Jøls­ter i det som frem til i fjor var Sogn og Fjordane, nå Vestland fyl­ke.

Stør­rel­sen på bre­en har både vokst og min­ket opp gjen­nom ti­den, og med det har den også delt seg slik at det nå fin­nes mind­re bre­er som tid­li­ge­re hang sam­men med ho­ved­bre­en. Der­for va­ri­e­rer stør­rel­sen av Jos­te­dals­bre­en av­hen­gig av hva man in­klu­de­rer. Noen vil si at bre­en er på 800 kvad­rat­ki­lo­me­ter, men det er van­li­ge­re å si at den brer seg ut­over nes­ten 500 kvad­rat­ki­lo­me­ter. Den er om­rin­get av fjell, hvor av det høy­es­te er Lo­dals­kå­pa med sine 2083 me­ter over ha­vet. Men på sel­ve bre­en er det høy­es­te punk­tet Høg­ste Brea­ku­len, som er målt til 1957 me­ter over ha­vet.

<b>MEKTIG SKUE:</b> Melkevollbreen i Jostedalsbreen nasjonalpark.
MEKTIG SKUE: Melkevollbreen i Jostedalsbreen nasjonalpark. Foto: Mattias Fredriksson

Breen lever

På det mes­te er Jos­te­dals­bre­en 600 me­ter tykk, 15 ki­lo­me­ter bred, og fra nord til sør, der­som man må­ler den «stør­ste ver­sjo­nen» av bre­en, er den i un­der­kant av 100 ki­lo­me­ter lang. Jostedalsbreen er dermed den største av sitt slag på det europeisk fastlandet. 

<b>BREFØRER:</b> An­dre­as Lunde var bre­fø­rer, og åp­net Lunde Turist­sta­sjon i Jøls­ter på slut­ten av 1800-tal­let. I dag dri­ves Lunde Tu­rist­­­stasjon av ol­de­­bar­net Atle Lunde.
BREFØRER: An­dre­as Lunde var bre­fø­rer, og åp­net Lunde Turist­sta­sjon i Jøls­ter på slut­ten av 1800-tal­let. I dag dri­ves Lunde Tu­rist­­­stasjon av ol­de­­bar­net Atle Lunde. Foto: Pri­vat

Jos­te­dals­bre­en er en så­kalt tem­pe­rert bre. Det be­tyr at det renner vann un­der og at den lig­ger helt opp mot trykksmeltepunktet. Det­te gjør at bre­en be­ve­ger seg, og er «le­ven­de». På be­gyn­nel­sen av 1700-tal­let, un­der det vil kal­ler «den lil­le is­ti­den» voks­te bre­en så­pass at fle­re av bre­ar­me­ne ryk­ket frem over dyr­ket mark. Rundt 1745 be­gyn­te den imid­ler­tid å trek­ke seg til­ba­ke igjen. Frem til 1960 min­ket bre­en, men så, i pe­ri­oden 1988 til 1995, voks­te den igjen som føl­ge av kraf­tig vin­ter­ned­bør.

Fra 2000 har den imid­ler­tid min­ket år­lig på grunn av lite vin­ter­ned­bør og var­me som­rer.

<b>KJENDIS:</b> Briksdalsbreen er blant Jostedalsbreens mest kjente brearmer. Her sett fra stien til Kattenakken.
KJENDIS: Briksdalsbreen er blant Jostedalsbreens mest kjente brearmer. Her sett fra stien til Kattenakken. Foto: Mattias Fredriksson

De før­s­te over bre­en

I dag er bre­vand­ring en po­pu­lær form for fri­lufts­liv, men det har vand­ret folk over Jos­te­dals­bre­en i u­min­ne­li­ge ti­der. T.O. Eide me­ner bre­en er blitt brukt som ferd­sels­åre mel­lom ind­re byg­der i Nord­fjord og Sogn si­den Svar­te­dau­den, og vi­ser blant an­net til at jostedølene snak­ker Nord­fjord-mål. I ei tid da jostedølene sto uten kir­ke skal det blant an­net ha gått bru­de­føl­ge over bre­en til kir­ka i Opp­stryn, og en vet at ruta fra Få­berg­stø­len i øst til Greid­ung og Er­dal i Opp­stryn, ble brukt til frak­ting av bu­skap. Det er også re­gist­rert ferd­sel mel­lom Krun­da­len og Ol­den, og mel­lom Få­berg og Øyasetra til Loen.

