Foreldre på bruktmarkedet
Dette kjøper småbarnsforeldre brukt
Småbarnsforeldre klikker mest på barnevogner, klær og sko samt utstyrs- og sikkerhetsprodukter, viser nye tall.
De mest populære søkeordene er barnevognmerket Emmaljunga og lekemerket Lego, med henholdsvis 74.000 og 62.000 søk hittil i år.
Orienterer seg på nettet
Totalt er det gjort 120.000 søk på barnevogner, viser tall fra Finn.no.
Mange leser en barnevognguide eller test av barnevogner før de legger ut på jakt etter bruktkuppet.
Rask omsetning av barneutstyr
Også lekegrind, stellebord og barneseng er noe mange småbarnsforeldre ønsker å kjøpe brukt på nettet.
Da vi var inne på nettsiden til Finn, lå det nesten 1000 annonser ute under barneutstyr, og over 350 var nye den dagen.
Diskuterer barneutstyr i nettforum
Spesielt barnevogner er dyre å kjøpe nye, så det er kanskje ikke så rart at foreldre bruker nettet til å finne pent brukte vogner. Interessen for utstyr til de minste skyldes nok også at de små vokser raskt, og utstyr og klær må skiftes ut ofte.
- Det er tydelig at småbarnsforeldre har sine egne små samfunn på nettet hvor de utveksler erfaringer og kjøper og selger alt fra klær til leker. Det er mange penger å spare på å kjøpe brukt til barn som ofte trenger nytt utstyr og klær, sier administrerende direktør Nina Sandvold Brekke fra Finn-torget.
Hun sier at tilbakemeldingene selskapet får, tyder på at aktuelle merker og pent brukt utstyr er lett å selge.
Fra kjellerboden til bruktmarkdet
Også nettstedet Rubrikk.no melder om økt interesse for barneklær og utstyr på sine sider.
Mens det tidligere gikk sport i å fylle opp boden med ting man ikke hadde bruk for, har kjøp og salg blitt en mer naturlig del av hverdagen enn tidligere, sier gründer og markedssjef Adil Osmani i Rubrikk.no AS.
Nettkunnskapen øker
Han tror at mye av grunnen til økningen, er at stadig flere klarer å sette inn annonser.
- Spoler vi fem-seks år tilbake, var det vanligere at tenåringen i huset eller far hadde monopol på pc-bruken. I dag faller bruk av internett ganske naturlig for alle.
- Mange motiveres også av at de synes det er sløsing at ting blir stuvet bort i esker fremfor å gjenbrukes. Men det er altså ikke bare økonomiske motiver for å legge ut annonser. Stadig flere tenker på miljøet, og ønsker ikke å kaste brukbare ting, sier Osmani.
Billig og miljøvennlig
Det er ikke bare på nettet at småbarnsforeldre jakter på brukt. Fretex bekrefter at barneklær er en artikkel som folk er flinke å gjenbruke.
- Hos Fretex har etterspørselen vært stabil over tid. Vi merker en samfunnsutvikling hvor det å ta ansvar for miljøet, får større oppmerksomhet. Gjenbruk er et godt miljøtiltak. Hos Fretex får kundene en kindereggløsning: miljøet spares, det er billig og man støtter en god sak, sier kommunikasjonssjef Trine Gjermundbo hos Fretex.
Brukt er in
Anna Gilpin, rådgiver i trend- og innovasjonsbyrået Bengal, sier at den økte jakten på brukt barneutstyr må ses i sammenheng med brukttrenden.
- Det er skjedd en holdningsendring blant nordmenn. Kjøp og salg av brukte ting blir ansett som trendy og smart. Nå er det nesten et statussymbol, mens det bare for et par år siden nesten ble sammenlignet med å være gjerrig.
- Nedgangstider og økt miljøbevissthet har vært drahjelp på dette området. Dårlige tider fører til økt fokus på sparing og nostalgi. Vi vil «back to the roots», sier hun.
Tjener penger
Reklamefilmene med Finn-mannen bidro i sin tid til å gjøre kjøp og salg av brukte ting på nettet mer populært.
- Vi jobbet med å kartlegge holdninger, og fant ut at mange ikke tenkte på det de hadde i skuffer og skap som verdifullt. Ved å vise at folk kunne tjene penger på dette, økte interessen, sier administrerende direktør på Finn-torget Nina Sandvold Brekke.
Tisbesparende
For småbarnsforeldre kan det også være tidsbesparende å kjøpe brukt - man slipper å tråle butikker med barnevogn på slep.
- Jeg har dessuten hørt om folk som benytter sjansen til å treffe venner når de drar for å møte selger - andre småbarnsforeldre, sier Brekke.
Les også: