Hjelp barna med lekser
Derfor er KOS en viktig del av leksene
Og nei, det handler ikke om boller og kakao.
Det er ettermiddag og leksetid. Mor og sønn sitter ved kjøkkenbordet og roper til hverandre.
Mor er fortvilet, sønnen gråter.
Sønnen holder matteboken sin mellom hendene og har lyst å kaste den på gulvet.
"Jeg beklager", sier mor. "Jeg kan ikke hjelpe deg om du ikke vil høre på meg."
Kos med KOS
Et velkjent scenario for mange, kanskje?
Men det går faktisk an å hjelpe barna med leksene uten at huset føles som en krigssone. Det dere trenger er en stor dose KOS.
Kona mi Ragnhild Sølvberg er utdannet pedagog, og hun mener at KOS er det viktigste når barna våre skal gjøre lekser.
KOS står for: Konsentrasjon, Orden og Selvhjelp. Det er altså ikke snakk om boller og kakao, men litt pedagogisk innsikt hos foreldrene. Selv om kakao og boller også kan være viktig av og til.
1. Konsentrasjon
Når barna skal gjøre lekser er det best om de kan konsentrere seg uten å bli forstyrret. Arbeidsplassen bør derfor helst være en plass uten mulighet til å bli fristet til å se på tv, sjekke mobilen eller leke.
Avtal med barnet at han eller hun selv sier fra når de trenger hjelp. Det beste er at en voksen er i nærheten, slik at barnet ikke trenger å reise seg for å hente hjelp. Det kan være nok å rekke en blyant opp i luften.
Mange barn arbeider godt med musikk på ørene. La barnet få høre på musikk om det ikke går ut over konsentrasjonen. Men det er en fordel å bli enige om en egen spilleliste som man hører på når man gjør lekser. Om ikke kan tiden fort gå med til å finne neste sang, er Ragnhilds råd.
2. Orden
La barna ha et avgrenset arbeidsområde når de gjør lekser. Dette kan godt være en arbeidspult, eller de kan sitte ved spisebordet. Innred et minikontor med blyanter, fargeblyanter, viskelær, blyantspisser og linjal slik at ikke tiden brukes til å lete etter utstyr.
Ønsker barnet å ligge på gulvet å gjøre arbeidet sitt, er det en fordel å ha et lite teppe som avgrenser arbeidsområdet. Mange barn glemmer igjen viktige bøker og ark på skolen. Om barnet ofte glemmer bøkene i ett spesielt fag, kan dere spørre læreren om det er mulig å få et ekstra sett bøker.
Orden er også ha en fast tid til å gjøre lekser. Gjør en avtale om at barnet skal gjøre så mye som mulig innen for en bestemt tidsperiode. Bruk en liten reisevekkerklokke eller en annen alarm, og still den inn til å ringe om for eksempel en time. Denne metoden hjelper barnet til å lære seg å regulere arbeidstiden sin. Er ikke barnet ferdig med leksene når timen er gått, må tiden forlenges og det blir mindre tid til lek og moro. Bruker barnet derimot mindre tid, blir det mer tid til lek.
3. Selvhjelp
Det blir ofte uenigheter mellom voksne og barn når den voksne skal sjekke eller rette arbeidet til barnet. En god strategi er å la barnet selv få muligheten til å oppdage sine egne feil. Barn bør hjelpes til å få et godt forhold til sine egne feil, og derfor må den voksne tillate at barnet selv får se på fasiten eller finne rett svar på internett.
Per Olav Sølvberg
- Forfatter av bøkene "Familiesirkus - 52 fabelaktige ting å gjøre sammen" og "Gateleker for hele gjengen".
- Utdannet Montessorilærer. Jobber som frilansestylist, og brenner særlig for enkle tips til morsomme familieliv.
- Har sin egen faste ukentlige spalte i Foreldre.no.
- Far til Filippa, Leonora, Ferdinand og Emrik.
Oppklarende spørsmål fra den voksne kan også hjelpe. For eksempel: Har du husket stor bokstav etter punktum? Har du svart med en hel setning? På denne måten hjelper du barnet med å lage strategier for å kontrollere eget arbeid.
Andre hjelpemidler kan være leksikon, kalkulator eller internett. Ser du at barnet ikke oppdager alle sine feil, kan du skrive rett svar på et ark som du viser til barnet. Da vil barnet lære å lete etter og selv oppdage sine egne feil, noe som er sunt for selvfølelsen.
Denne saken ble første gang publisert 06/11 2015, og sist oppdatert 29/04 2017.