Ungdom og seksuell trakassering
Ungdom vet ikke hvor grensene for seksuelle overgrep går
Sprer nakenbilder, tafser og trakasserer verbalt - uten å forstå at det er straffbart.
- 60 prosent av elevene i videregående skoler har opplevd verbal seksuell trakassering, mens 35 prosent av jenter forteller at de har blitt befølt mens de ble holdt fast.
Det sier forsker og sosialpsykolog Mons Bendixen. Tallene han referer til er basert på en spørreundersøkelse blant 1600 elever på videregående skoler i Sør-Trøndelag i 2014, og innebærer en økning fra 2008 da den første undersøkelsen fant sted.
Marianne Westby er helsesøster ved en ungdomsskole, en videregående skole og en helsestasjon for ungdom i Oslo. Hun sier at ungdommer som besøker henne på kontoret ofte er usikre på hvor grensene for seksuell trakassering går.
- Min erfaring er at omtrent en av fem ungdommer, spesielt gutter, blir overrasket når jeg forteller dem at det er seksuell trakassering å stryke over rumper og pupper når andre går forbi, og at det er ulovlig å dele bilder og videoer av halvnakne jenter under 18 år, sier Westby.
Hun mener omfanget av grenseoverskridelser er større blant elever på videregående skole enn i ungdomsskolen, men sier at de begynner stadig tidligere.
Selv har hun møtt gutter i niende klasse som er skyldige i alvorlige trakasseringer og overgrep.
Tallene er ifølge Westby ikke unike for skolene hun jobber ved, og hun oppgir at helsesøstre ved andre skoler forteller om det samme.
Vet ikke at det er straffbart
Nylig fortalte politiet i Asker og Bærum om en kraftig økning i antall anmeldelser fra ungdom som opplever at jevnaldrende har spredt seksualiserte bilder av dem i sosiale medier.
Ifølge Ole Magnus Jensen, leder av ungdomsteamet hos politiet i Asker og Bærum, vet ikke ungdommene at de risikerer å bli dømt for spredning av overgrepsmateriale hvis de deler seksualiserte bilder av personer under 18 år.
- Vi har fått inntrykk av at de som deler slike bilder ikke er klar over at handlingene omfattes av straffelovens paragraf 311, som dreier seg om spredning av overgrepsmateriale. I loven anses alle under 18 år som barn, sier Jensen til Budstikka.
Massiv eksponering i stadig yngre alder
Helsesøster Marianne Westby er ikke i tvil om årsaken til at ungdom ikke vet hvor grensene går.
- De vet ikke hvor grensene går fordi de har hele verden i lomma! De eksponeres for så mye via mobilen når det gjelder bilder, porno og musikkvideoer – uten at noen korrigerer det de ser. Hvis de prøver seg på noe som de har sett på nett, og de blir irettesatt av jenta, så skjønner de ingenting. «Hva, har jeg gjort noe gærent? Jeg bare tulla! Er det så farlig? Jeg trodde du ville det», sier hun.
Hennes erfaring er at ungdommer debuterer stadig tidligere, ikke nødvendigvis fysisk, men i form av eksponeringer. Mens man tidligere kunne finne noen bortgjemte pornoblader i en skuff, kan ungdommer i dag søke på hva som helst, og få alle mulige slags treff.
- Før hadde familien én pc, og den stod midt i stua. Nå sitter ungdommene alene med mobilen på rommet. Vi har ingen kontroll med hva de ser på, sier Westby.
Måten gutter forholder seg til porno på forklarer hvorfor de er mer grenseoverskridende enn jenter, mener hun.
- Gutter stiller ikke kritiske spørsmål når de ser porno. Jentene analyserer mer, og rådfører seg med hverandre. Slik hjelper jentene hverandre å navigere mer etter virkeligheten enn hva gutter gjør. Gutter som kommer til meg tror at et samleie skal vare i to timer! Når jeg svarer at det varer kanskje i to minutter, blir de kjempeoverrasket. De tror også at alle jenter elsker analsex, og liker å svelge sæd, forteller Westby.
Rangeres etter utseende
Wenche Bjørnebekk er utdannet vernepleier og har master i sosialt arbeid. Under arbeidet med boken Påkledt i dusjen om ungdom og kroppspress, intervjuet hun 30 ungdommer om hvorfor de valgte å la være å dusje, eller å dusje med klær på, etter gymtimen. Kroppspress, og det å skjule seg fra andres blikk, er et sentralt tema i boken. Hun synes det er vanskelig å peke på én faktor som kan forklare hvorfor ungdom ikke vet hvor grensene går.
- Det er mange trender i samfunnet som forsterker gutter som subjekter og jenter som objekter. Gjennom filmer, serier på nett, porno og reklame utsettes ungdommene for en omfattende fremstilling av hvordan jenter og gutter skal være, sier Bjørnebekk.
Både Bjørnebekk og Westby forteller at det er vanlig blant gutter å være med i grupper på Snapchat som deler bilder av jenter.
