Riktig lek
Slik leker du med barnet ditt
La senga være på kjøkkenet, og badekaret på soverommet. Glem alle regler!
- Oppskriften på riktig lek er å la barnet styre leken. Ikke korriger barnet, selv om flyet blir til en hest. La heller barnet bruke fantasien sin og leke på sin egen måte, anbefaler Willy-Tore Mørch, professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Nord).
Senga på kjøkkenet
Du sitter på gulvet med jenta på 4 år. Hun vil leke med dukkehuset sitt som hun fikk til jul. Du kan ikke akkurat si til henne at dette er en lek som passer deg dårlig. Jenta plasserer møblene inn i første etasje - senga på kjøkkenet, og badekaret på soverommet med en dukke oppi.
- Nå er det sovetid, sier hun, og ser ut til å være helt bevisst på at dukken skal sove i badekaret.
- Nei, hun kan jo ikke sove i badekaret. Det er senga som skal stå på soverommet, det er den vi sover i, sier du mens du flytter om på møblene.
- Sånn, nå ble det vel fint?
Du ser forventningsfullt bort på datteren din. Men hun har allerede funnet seg noe annet å leke med.
- La barnet få styre
- Det som skjer her, er at du som forelder har avbrutt barnets egen fantasi. Dermed har hun mistet interessen for leken, og hun kan føle seg frustrert eller oppgitt, forklarer Willy-Tore Mørch,
Han leder den norske innføringen av De utrolige årene, et foreldre-veiledningsprogram som er utviklet av amerikaneren Carolyn Webster-Stratton.
Ifølge De utrolige årene bør foreldre som leker med barn være opptatt av helt andre ting enn å bygge høyere tårn av Duplo-klosser - eller tegne finere hus - enn barnet sitt.
Lek og kaos
12 tips til en god lekestund:
1. La barnet styre leken (ikke prøv å leke "riktig").
2. La barnet styre tempoet i leken (ikke ha hastverk, eller forsér leken).
3. Gi oppmerksomhet mot atferd du vil beholde. Ikke gi reprimande på at barnet leker feil, eller er uoppmerksom, men gi din hele oppmerksomhet når barnet gjør noe som er greit (fantaserer, inviterer, deler, osv).
4. Kommenter barnets sosiale atferd (deler, gir komplementer, samarbeider, venter, er tålmodig). Si "så fint at du deler med Petter," osv.
5. Kommenter barnet følelser. Si "jeg ser at du er glad nå, jeg ser at du er litt sint nå", osv).
6. Kommenter barnets utholdenhet (spesielt hos utålmodige barn). Si "nå var du flink til å lete", "det er flott at du greide å vente", "jøss, så god du er til å prøve", osv.
7. Gi barnet ros for å forsøke (selv om det mislykkes).
8. Ha positive forventninger til barnet: ("Oi, jeg visste at du ville klare det", "Jeg er helt sikker på at du vil greie å finne den puslebrikken".)
9. Gi beskrivende kommetarer på ting barnet leker med (spesielt med barn som har litt sen språkutvikling): "Ja, det er en grønn bil", "oi, så stor kloss", "det flyet er tungt, tenker jeg".
10. Ikke inviter til konkurranselek, hvis barnet er utålmodig eller har temperament. Hvis barnet taper, eller dere er uenige om reglene, kan barnet bli sint og leken ødelegges.
11. Ikke bruk leken som opplæringsarena (følge regler). La barnet fantasere.
12. Tilpass leken barnets alder og utviklingsnivå. Ikke forvent at en 3-åring skal forstå Ludo e.l., men la barnet lage reglene. Opplæring i regler kommer senere.
Kilde: Professor Willy-Tore Mørch
Et annet scenario: Lillebror kommer inn i rommet og er i ferd med å ta en plasttallerken på hodet.
- Oi, skal du ha hatt på du da, sier du entusiastisk til ham.
- Nei, jeg skal ha hatten! sier storesøster.
Hun tar fra ham leken og setter den på sitt eget hode. Lillebror blir fornærmet, og slik blir nok en lekestund en utfordring for mor: Hvordan klare å leke med begge to uten at minst en av dem er misfornøyd?
- Det går fint an å leke med to eller flere barn samtidig, selv om de er i forskjellig alder, sier Mørch.
- Inviter det yngste barnet til å leke separat og skift på å vie oppmerksomheten din mellom de to. Er barna jevngamle, kan de delta i samme lek, sier psykologen.
Øker mestringsfølelsen
Ferske forskningsresultater viser at De Utrolige Årene kan positiv påvirkningskraft.
- Kurset kan bidra til å redusere røffe - og øke positive - oppdragelsesmetoder blant foreldre, og øke følelsen av å mestre foreldrerollen, sier Charlotte Reedtz, psykolog og forsker ved RKBU Nord.
