Barn og skole
Trenger de lekser?
Aftenposten avslører at lekser er mer til besvær enn til nytte. Hva synes du?
Fredag avslørte Aftenpostens morgennummer at en Nederlandsk undersøkelse konkluderer med at lekser skaper større sosiale forskjeller mellom elevene, og at det er foreldrenes kunnskapsnivå som avgjør om barna får noe positivt ut av å gjøre hjemmeleksene sine.
Les også: Barn må kunne kjede seg
Overgrep?
- Lekser bedrer skoleprestasjonene til elever med ressurssterke foreldre, mens det gir ingen effekt hos elver med mindre ressurssterke foreldre, sier Marte Rønning, forsker hos Statistisk Sentralbyrå. Debatten rundt hjemmelekser har rast i Norge i mange år, i 2005 fikk vi en av de mer fargerike innleggene:
- Lekser er overgrep mot barn, og brudd på menneskerettighetene, sa doktor Ståle Fredriksen ved divisjon for psykisk helsevern ved Sykehuset Innlandet til Dagbladet, og viste til artikkel 24 i FNs menneskerettighetserkæring: «Alle har rett til hvile og fritid, herunder en rimelig begrensning av arbeidstiden».
I juni offentliggjorde Bergensklinikkene en undersøkelse som viste at 22 % av foresatte ikke forstår barnas lekser.
Les også: Skjønner ikke barnas lekser
Under kan du være med på klikks egen undersøkelse, eller ytre din mening i kommentarfeltet.
Denne saken ble første gang publisert 23/01 2009, og sist oppdatert 29/04 2017.