Barn og forbruk

Tweens, mammas lille forbruker

Barn har mer innflytelse nå enn tidligere, og tweens er den nye makteliten i hjemmet, mener forskere.

DEN NYE TENÅRINGEN: Barn mellom 8-12 år  eller såkalte Tweens er blitt den nye gruppen tenåringer og har stor påvirkningskraft i familien.
DEN NYE TENÅRINGEN: Barn mellom 8-12 år eller såkalte Tweens er blitt den nye gruppen tenåringer og har stor påvirkningskraft i familien. Foto: Foto: Istockphoto
Først publisert Sist oppdatert

Før var det tenåringene som hadde størst innflytelse i hjemmet, men nå har de såkalte tweens overtatt tronen.

Tweens er barn mellom 8 og 12 år.

- Barna har en mye større innflytelse når det gjelder ferie, middager, klær og fritidsaktiviteter enn før. Det gjelder ikke minst digitale medier, forteller Ragnhild Brusdal i Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO) til Foreldre og Barn.

Noe av forklaringen kan ligge i at foreldrene har blitt mye mer oppmerksomme på barna sine, og legger oftere opp hverdagen etter deres behov enn at barna må følge foreldrenes skjema.

Digital hverdag

- Barn leker ikke lenger stikkball i gatene, eller henger på Løkka. Fritiden er blitt mye mer organisert, og når barna er hjemme tar den digitale hverdagen over, sier Brusdal.

Hun mener at foreldrene må ta ansvar for å passe godt på denne gruppen, som sitter med en så enorm tilgang til informasjon på blant annet nettet.

- Barna krever like mye frihet som tenåringer, men fordi de er yngre er de mer sårbare, understreker hun.

En stjålet barndom

Brusdal ser blant annet at klesstilen til denne gruppen, og spesielt jentene har endret seg. Det hun kaller en seksualisering av jentekroppen ser man nå på jenter i 9-10 års alderen.

- Det er en trist utvikling. Vi må ikke stjele barndommen fra dem, sier hun.

Også forskjellene mellom barna har blitt tydeligere gjennom det nye kravet som tweens setter.

Tweens:

  • Gruppe "tenåringer" mellom 8-12 år.
  • Begrepet ble først brukt i Norge i begynnelsen av 2002.
  • Markedsføringen har de seneste årene rettet seg mer mot denne gruppen.
  • Tweens har stor innflytelse på familieøkonomien.

- Barnas forbruk koster så mye mer, og det lager et gap mellom de med god og dårlig råd. Familier som ikke har så mye penger å rutte med strekker seg enormt langt for barna sine. Det fører igjen til at foreldrene gir avkall på andre aspekter av familiens økonomi. Å ha en tween i hjemmet påvirker derfor alle sammen, sier Brusdal.

Motebevisste jenter

En butikk i Norge som har spesialisert seg på tweens er WOW. Butikken startet opp i 2005 etter å ha vært en del av kjeden BikBok i et års tid.

- Vi så at etterspørselen ble stor, større enn det BikBok klarte å levere for denne gruppen i og med at de retter seg mest mot tenåringene, forteller daglig leder i WOW, Johan Hyun Jakobsson.

Natasja (40) visste at noe var galt, men legene fant ingenting
Pluss ikon
Natasja (40) visste at noe var galt, men legene fant ingenting

Butikken selger kun klær til jenter og Jakobsson forteller om en opplyst gjeng med tweens som vet hva de er ute etter.

- Disse jentene er opptatt av mote og følger godt med på trendene, sier Jakobsson. Hun påpeker at det er naturlig fordi jentene har stor tilgang til informasjon via nettet.

Ulovlig markedsføring

Forbrukerpolitisk direktør i Forbrukerrådet, Audun Skeidsvoll støtter uttalelsene fra SIFO, og mener det underbygger det inntrykket de har på huset angående påvirkningskraften som tweens faktisk har.

- Det har åpenbart blitt en større eksponering mot denne gruppen, og markedet har en mer målrettet og tilrettelagt tilnærming til disse barna fordi de sitter med en like stor makt hjemme som en tenåring, sier Skeidsvoll.

Han understreker at nå som barn er på Facebook fra veldig tidlig alder - og hvert eneste hjem har en iPhone, eller et nettbrett - er også de digitale utfordringene blitt større.

- For hver side du er inne på legges det igjen spor som brukes til direkte markedsføring rettet mot dine individuelle behov. Det er ulovlig når det brukes mot barn, men mange av sidene er ikke norske og da blir det utrolig vanskelig å forfølge dem juridisk, forteller Skeidsvoll.

Handlet smurfebær for 24 000 kroner

Det finnes, ifølge Forbrukerrådet, en rekke tilfeller av barn som handler på nettet uten at foreldrene vet om det. Det verste eksempelet Forbrukerrådet har fått på sitt bord er saken der et barn hadde spilt smurfespill på telefonen sin for 24.000 kroner.

Forbrukerombudet har gått ut med flere advarsler til foreldre om dette spillet.

- Hva kan foreldrene gjøre for å beskytte seg og barna sine mot slike hendelser?

- Det finnes programmer som hindrer barna adgang til ulike typer programvarer, men det enkleste er å beskytte telefonen sin med et passord som du ikke deler med ungene dine, forteller Audun Skeidsvoll.

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

På jakt etter brukt barneutstyr? Sjekk Foreldre & Barn-Torget.

Foreldre & Barns iPad-utgave er på over 140 sider og koster 49 kroner i Apples App Store.

Les også:

Hun bestemmer hva du handler

Klikk frem antrekket

Slik unngår du bortskjemte barn