stor test av sykkelvogner

Dette er den beste sykkelvognen

Sykkelvogna fra Jula veltet i testen.

DYRT OG BILLIG: Som ventet var det store forskjeller på de dyre og billige vognene. Men at den ene billigvogna skulle velte på moderat fart var uventet. FOTO: Øivind Lie
DYRT OG BILLIG: Som ventet var det store forskjeller på de dyre og billige vognene. Men at den ene billigvogna skulle velte på moderat fart var uventet. FOTO: Øivind Lie
Først publisert Sist oppdatert

NB: Testen er gjort i 2018.

Foreldre & Barn og Klikk.no har testet seks sykkelvogner. Fire ganske dyre med en pris rundt 6000 kroner, og to billige til rundt 2000. Av kjente merker skulle vi gjerne testet Croozer også, men de klarte ikke å skaffe vogn tidsnok til testen.

Vår testvinner er Hamax Outback, men også vogna fra Thule får karakteren fem.

Vi ønsket å se om det er store forskjeller, og hadde et ørlite håp om å finne et godt kjøp. Og visst var det forskjeller - en av vognene må vi dessverre fraråde å kjøpe!

Veltet i moderat fart

- Jeg ville ikke dratt på tur med tung last i Kayoba-vogna, sier sykkelekspert Aslak Mørud.

Moderat fart på grusvei og et par krappe svinger var alt som skulle til før sykkelvogna fra Jula veltet. Den var lastet med vekt tilsvarende to barn. Dermed ble det strykkarakter for denne billigvogna. I et tilsvar på epost svarer produsenten Jula følgende:

SEKS VOGNER TESTET: Hamax Putback (den røde i midten) er vår testvinner. Foto: Øivind Lie
SEKS VOGNER TESTET: Hamax Putback (den røde i midten) er vår testvinner. Foto: Øivind Lie

"Vi har ikke hatt noen lignende tilbakemeldinger på dette produktet, og dette bør ikke skje om man følger våre anvisninger som blant annet sier en maks hastighet på 13 km/t (20 km/t er angitt i brukerveiledning, red anm.). Vi setter stor pris på deres tilbakemeldinger og vi ønsker å gjøre en ekstra sikkerhetssjekk i vår kvalitetsavdeling på dette produktet for å etterforske videre hva som kan ha skjedd."

Vinneren

Vognen fra Hamax er hele testteamets favoritt. Her har produsenten tenkt gjennom alle detaljer og laget en vogn som både er brukervennlig og god å trekke - en vogn for alle typer bruk. Tett bak følger vognen fra Thule. Det er selve sportsvognen i testen. Lett og trekkvillig, en typisk vogn for sykkelentusiastene.

De to billige vognene kom ikke uventet ut dårligere enn de dyre. Her er vår konklusjon at du får hva du betaler for. Særlig vognen fra Biltema er en svært enkel vogn med begrenset bruk. Kayobavognen vurderer vi som en mer forseggjort utgave, men her er stabiliteten altså altfor dårlig.

Slik gikk det med jentene fra «Unge Mødre»
Pluss ikon
Slik gikk det med jentene fra «Unge Mødre»

Komfort og kvalitet

TESTFAMILIE: Miriam Askeland Thuen og Vegard Østhagen med barn har testet sykkelvogner for Foreldre & Barn og Klikk.no.
TESTFAMILIE: Miriam Askeland Thuen og Vegard Østhagen med barn har testet sykkelvogner for Foreldre & Barn og Klikk.no.

Vognene er testet på komfort, brukervennlighet, sikkerhet, kvalitet og kjøreegenskaper. Sitter barnet godt, og er det plass til hjelmen? Vi spør oss også om kjøringen går uten alt for mye risting, selv om veien er full av humper. Går det ellers greit å spenne fast barna, også når både barn og foreldre er trøtte og utålmodige?

Det er rikelig med mekanikk på en slik vogn. Utstyr skal monteres og demonteres, og innstillinger skal gjøres. Går det lekende lett, eller blir du stående å klø deg i hodet mens du blar febrilsk i en dårlig brukerveiledning? Sklir vognen flatt inn i bagasjerommet etter noen raske grep, eller må den nærmest demonteres før den kommer ned i en håndterlig størrelse?

Skal ligge godt på veien

Om testen

I testpanelet satt en barnefamilie og en sykkelekspert. Barnefamilien bestod av Miriam Askeland Thuen, Vegard Østhagen, Vilje Thuen-Østhagen og Ebba Thuen-Østhagen. De har har vurdert komfort og brukervennlighet. Sykkelekspert Aslak Mørstad er en meritert terrengsykklist og driver sykkelfirmaet letth.no Der holder han kurs i terrengsykling og salg av sykler. Han har vurdert kjøreegenskaper, byggekvalitet og sikkerhet.

Under disse testene har vi erstattet barna med vannkanner. De ble fylt opp til en vekt på totalt 36 kg. Det er noe under maksvekten på vognene. Syklingen ble gjort på ulike underlag og i både oppoverbakke og nedoverbakke.

Kjøreegenskaper handler om hvordan vogna er å trekke. Lavt tyngdepunkt og god sporvidde gjør at den ligger godt på veien. Gode dempere som jobber aktivt sørger for at den ikke spretter rundt, og en stiv konstruksjon passer på at kreftene fra pedalene går til fremdrift, ikke til å bøye og vri på vognen.