Første glimt av Ionitys ladenettverk i Norge
Omtrent slik skal nettverket strekke seg ut i 2020.

De tyske bilgigantene er i gang med en skikkelig elbil-offensiv og skal blant annet plassere ut 400 hurtigladere i Europa i løpet av de neste årene gjennom hurtigladernettverket Ionity.
Det er BMW, Mercedes, Ford og Volkswagen som står bak nettverket, hvor Norge er pilotmarked.
Ionity antas å kunne bli den viktigste ladeinfrastrukturen for elbiler siden Teslas superladernettverk. På en konferanse i Oslo viste Audi fram det første kartet av ladestasjoner i Norge.
Det skriver nettsiden Electrek.
Poenget med nettverket er å muliggjøre lange turer med elbiler, og vil bli plassert langs hovedfartsårer. I første omgang forventes stasjonene å ha en kapasitet på 150 kW, som kan økes til 350 kW med tiden. Jo høyere kapasitet, jo raskere lading, forutsatt at bilene er bygget for å takle slike strømstyrker.
Til sammenlikning er Teslas ladere rigget for 145 kW, mens bilene i dag takler 120 kW.

Hver Ionity-stasjon skal i utgangspunktet har seks ladepunkt, som er et anstendig antall.
Kartet Audi viste fram viser hvordan Ionity-nettverket forventes å se ut i 2020, med 400 stasjoner i Europa. Audis kommende elbil Audi e-Tron Quattro skal bli den første langtrekkende elbilen som skal nyttiggjøre seg Ionity-nettverket.
Det er 19 stasjoner tegnet inn for Norge. De strekker seg tilsynelatende fra Kristiansand i sør til Narvik i nord.
Utifra kartet, hvor tror du Ionity-stasjonene kommer til å bli plassert?