- Her utveksler gutter bilder av jenter helt ned i 10-12 årsalderen, og rangerer dem på en ti-trinns skala. Som helsesøster får jeg også vite om ting som skjer på fester. For eksempel kan en gutt si at «på denne festen skal jeg ligge med alle som heter Emilie», eller at «på denne festen skal jeg ligge med alle jenter som begynner på bokstaven B», forteller Westby.
- Foreldre må ta for gitt at rangeringer skjer og snakke med barna om dette på generelt grunnlag, undre seg sammen med ungdommene, sier Bjørnebekk.
Samtidig viser forskning at gjennomsnittsalderen for seksuell debut for gutter er 17,9 år og 17 år for jenter - et tall som har vært stabilt de siste 10 årene. Og de aller fleste debuterer med en fast partner - ikke på fest, slik mange tror.
Døråpner og dørvakt
Sosialpsykolog ved Psykologisk Institutt ved Universitetet i Trondheim, Mons Bendixen, har forsket på seksuell trakassering blant elever ved videregående skoler. I likhet med Westby og Bjørnebekk tror han at rollene som gutter og jenter tildeles er en medvirkende årsak til at spesielt gutter begår seksuell trakassering.
- En undersøkelse fra 2015 i regi av Redd Barna viste at guttene forventes å være pådrivere eller døråpnere, mens jentene forventes å være mer avventende eller dørvakt. Dette skaper en skjevhet mellom kjønnene, med den konsekvens at gutten får ansvaret dersom grenser blir overskredet, sier Bendixen.
Disse rollene gjør at den seksuelle leken og utforskingen gir potensielt stor fare for at overgrep eller krenkelser skjer, mener han, men understreker at verken ulike roller eller utydelige signaler i den seksuelle leken fratar gutten ansvaret om han overskrider jentas grenser.
Seksuell konkurranse
Bendixen og hans kollegers forskning fra Sør-Trøndelag viser at elever som har opplevd gjentatt seksuell trakassering tviler mer på sin egenverdi, og har lavere selvaktelse enn andre elever. De er også mer engstelige, og har mer negative tanker om livet generelt.
- Seksuell trakassering er dessuten et virkemiddel i den seksuelle konkurransen internt mellom jenter og gutter. Dersom en jente oppleves av andre som veldig seksuelt aktiv og lite kritisk, kan andre jenter føle seg truet og reagere med å omtale henne som «hore» eller «løs». Dette kan også skje med gutter, men i langt mindre grad, forteller Bendixen.
Gutter kan ta andre gutter i skrittet som en dominanshandling, og det samme gjør jenter. Verbal språkbruk som ««hore» og «homo» brukes også for å gi andre uønsket seksuell oppmerksomhet.
Bedre seksualundervisning og flere helsesøstre
Skal seksuell trakassering og overgrep forhindres, må ungdom få bedre opplæring i hva det faktisk innebærer.
- Det må gis seksualundervisningen på et tidligere tidspunkt i skolen, samt at innholdet må forbedres til å omfatte grensesetting og konsekvenser av grenseoverskridelser. Det trengs også flere helsesøstre på skolene, fordi det ofte er lettere for ungdommene å snakke med helsesøster fremfor foreldrene, sier helsesøster Marianne Westby.
Wenche Bjørnebekks erfaring er at de færreste foreldre snakker med ungdom om porno. Hun tror det er fordi bruk av porno anses som privat, og at det oppfattes som et spørsmål om moral.
Marianne Westby er av samme oppfatning, og mener foreldre må overkomme flauheten og snakke med ungdommene sine om porno.
- Foreldre må prate med ungdommene om sex og porno slik at de forstår hva som er normalt og ikke normalt. De må ikke være redde for å snakke ungdommens språk, men være forberedt på at de unge kan mye om sex, sier Westby.
Helsesøsteren foreslår at foreldre kan bruke en artikkel eller en film som utgangspunkt for en samtale med ungdommen sin om sex og porno.
- Still gjerne spørsmål om hva ungdommen tenker rundt det man har lest eller sett. Få dem til å reflektere ved å spørre «Hva tenker du om dette?» Si også noe om konsekvenser dersom grenser blir overskredet. Spør gjerne "Hva skjer om man deler et Snapchat bilde av en naken jente under 18 år? Jo, man kan bli dømt for distribusjon av barneporno." Mange er ikke klar over det, sier Westby.
Legg gjerne opp samtalen med utgangspunkt i hvilken rolle jenta og gutten har.
- Foreldre må gi jenter troen på at de er i stand til å trekke de nødvendige grensene for seg selv. Jenter skal kunne forvente at andre respekterer deres grenser. Dersom hun er i et forhold og gutten ikke respekterer grensene hennes, bør hun avslutte forholdet. Guttene på sin side må lære seg å respektere jenters grenser. Sier hun nei, så må de ta en pause, vente, prøve noe annet, eller stoppe! En gutt må også forstå at det er skadelig for jenta, og dermed for forholdet deres, om han kjører over grensene hennes, avslutter Bendixen.