Skolestart
Skal tvillingene gå i samme klasse?
Mamma Anette ante ikke hva hun skulle gjøre når tvillingsønnene skulle begynne på skolen, helt til svaret plutselig var klinkende klart for henne.
Med tvillinger i huset blir valget av de nye skolesekkene en enkel sak, sammenlignet med det store spørsmålet «skal de gå i samme klasse, eller hver for seg»?
Skolestart er en viktig hendelse i livet til alle barn, noe de ofte har ventet på i en evighet, og både gledet og gruet seg til. Overgangen fra barnehagen til skolen er ikke bare en stor omveltning for barna, men også for oss foreldre.
Les også: Hjelp barna dine gjennom en ny start
Dobbel glede
Og for å ta litt bakgrunn for denne teksten: I likhet med de fleste har jeg alltid vært fascinert av tvillinger, men tenkte aldri på at dette var noe som skulle angå meg. Så da vårt tredje barn, som for øvrig ikke var helt planlagt, viste seg å være både nummer tre og fire, var overraskelsen stor.
Og jeg kan skrive under på at det å bli mamma til to små gutter på en gang var veldig spesielt. Alt ble fordoblet, gledene, stoltheten og kjærligheten, men også bekymringene, og ikke minst usikkerheten rundt det å være tvillingmamma. «Gjør jeg det rette for mine to små»?
Våre gutter viste seg å være toeggede, og svært ulike. I motsetning til de identiske tvillingene man hører om som er helt uatskillelige, og også kan utvikle en egen form for kommunikasjon, hadde våre gutter både forskjellig øyenfarge og kroppsfasong, svært ulikt temperament og sprikende fritidsinteresser. De har alltid vært veldig gode venner, men er egentlig ikke så annerledes enn to helt alminnelige brødre, som tilfeldigvis har ligget i samme mage, og er født på samme dag.
Les også: Styrk relasjonen til barnet ditt gjennom lek
Hvordan velge rett?
Så kom skolevalget. Vi var så heldige at skolen til Oscar og Edvard lot valget av klasse(r) være opp til oss. Men hva skulle vi velge?
For noen tvillingforeldre er valget enkelt, de bare vet at deres tvillinger skal gå i samme klasse, akkurat som andre er skråsikre på at det motsatte passer best for deres barn. Men så er det sånne som meg, som rett og slett ikke vet.
Det siste året tvillingene gikk i barnehagen søkte jeg råd overalt, men det påfallende var at svarene jeg fikk sprikte i alle retninger. Alt fra personalet i barnehagen, svigermor, lærervenninner til andre tvillingforeldre hadde klare, men svært ulike formeninger om hva som var det rette. Men hvordan kunne jeg vite hva som var det rette for mine tvillinggutter? Det jeg ønsket var et fasitsvar!
Det eneste jeg var sikker på var at Oscar og Edvard var for unge til å ta den avgjørelsen selv. For meg var det viktig at vi tok dette valget for dem, og at de hadde tiltro til at vi som foreldre visste hva som var deres beste.
Sammen eller ikke?
Gode grunner for å ha tvillinger i hver sin klasse kan være ønsket om å gjøre dem til mer selvstendige individer, det er lettere for andre barn å ta kontakt, de har ikke muligheten til å ta med seg uløste konflikter hjemmefra og inn i klasserommet og de slipper også den evige sammenligningen som tvillinger ofte er utsatt for. Det kan også være en fordel å skille dem hvis den ene er faglig sterkere enn den andre.
En lærer jeg pratet med fortalte meg at den faglig sterkeste ofte kan føle på et stort ansvar for å hjelpe den svakere tvillingen sin. Det er jo en rørende gest, men kanskje en bekymring man burde få slippe i ung skolealder.
Ikke skilles for enhver pris
Men hva om tvillingene ikke ønsker adskillelse? Noen tvillinger samarbeider veldig godt, de støtter hverandre og har stor glede av å ha hatt en felles opplevelse av skoledagen sin. Da burde de helt klart få gå i samme klasse. Det er jo ingen grunn til å skille dem for enhver pris. For hvis man først er så heldig å ha en tvilling, kan jo dette være med på å styrke det fantastiske båndet de har.
Det å ha dem i samme klasse gjør jo også at vi som tvillingforeldre slipper langt billigere unna, uten dobbelt opp av foreldremøter, vennegrupper, klasseturer og bursdager. Men dette argumentet bør selvsagt ikke gå foran barnas beste.
Alle disse spørsmålene svirret rundt i hodet mitt. Så hvordan landet jeg det valget jeg gjorde?
Les også: Slik lærer du barnet ditt sosial kompetanse
Magefølelsen
Etter utallige møter med forskjellige mennesker møtte jeg en annen tvillingmamma i nærmiljøet. Hennes gutter skulle starte på samme skole som mine, og hun fortalte meg at de skulle gå i samme klasse. «Hvorfor?» spurte jeg, og tenkte at nå, nå kommer fasiten ...
«Nei, hvorfor? Det er bare magefølelsen min som forteller meg at det er riktig for dem.»
For innerst inne visste jeg jo hva den prøvde å fortelle meg, og det var at Oscar og Edvard skulle gå i hver sin klasse.
Nå er guttene blitt tredjeklassinger, de har mange ulike venner, og er begge overbevist om at deres klasse er den «aller beste». De er fortsatt hverandres bestevenn, og det er rørende å se hvilken glede de har av hverandre på skoleveien, ettermiddagene, i helger og ferier.
Var dette den eneste rette løsningen for dem? Neppe, men det får vi jo aldri svaret på. Men det fungerer veldig bra, og magefølelsen min forteller meg fortsatt at vi valgte det som var best, for vårt sett med «double trouble».
For det finnes ingen fasit.