Aur­len­din­ge­ne hand­let også mye med sau i Nord­fjord, og var blant de siste som bruk­te Jos­te­dals­bre­en som han­dels­vei. De holdt det gå­en­de til be­gyn­nel­sen av 1920-tal­let. 

<b>FJERDE GENERASJON:</b> Lunde Turiststasjon ligger innerst i Kjøsnesfjorden i Jølster kommune. I tillegg til gårdsdriften har det vært drevet turiststasjon på stedet siden slutten av 1800-tallet. Det er nå fjerde generasjon som driver gården og turiststasjonen.
FJERDE GENERASJON: Lunde Turiststasjon ligger innerst i Kjøsnesfjorden i Jølster kommune. I tillegg til gårdsdriften har det vært drevet turiststasjon på stedet siden slutten av 1800-tallet. Det er nå fjerde generasjon som driver gården og turiststasjonen. Foto: Lunde Turiststasjon

Dis­se krys­nin­ge­ne var nød­ven­dig for han­del og re­li­gi­ø­se gjø­re­mål, men al­le­re­de i 1788 var det en kar fra Fjær­land som het Ole Bøyasva som vand­ret Jos­te­dals­bre­en på langs, til­sy­ne­la­ten­de uten mål og me­ning. Han gikk fra Fjær­land til Greid­ung i Opp­stryn med re­tur al­le­re­de da­gen et­ter.

Bøyasva var tro­lig den før­s­te bre­vand­re­ren som tok seg opp på bre­en kun for opp­le­vel­sens skyld, men han skul­le ikke bli den siste. Nes­ten 50 år senere, i 1844, ble Gabriel Rust­øen og to kom­pi­ser an­ta­ge­lig­vis de før­s­te til å be­sti­ge Lo­dals­kå­pa.

<b>BØYABREEN:</b> Fortsetter man på riksvei 5 fra Fjærland mot Sygnesand har man flott utsyn mot Bøyabreen før man dukker inne i Fjærlandstunnelen.
BØYABREEN: Fortsetter man på riksvei 5 fra Fjærland mot Sygnesand har man flott utsyn mot Bøyabreen før man dukker inne i Fjærlandstunnelen. Foto: Martin Jansen

Fors­ker­ne kom­mer

På be­gyn­nel­sen av 1800-tal­let be­gyn­te Jos­te­dals­bre­en å bli et yn­det rei­se­mål for fors­ke­re fra inn- og ut­land. Den tys­ke geo­lo­gen Leo­pold Von Buch var blant de før­s­te som tok tu­ren for å se den spek­ta­ku­læ­re bre­en i 1806. An­gi­ve­lig ble han så im­po­nert at han opp­ford­ret nord­menn til hel­ler å rei­se til Jos­te­da­len enn å ta seg til Al­pe­ne.

Seks år senere gikk bo­ta­ni­ke­ren Chris­ten Smith fra Dram­men opp på bre­en, noe som skul­le leg­ge grunn­laget for hans av­hand­ling om is­bre­ene og de­res na­tur.

I 1820 fikk bre­en be­søk av den dans­ke mu­sikk­læ­re­ren Gott­fred Bohr, som da var an­satt som or­ga­nist i dom­kir­ka i Bergen. Han øns­ket å krys­se bre­en og be­sti­ge Lo­dals­kå­pa, men det er usik­kert om han fak­tisk be­steg fjell­top­pen. Han skrev i hvert fall poe­tisk om bre­en at de bare had­de «et Slibrigt Fodfeste mel­lom sig og Dø­den. Det før­s­te feiltrin er det sidste i Li­vet».

« Bre­vand­ring var for­be­holdt
de spe­si­elt in­ter­es­ser­te frem
til 1960-tal­let.

Den som ut­fors­ket bre­en mest sy­ste­ma­tisk på 1800-tal­let var tro­lig den bri­tis­ke fjell­klat­re­ren Wil­li­am Ce­cil Slingsby. Han kom ri­den­de til Jos­te­da­len i 1874, og i lø­pet av de nes­te 20 åre­ne skul­le han krys­se bre­en fle­re gan­ger. Han kart­la og navn­ga uli­ke bre­ar­mer, og sam­men med den ber­gens­ke sak­fø­re­ren Kris­ti­an Bing som også ga navn til fle­re bre­ar­mer i sam­me pe­ri­ode, er han å reg­ne som en av de sto­re is­bre­pio­ne­re­ne.

<b>OPPLEVELSE:</b> I dag vandrer vi på breen for opplevelsens skyld.
OPPLEVELSE: I dag vandrer vi på breen for opplevelsens skyld. Foto: Terje Rakke

Tu­rist­mag­net

På mid­ten av 1800-tal­let var det ikke bare fors­ke­re som øns­ket seg opp på Jos­te­dals­bre­en. Det enor­me is­lok­ket ble også po­pu­lært blant de vel­stå­en­de aris­to­kra­te­ne på kon­ti­nen­tet. Dis­se kom gjer­ne inn i fjor­de­ne med sto­re yachter med ide­er og pla­ner om å be­sei­re en bre­arm, og det­te før­te til re­la­tivt sto­re end­rin­ger i byg­de­ne rundt bre­en.

Først og fremst voks­te det frem et be­hov for gode kjent­menn og bre­fø­re­re. I be­gyn­nel­sen var det stort sett de lo­ka­le bøn­de­ne som vis­te vei opp på bre­en for en rik­tig slant pen­ger, men mot slut­ten av år­hund­ret be­gyn­te en å se be­ho­vet for mer pro­fe­sjo­na­li­sert og or­ga­ni­sert virk­som­het. I 1890 gikk den Den Nors­ke Turistforening i bre­sjen for å inn­fø­re patentførerordningen et­ter møns­ter fra Al­pe­ne. Dis­se ble bin­de­led­det mel­lom de er­far­ne og ak­ti­ve fjell­klat­rer­ne, og den van­li­ge fot­tu­ris­ten.

De sam­me uten­lands­ke bre­tu­ris­te­ne skul­le også ha et sted å bo, og der­med meld­te det seg også et be­hov for over­nat­tings­ste­der og ho­tel­ler. De før­s­te tu­rist­sta­sjo­ne­ne rundt Jos­te­dals­bre­en var i bunn og grunn går­der med eks­tra gjes­te­rom. Går­den Kro­nen i Krun­da­len ble en slik tu­rist­sta­sjon, det sam­me ble Lunde Tu­rist­sta­sjon ved Skei og tu­rist­sta­sjo­nen på Få­berg, for å nev­ne noen.

« Det har vand­ret folk over Jos­te­dals­bre­en i u­min­ne­li­ge ti­der. 

Mot slut­ten av 1800-tal­let voks­te det også opp fle­re «or­dent­li­ge» ho­tel­ler. Man­ge av dis­se ble be­talt for av uten­lands­ke cruise­sel­ska­per som treng­te et rei­se­mål for tu­ris­te­ne sine. Ho­tell Mun­dal i Fjær­land var blant dem som ble byg­get med det­te for­må­let. Det sam­me var Jostedalsbredens Tu­rist­ho­tel på El­ve­krok i Jos­te­da­len. Sist­nevn­te ble byg­get i 1921, men gikk kon­kurs al­le­re­de i 1940.

Viss­te du at …

<b>BREVANDRING:</b> Bre­vand­ring i Norge var frem til 1960-tal­let forbeholdt spesielt interesserte. Disse karene har tatt en pust i bakken under oppstigningen til Jostedalsbreen, og har utsikt mot Odinsbre og Torsbre.

… for­fat­te­ren og språk­fors­ke­ren Ivar Aa­sen tok seg over Jos­te­dals­bre­en? Han gikk fra Jos­te­da­len og over til Greid­ung i Stryn.

… den stør­ste frak­ten av bu­skap over bre­en fore­kom i juni 1886? Da frak­tet brød­re­ne Lars og Johannes Snø­tun, Mel­ki­or Kal­ha­gen og Lars Er­dal 147 stor­fe og syv hes­ter over fra Greid­ung til Få­berg.

