overgang fra barnehage til skole
Slik foregår overgangen fra barnehage til skole
Disse oppgavene bør barnet øve på før skolestart.
Det kommer til en tid hvor det trygge livet i barnehagen tar slutt, og hvor seksåringen skal starte en ny tilværelse som skolebarn.
Ikke alle seksåringer er like modne, og foreldre kan dermed være nervøse og spente på hvordan barnet vil takle overgangen fra skole til barnehage. På Brånås Skole på Skedsmokorset gis det sommerlekser til de kommende førsteklassingene, slik at de kan forberede seg til livet som skolebarn. Leksene handler imidlertid ikke om pugging av alfabetet eller talltrening, men om praktiske ferdigheter.
Disse oppgavene øver barna ved skolen på:
1. Kle av og på deg klærne selv (kneppe knapper og lukke glidelås)
2. Henge opp klærne og sette skoene på plass
3. Knyte skolisser
4. Hjelpe deg selv på do
5. Vaske hendene når du har vært på do
6. Åpne og lukke dører på en ordentlig måte
7. Lytte når andre snakker
8. Åpne og lukke sekken, pennalet og matboksen
Les også: Slik fungerer 6-åringen
Overgang fra barnehage til skole
Rektor ved skolen, Inge Bø, har også et par innspill til hvordan foreldre kan bidra til å gjøre overgangen fra barnehage til skole lettere.
- Les mye for og med barnet ditt. Det er en viktig forberedelse til skolen. Jeg ser også at det skorter på allmennkunnskapen hos en del førsteklassinger, og det kan foreldre bøte på ved å snakke ordentlig med barna, sier Bø.
Med det mener han at foreldre bør bruke ordentlige ord og riktige begreper. Er dere ute og reiser, så forklar barna hvor dere er og si litt om stedet. Det er med på å gi barna allmennkunnskap, ifølge rektoren.
- For å gi barna tallforståelse, så la barna selv finne frem penger og få et begrep om hva varene koster. Gi barna et forhold til tall gjennom ting de gjør, sier han.
22 ferdigheter seksåringer bør mestre
Psykolog Janine Spencer ved Brunel University i London har tidligere utarbeidet en liste over totalt 22 ferdigheter som barnet etter hennes mening bør beherske før det starter på skolen, gjengitt av Daily Mirror. Listen er utarbeidet på bakgrunn av råd fra britiske myndigheter.
Ingunn Størksen, psykolog og førsteamanuensis ved Senter for Atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, har sett gjennom den engelske listen og gitt sine kommentarer, samt vurdert om den også passer for norske seksåringer.
- Generelt er jeg litt imot slike lister, fordi det fort kan gjøre foreldre engstelige og stresse både foreldre og barn. Det er viktig at foreldre ikke får panikk dersom barnet ikke mestrer alle de 22 punktene, men listen fra Janine Spencer kan være en fin inspirasjon til områder foreldre kan stimulere hos barn før skolestart, sier Størksen.
Skrive sitt eget navn: Ifølge Spencer er lesing og skriving noe av det vanskeligste å lære for barn. Den beste måten å starte på, er å lære å skrive sitt eget navn.
Kjenne til alfabetet
Synge sanger: Å lære enkle sanger og rytmer hjelper barna å utvikle ferdigheter. Ikke vær flau over å synge til barnet ditt, og gjør det ofte. Du kan starte mens barnet ligger i magen, ifølge Janine Spencer.
Vente på tur og dele: Jo tidligere barnet lærer å komme godt overens med andre, jo bedre. Start gjerne med å skryte av barnet når det deler lekene med andre barn.
Bruke datamaskin: La barnet bruke pc under tilsyn. Lær barnet grunnleggende ferdigheter, som hvordan å bruke datamusen.
Ha forståelse for andres følelser: Forsikre deg om at barnet vet forskjell på rett og galt. Fra de er små bør de bli fortalt at det er galt å slå et annet barn, mener Janine Spencer.
Kle på seg og spise selv: - Selvstendighet i forhold til mat, do-besøk og klær er viktige ferdigheter. Det kan være fint å bruke sommeren på å forberede og trene barna på disse tingene. Som regel er det ikke så mye mer enn tydelig instruksjon og gjentatt øving som skal til, kommenterer psykolog Ingunn Størksen.
