Oreo-reklame med brystvorte skaper storm
Denne annonsen skulle du aldri ha sett
Reklamen for Oreo-kjeks er blitt en hit på nettet, selv om den egentlig aldri skulle vært vist.
Bildet av den koreanske babyen med brystvorta i munnen og en kjeks i neven går sin seiersgang på internasjonale nettsteder.
Støtende i USA
Teksten «Milk's favorite cookie» banker inn budskapet om at melk og Oreos hører sammen fra første stund.
Mange av oss som elsker Oreos og kaker som inneholder Oreos, tenker nok at dette var en reklame som var både søt og morsom?
Det synes imidlertid ikke alle i Oreos hjemland USA,skriver Daily Mail, som selv publiserer en sladdet versjon av bildet.
Amerikanere flest har nemlig ikke det samme forholdet til amming og brystvorter som europeere - eller for den saks skyld asiater. Derfor går det fortsatt gjetord om den gangen Janet Jackson nesten viste brystknoppen under Super Bowl-pausen i 2004.
Både på Twitter og andre diskusjonsforum har kritikken haglet mot kampanjen, som mange synes er halvpornografisk og uetisk.
- For intern bruk
Nå hevder kjeksprodusenten at bildet aldri var ment å komme utenfor selskapets fire vegger.
Kraft Foods - morselskapet til Oreo - forsikrer at reklamebildet kun var ment for intern bruk.
- Denne reklamen ble lagd av vårt reklamebyrå Cheil Worldwide i Sør-Korea for å brukes én enkelt gang på et internt forum. Det var aldri vår hensikt at den skulle vises offentlig, sier en talsperson for Kraft Foods.
En villet tabbe?
Han tilbakeviser også ryktene om at reklamekampanjen skal ha blitt kjørt i Sør-Korea.
- Bildene er aldri blitt brukt, verken i Korea eller noen på noen andre av våre markeder, sier han.
Det er likevel sådd et mistankens frø: Kanskje har reklame-smartingene lekket bildet med viten og vilje, og satset på at det vil spre seg vitralt på nettet.
I så fall har de gjort en god jobb.
Denne saken ble første gang publisert 20/04 2012, og sist oppdatert 29/04 2017.