Barn og Ipad
- Nettbrett blir gradvis en alternativ barnevakt i mange familier
Når går Ipaden fra å være venn til å bli fiende?
Mange av oss stikker innimellom en Ipad i hendene på junior. Endelig et øyeblikks ro!
Og barna elsker det. Men gjør vi oss selv og barna en bjørnetjeneste?
Du trekker kanskje på smilebåndet når barnet ditt stiller seg foran fjernsynet og prøver å flytte brannmann Sam med fingeren. Men sånn er det, når Ipad og nettbrett er en del av hverdagen.
Det firkantede nettbrettet kan brukes både som en fantastisk barnevakt, til læring og til å gi barnet ditt en pause.
Men spørsmålet for mange foreldre er: Når er det nok?
Når blir nettbrettet ikke lenger enn venn, men en fiende mot barnets fantasi og utvikling?
Vi spurte fire eksperter hva de mener om barns bruk av Ipad – og ba dem gi sine beste råd for å sikre at skjermbruken ikke tar helt overhånd.
Bør barn få bruke Ipad?
Camilla Carlsen Bechsgaard, psykolog:
- Når Ipaden blir bruk i en halv times tid sammen med en voksen, kan det være veldig fint. Hvis barnet sitter alene med den over lengre tid, kan det derimot få utviklingsmessige konsekvenser. Nettbrett blir gradvis en alternativ barnevakt i mange familier – det er som å gi barnet en smokk i munnen.
Albert Gjedde, professor i nevrobiologi:
- Jeg frykter at barn ikke utvikler evnen til å sette seg inn i hva som foregår i andre menneskers bevissthet. Hvis vår omgang med mennesker består i en skjerm, lærer man ikke nødvendigvis å ta hensyn til andre menneskers følelser og behov.
Osman Skjold Kingo, utviklingspsykolog ved Aarhus Universitet:
- Det er naturlig at barn bruker ny teknologi, og merkelig hvis man holder nettbrettene unna dem. Men det skal selvfølgelig være grenser. Mange barn kan sitte i veldig lang tid med et nettbrett, noe som kan være fint men også gi problemer.
Stine Liv Johansen, forsker i barns lek med digitale medier ved Aarhus Universitet:
- Nettbrett-verdenen er morsom, og barn og voksne kan få mye ut av det. Det er en del av utviklingen, og derfor blir det en naturlig del av barns liv. Jeg forstår ikke at folk kan synes det er galt. Hvis Ipad-bruken er balansert, er jeg ikke redd for at det skaper problemer.
Hvor mye Ipad er for mye?
Camilla Carlsen Bechsgaard:
- Det blir farlig dersom Ipaden opptar mye av hverdagen og barnet ikke vil gjøre noe annet. Det er mye morsomt man kan gjøre sammen med et lite barn, så hvorfor skal skjermbruk ha hovedrollen? Å spille på Ipad burde være en avgrenset aktivitet på samme måte som for eksempel å hjelpe til på kjøkkenet, leke med en leke eller gå en tur.
Osman Skjold Kingo:
- Det er individuelt og aldersbestemt. Jo yngre barna er, desto mer bør man passe på. Men det finnes ikke én løsning for alle, og det er utfordringen. Du er nødt til å se på ditt eget barn og vurdere det. Hvis barnet fungerer sosialt og er glad, er det neppe grunn til å regulere bruken. Hvis barnet ditt sliter i sosiale situasjoner og blir trøtt og sliten, kan det være et tegn på at det er blitt for mye.
Stine Liv Johansen:
- Det er et problem hvis barn trekker seg unna situasjoner som de ellers ville vært en naturlig del av, for eksempel på lekeplassen med vennene sine. Mange foreldre opplever nok at det gir grobunn for konflikter dersom de gir helt slipp og gir barnet lov til ikke å være en del av forskjellige aktiviteter. Det gjelder å gi barna noen tydelige rammer.
Hvordan ser fremtiden ut for barn som vokser opp med Ipad?
Camilla Carlsen Bechsgaard:
- Barn kan faktisk miste enkelte nevrologiske og finmotoriske evner. De får ingen sansefornemmelser ved å røre på en blank skjerm. De lærer ikke å kjenne på ting og gjette hva det er, hvis den eneste stimuleringen kommer fra nettbrettet. Dessuten blir de dårlige til å finne på ting, og de kjeder seg hvis foreldrene sier at de må gjøre noe annet. Paletten av mulige aktiviteter blir mindre, fordi all fantasi og kreativitet blir puttet inn i en liten skjerm.
Albert Gjedde:
- Kommunikasjonen mellom mennesker kan bli mer firkantet og mekanisk. Hvis innlæringen blir overlatt til et passivt medium som et nettbrett, blir det noe annet enn når vi omgås virkelige mennesker.
Osman Skjold Kingo:
- Hvis et barn bruker Ipaden veldig mye, vil det miste viktig læring. Barn har godt av å lære å gjøre ting de ikke synes er så veldig spennende. I barndommen skal man introduseres til det å sitte og kikke ut i luften. Hvis et barn ikke er særlig tålmodig, blir det vanskelig å ha en alminnelig jobb og klare seg som voksen.
Stine Liv Johansen:
- Hvis vi er bevisste på utfordringen og er til stede med barna våre når de bruker Ipaden, tror jeg vi får barn som kan utfolde seg gjennom digitale medier og bli veldig kreative. Potensialet er stort, men det krever skikkelige grenser.
Hva er ditt beste råd?
Camilla Carlsen Bechsgaard:
- Foreldre er nødt til å sette seg ned og lage det jeg kaller en digital kontrakt, hvor man tar en grundig prat om hvor mye barna skal bruke Ipaden. Hvis barnet reagerer voldsomt hysterisk når det ikke lenger får lov til å leke med Ipaden, er det grunn til bekymring. I så fall er det bruk for en total avvenning, der man finner nye aktiviteter.
Albert Gjedde:
- Det er vanskelig å si hvor mye et barn kan bruke en Ipad før det blir farlig – det er det ennå ingen forskning som kan vise. Men det er vanskelig å være kreativ på et nettbrett der bilder, spill og film erstatter barnets egen kreativitet. Uansett alder bør man begrense bruken av digitale medier, fordi hjernens utvikling er sårbar gjennom hele oppveksten. Vi bør tenke på om vi ikke ville være like fornøyde uten en Ipad – da ville nok barn omgås sine venner annerledes og mer intensivt. Det samme ville de voksne!
Osman Skjold Kingo:
- Foreldre må ta stilling til hvor mye barna skal få sitte med nettbrett. Det er lettvint å gi barnet en Ipad, men det kan gå fort utforbakke hvis man gjør det hele tiden. Hjemme hos meg har vi en regel om at vi ikke bruker nettbrett i hverdagen, bare i helgene. Det har gjort at vi har kommet tettere på hverander og får snakket ordentlig sammen. Det fungerer hos oss, men hver familie må lage sine egne grenser.
Stine Liv Johansen:
- Det handler om å få Ipaden til å bli en naturlig del av barns hverdag og oppvekst. Det er foreldenes oppgave å gå inn i relasjonen til barnet og bli med og spille. Ta opp kampen, og inviter til en spillkamp eller spør om barnet ditt vil fortelle om sin yndlingsvideo fra YouTube. Vi er nødt til å akseptere at det vi selv syntes var gøy som barn, ikke nødvendigvis er det samme i dag.
Denne saken ble første gang publisert 17/08 2015, og sist oppdatert 29/04 2017.