Sjakk gjør barna smartere
Her er grunnene til at du bør la ungene spille sjakk.


Denne helga braker det løs i Sotsji. Verden følger spent med når Magnus Carlsen forsvarer verdensmestertittelen.
Den talentfulle 23-åringen har gjort Norge dilla på sjakk, og det kan ha haugevis av fordeler for barna.
Sjekk om barna dine er smartere enn andre barn
Forskning konkluderer nemlig med at sjakk stimulerer intellektuell vekst og øker akademiske prestasjoner.
Altså vil barna dine sannsynligvis gjøre det bedre på skolen om de får spille sjakk.
I tillegg er spillet et godt verktøy for å utvikle barnas tenking og hukommelse.
At barns interesse for sjakk har økt kraftig takket være Magnus Carlsen er dermed svært positivt.
Sliter barnet ditt med matte? Det kan være dyskalkuli
- Det finnes mye moderne forskning som viser at sjakk utvikler barns evne til alt fra teknisk tankegang til leseferdigheter, forteller Arne-Birger Lund, Prosjektmedarbeider i Norges Sjakkforbund og Ungdommens Sjakkforbund.
Ble bedre i matte
- En canadisk undersøkelse viste at barn som lærte sjakk, ble klart bedre i matematikk. I tillegg ble de dyktigere i problemløsning, sier Lund.
To amerikanske undersøkelser fant at sjakk utviklet barnas kritiske og logiske tenkning.
Her oppdaget man også ut at barn som får sjakkopplæring er dyktigere enn de som ikke får det når det gjelder alle former for kreativ tenkning. De får også bedre hukommelse.
- En tysk undersøkelse fant at barna som lærte sjakk ble dobbelt så gode som landsgjennomsnittet i matematikk. At det bedrer matteferdighetene har man også funnet ut i Canada, så det er bevist fra flere hold, sier Lund.
Øker leseferdighetene
Jevnt over er det altså mangfoldige grunner til at ungene bør få gjøre som VM-spiller Carlsen, sette seg til rette med løpere, tårn og springere og tenke.
Sjakk passer for barn i alle aldre, fra et nivå der de kun lærer hvordan hver brikke skal flyttes, til der de må tenke strategisk og planlegge over tid.
- Det er ganske overraskende at sjakk også bedrer leseferdigheten. I Tyskland fant man ut at leseforståelsen til barna som hadde lært sjakk var 2,5 ganger så god som landsgjennomsnittet. Språkforståelsen var hele tre ganger så god.
Også i USA har de studert virkningen av sjakk på leseferdigheter.
- Der fant de også at barn som hadde lært sjakk, fikk langt bedre leseferdigheter enn barn som ikke hadde det, sier Lund.
Egen sjakkundervisning
Flere skoler i verden har nå begynt med sjakk som fag, både obligatorisk og som valgfag.
I New York har det kommet frem at barn som får sjakkundervisning gjør det bedre på nasjonale prøver.
- Mest hyggelig og imponerende er kanskje at virkningen var størst for de barna som før de lærte sjakk lå mest etter sine klassekamerater.
«Sjakk-i-skolen» (Chess-in-the-school) i New York har som mål å øke akademiske prestasjoner og gi økt selvtillit til barn som går på offentlige skoler i det indre av New York.
Programmet har vært en suksess.
- De som har lært sjakk har mindre fravær på skolen, og løser konflikter med fredelige midler.
- Sjakkspillingen har også ført til varige vennskap med mennesker de har møtt via sjakken, sier Lund.
Maurice Ashley er en av de store pionérene i sjakk for barn i Harlem i New York. Han har trent flere til å bli amerikanske mestere.
- Jeg kaller sjakk for intellektuell karate. Det har med å sette konkrete mål og finne ut hvordan du skal nå disse. Sjakk lærer barn verdien av hardt arbeid og utsatt tilfredsstillelse, sier han.
Godt for integreringen
I Danmark og USA brukes sjakk også til integrering. Sjakk er en av de få idretter der alle, uansett alder, kan spille med hverandre.
Sjakk er derfor også et effektivt kontaktmiddel mellom generasjonene.
- Mange av innvandrerne til Norge kommer fra land med sterke sjakktradisjoner, og er selv habile sjakkspillere. Sjakk kan derfor også være et virkemiddel til integrering på tvers av de fleste skillelinjer. I tillegg går idretten på tvers av fysiske forutsetninger, forklarer Lund.
Bevegelseshemmede, døve og til og med blinde spiller sjakk på lik linje med personer uten handicap.
Sporten er dermed en av svært få der det ikke stilles noen spesielle forutsetninger til grunn for å kunne være med.
Les også:
- Vær kreativ med leksene, sier tv-lærer