Resultatene kommer fram av en studie av 186 foreldre som har gjennomført en kortversjon av foreldreveiledningsprogrammet.
- De Utrolige Årene lærer foreldre å leke på barns premisser, rose og belønne positiv atferd i hverdagen, samt å samhandle på gode måter, forklarer Reedtz.
- Alt dette kan bidra til forebygge adferdsproblemer.
Å være tilstede i leken
Ole Christer F. Lund har nettopp lansert boken Senk stresset i familielivet - mindfulness i foreldrerollen. Lund er til daglig ansatt som psykolog ved helsestasjonene i Ringsaker kommune.
- Barn lærer gjennom lek. De trenger å leke for utvikle seg sosialt og kroppslig, og for å hente lærdom om seg selv, sine medmennesker og verden omkring seg, sier Lund.
- Lek er ikke noe unikt for mennesket. Tenk bare på hundevalper som lekeslåss eller kattunger som jakter på garnnøster. Slik oppdager de nye ferdigheter som de får øvd seg på sammen med foreldre eller jevnaldrende, forklarer Lund.
Senket stressnivå
- Du har skrevet bok om å senke familiestresset. Hvilken rolle spiller leken der?
- Sørger du for at barnet har godt med tid til ustrukturert lek, vil dette bidra til å senke stressnivået. Det er minst like viktig å sette av tid så barna får utfolde seg i lek, som at de deltar i strukturerte kveldsaktiviteter, mener Lund.
- Dette gjelder særlig for førskolebarn, men også eldre barn har behov for slike ustrukturerte "pustepauser" i hverdagen. Prøv å legge til rette for "kvalitetstid" uten tidspress eller prestasjonskrav, hvor det bare handler om å slappe av, leke og være sammen som familie.
Vise oppmerksomhet
- Noen foreldre kan lure på hvordan de skal delta i leken. Har du noen tips?
- Er vi til stede med oppmerksomheten mens vi leker, merker barna det og leken blir mer sprudlende og morsom for begge parter. Egenskaper som spontanitet, oppfinnsomhet og humor er nyttige å ha med inn i lekens verden. Men det er en fordel hvis vi som foreldre - i hvert fall innimellom - klarer å justere oss etter barnets initiativ, slik at barnet styrer leken. Blir barna statister eller tilskuere mens vi voksne tar over showet, er det strengt tatt vi som leker - og de som ser på.
Større forståelse
- Hvis du merker at du blir rastløs og distrahert mens du leker med barnet, forsøk å flytte fokus tilbake til leken, råder Lund.
Lek og barn:
- Lek er morsomt, lærerikt og avslappende
- Ustrukturert lek utvikler barnets oppfinnsomhet og fantasi
- Lek bygger tettere bånd mellom barn og voksne
- Lek gir innblikk i barnets indre verden
- Tid til ustrukturert lek roer ned barnas timeplan og kan bidra til å senke barnas stressnivå
- Ustrukturert lek er en "frisone" fra prestasjonskrav og tidspress
(Basert på boka Senk stresset i familielivet - Mindfulness i foreldrerollen, skrevet av Ole Christer F. Lund)
- Lek med hele deg og forsøk å "se verden med barneøyne" igjen. Dét kan være forfriskende for oss voksne!
- Hva skjer med foreldre-barn forholdet når vi leker sammen?
Lek er en fin måte å danne tettere bånd mellom barn og voksne på. Har vi kranglet eller vært uenige om grensesetting tidligere på dagen, kan lek bidra til å løse "knuten på tråden", slik at vi blir venner igjen. Og siden lek kan være en uttrykksform hvor barna bearbeider dagens inntrykk, kan den gi oss et innblikk i barnas indre verden - og en større forståelse for hva barna våre opplever og funderer på.
Full utrykning
Lund er opptatt av hvordan lek kan brukes til å løse opp i fastlåste trass-situasjoner.
- Hvis barnet for eksempel ikke vil kle på seg når det skal i barnehagen, kan vi leke at vi er brannmenn som skal rykke ut, og at lua er "brannhjelm", jakka er "brannuniform" og bilen er "brannbil". Under tannpussen kan vi leke at tannbørsten er en "politibil" som skal fange Karius og Baktus inne i munnen, tipser Lund.
- Med lekenhet, humor og oppmerksom tilstedeværelse kan vi som foreldre bidra til å løse opp konfliktfylte drakamper.
Les også:
- Barn forstår mye mer enn voksne ofte tror
Oralsex gir sunnere graviditet
Denne saken ble første gang publisert 25/11 2011, og sist oppdatert 29/04 2017.