… Kei­ser Vil­helm II av Tysk­land be­søk­te Fjær­land i håp om å se en kal­ving av Jos­te­dals­bre­en? His­to­ri­en skal ha det til at en grup­pe sol­da­ter tok seg opp på bre­en for å spren­ge av en lad­ning og der­med trig­ge en kal­ving for å til­freds­stil­le kei­se­rens be­hov, uten at de lyk­tes med det.

… bre­ar­men Ni­gards­bre­en har truk­ket seg til­ba­ke 2,6 ki­lo­me­ter si­den 1989?

Na­sjo­nal­park

Nord­menns in­ter­es­se for bre­vand­ring var for­be­holdt de spe­si­elt in­ter­es­ser­te frem til 1960-tal­let.

Tro­lig var det lek­tor Øi­vind Kul­berg fra Kongs­berg som had­de mest å si for den mo­der­ne bre­vand­rin­gen i Norge. I 1958 ar­ran­ger­te han det før­s­te bre­kur­set i Den Nors­ke Tu­rist­for­en­ings regi, og i så måte vek­ket en in­ter­es­se for bre­vand­ring blant de mest en­tu­si­as­tis­ke fjell­vand­rer­ne. I dag trek­ker Jos­te­dals­bre­en til seg tu­sen­vis av tu­ris­ter fra nært og fjernt, selv om bror­par­ten er for­nøyd med å titte opp på bre­en fra av­stand.

<b>TURISME:</b> På midten av 1800-tal­let be­gyn­te Jos­te­dals­bre­en å bli et yn­det rei­se­mål for europeisk adel som ville oppleve en bre på nært hold.
TURISME: På midten av 1800-tal­let be­gyn­te Jos­te­dals­bre­en å bli et yn­det rei­se­mål for europeisk adel som ville oppleve en bre på nært hold. Foto: Severin Worm-Pedersen

I 1991 ble Jos­te­dals­bre­en na­sjo­nal­park opp­ret­tet. Par­ken er på i alt 1310 kvad­rat­ki­lo­me­ter for­delt på kom­mu­ne­ne Sogn­dal, Sunn­fjord, Glop­pen, Stryn og Lus­ter, og om­fat­ter også en rek­ke selv­sten­di­ge bre­er.

Jos­te­dals­bre­en

<b>STØRST:</b> Jostedalsbreen er den største breen på det europeiske fastlandet. 

Den stør­ste is­bre­en på det eu­ro­pe­is­ke fast­lan­det. Den ligger fordelt over de fire kommunene Stryn, Sogndal, Lyster og Jølster. Regner man med breer som ligger i Skjåk, Skjolden og Nordfjord er arealet på 800 km², men det vanligste er å regne Jostedalsbreen for 500 km² stor.

Høy­es­te punk­tet: Høgste Brea­ku­len (1957 moh.)

Len­gde: Un­der­kant av 100 km.

Bred­de: 15 km.

Tyk­kel­se: 600 me­ter på det tyk­kes­te.

Bre­ar­mer

Jos­te­dals­bre­en har 28 navn­git­te bre­ar­mer. Her er noen av de mest kjen­te:

* Ni­gards­bre­en i Lus­ter kom­mu­ne.

* Supphellebreen i Fjær­land i Sogn­dal kom­mu­ne.

* Austdalsbreen i Lus­ter kom­mu­ne.

* Tuns­berg­dals­bre­en i Lus­ter kom­mu­ne.

* Bø­dals­bre­en i Loen i Stryn kom­mu­ne.

* Mel­ke­voll­bre­en i Stryn kom­mu­ne.

* Briks­dals­breen i Stryn kom­mu­ne.

* Bøya­bre­en i Fjær­land i Sogndal kommune.

Tu­rist­sent­re

Rundt Jos­te­dals­bre­en lig­ger tre muse­er. Bre­heim­sen­te­ret i Jos­te­da­len, Norsk bre­mu­se­um i Fjær­land og Jos­te­dals­bre­en na­sjo­nal­park­sen­ter i Stryn. Alle tre sent­re­ne/muse­ene for­mid­ler in­for­ma­sjon, his­to­rie og opp­le­vel­ser om Jos­te­dals­bre­en, bre­er ge­ne­relt og om­rå­det rundt.

For mer info: www.visitjostedalsbreen.no, www.bre.museum.no, www.jostedal.com/bre­heim­sen­te­ret

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 25 2021

Denne saken ble første gang publisert 27/05 2021.

Les også