Skeiv ungdom

Fire av ti mobbes for seksuell orientering

Ungdom som ikke identifiserer seg som heterofile mobbes oftere enn andre, viser en ny undersøkelse.

MOBBES MER: Skeiv ungdom opplever å bli mobbet for seksuell orientering eller identitet.
MOBBES MER: Skeiv ungdom opplever å bli mobbet for seksuell orientering eller identitet. Foto: Foto: Colourbox.com
Først publisert Sist oppdatert

- Undersøkelsen bekrefter det tidligere forskning har funnet, nemlig at skeive ungdommer mobbes oftere enn andre. Når vi vet dette, er vi nødt til å prioritere forebyggende tiltak, sier Siri Hall Arnøy, leder for Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) sin skolesatsning, Rosa kompetanse skole, til foreldre.no.

Nesten 40 prosent av de 378 ungdommene som har deltatt i undersøkelsen forteller at de har blitt mobbet eller trakassert på bakgrunn av seksuell orientering i skolen, og nesten 30 prosent på bakgrunn av kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.

Over halvparten av de som har opplevd mobbing eller trakassering forteller at skolen ikke vet om eller gjør noe med situasjonen.

- Økt kompetanse om disse temaene blant de ansatte i skoler og barnehager er forebygging i praksis, sier Arnøy.

Større grad enn gjennomsnittet

- Dette bekrefter at skeive ungdommer opplever mobbing og trakassering i langt større grad enn gjennomsnittet, samt at skolene ikke har de verktøyene som skal til for å ta tak i dette. Slik kan vi ikke ha det, sier Eirik Rise, leder i Skeiv Ungdom i en pressemelding fra LLH.

Undersøkelsen er foretatt blant medlemmer av organisasjonen Skeiv Ungdom, og de som svarte ble også spurt om hva de mente kunne bidra til økt trivsel i skolehverdagen.

Ungdommene mente at det må slås ned på mobbing og trakassering basert på seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk og at skoleansatte må har god kunnskap om disse temaene, samt at tematikken får plass i flere fag i undervisningen.

Må heve kompetansen

- Kompetanseheving er nødvendig for å sikre god, faglig undervisning om seksuell orientering, kjønnsidentitet og normer. Dette er i tråd med flere kompetansemål i læreplanen og har en viktig forebyggende effekt når det kommer til mobbing og trakassering. Likevel får alt for få lærere faglig påfyll i denne tematikken gjennom sine utdanningsløp, sier Arnøy i presemeldingen.

- Undersøkelser som denne viser også at det er et stort behov for mer forskning på området, særlig når det kommer til mobbing og trakassering på bakgrunn av kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.