Delta i gruppeaktiviteter: - Mange barn er veldig sjenerte. Ta dem med på aktiviteter og arrangement der det er andre barn, for å styrke selvtilliten deres, råder Janine Spencer.
Dikte opp historier
Gjøre ferdig aktiviteter selv
Delta i samtaler hjemme
Konsentrere seg: - Det er fint å trene barna på å konsentrere seg om oppgaver de har fått beskjed om å gjøre, er innspillet fra Ingunn Størksen.
Telle og forstå enkel matematikk
Forstå forskjellen på fortid og fremtid: Du kan hjelpe barnet slik at det forstår forskjellene på fortid og fremtid allerede i tidlig alder. Spør dem hva de gjorde i går og hva de skal gjøre i helgen, oppfordrer Spencer.
Stille mange spørsmål: Ikke ignorer barnets spørsmål, men vær tålmodig og stimuler nysgjerrigheten deres.
Skille mellom individ og grupper: Still spørsmål som «hvorfor mister noen av disse trærne blader?» og «hvilke dyr spiser kjøtt?». Da vil barnet ditt lære om grupper og kategorier uten at de tenker over det selv.
Pusle puslespill
Være aktiv: - Generelt er den norske barnehagekulturen mer fokusert på fysiske aktiviteter enn det som kommer frem på denne listen, mener Ingunn Størksen.
- For eksempel er det mange norske barn som har deltatt i naturbarnehager og mange har gått mye på tur i barnehagen. Det å kjenne seg selv og sin egen kropp og styrke er også en ressurs hos barn, og en sunn kropp er svært viktig for barns utvikling - også i forhold til hjernens utvikling, sier hun.
Vite om sunn og usunn mat
Være fantasifull
Bli skitten med maling og håndarbeid: Modell-leire er en annen leke som er bra. Slike aktiviteter gir barnet de motoriske ferdighetene de trenger for å lære seg å skrive, mener Janine Spencer.
- Barn er veldig forskjellige. Noen er flinke grovmotorisk. Dette betyr at de er flinke i aktiviteter som ligner på sport. Andre barn er flinkere i finmotoriske aktiviteter, som for eksempel perling, tegning og bokstaver. Alle ferdigheter er allikevel viktige, og det er fint om foreldre og barnehage stimulerer barna på flere områder, er kommentaren Ingunn Størksen.
Lage musikk: Musikkinstrumenter er bra for barna. Musikk får dem til å røre seg og det er blant annet bra for de motoriske ferdighetene, hevder psykolog Janine Spencer.
- Dette er det ikke sikkert at alle foreldre kjenner barnet sitt igjen i. Barnet kan fint evne å begynne på skolen selv om foreldrene ikke har oppdaget at det «lager musikk», er kommentaren fra psykolog Ingunn Størksen.
Les også: Skal barnet få bruke sosiale medier?
Ingen grunn til å stresse barnet
Ifølge Størksen er det ikke vits i å sette i gang tiltak som stresser barnet unødvendig. Hun mener at det er viktig å bevare barnas entusiasme i forhold til det å begynne på skolen.
- De aller fleste av ferdighetene på listen har barna allerede lært seg gjennom aktiviteter i barnehage og i hjemmesituasjoner. Mange norske barnehager er flinke til å trene på denne typen aktiviteter, beroliger hun.
En ting ønsker hun likevel å legge til listen - en oppgave til foreldrene:
- Gi barna aldersadekvat informasjon om hva skolen er, hva som skal foregå, hvem de skal gå sammen med, hvor skolen ligger og lignende. Noen ganger tar vi det for gitt at barna har fått med seg denne typen generell informasjon, uten at vi har sagt det til dem direkte, sier Størksen.
Gå tur til skolen
Størksen forklarer at foreldre bør fortelle barna at de i førsteklassen både skal lære og leke.
- Lær dem at når man skal lære, så må man høre etter og ta imot beskjeder. Fortell også hvorfor det er viktig å lære, sier hun.
Samtal gjerne med barnet om hva barnet har lyst til å lære. Denne typen «metakognisjon», å snakke om det å lære, vil kunne stimulere barnet til å bli mer aktiv i forhold til egen læring.
- Kanskje det også kan være fint å gå tur langs skolevegen slik at barna blir fortrolig med hvor skolen ligger, og hvor de skal gå? foreslår Størksen.
Denne saken ble første gang publisert 03/07 2011, og sist oppdatert 17/04 2018.