reagerer på voksnes oppførsel:

Mollie var bare fire år da hun opp­lev­de styg­ge kommen­ta­rer fra voksne. Da re­ager­te mam­ma

Det har vært en del epi­so­der som har satt sine spor hos de to for­eld­re­ne, og ikke minst i lil­le Mollie. Til slutt fikk mamma Nina Bergersen (36) nok.

<b>ØNS­KER:</b> – Alt vi øns­ker er at Mollie skal bli sett som den hun er, at vi alle skal være åpne for an­ner­le­des­het og re­spek­te­re alle men­nes­ker. Et sam­funn der alle kan føle seg li­ke­ver­di­ge, sier mamma Nina.
ØNS­KER: – Alt vi øns­ker er at Mollie skal bli sett som den hun er, at vi alle skal være åpne for an­ner­le­des­het og re­spek­te­re alle men­nes­ker. Et sam­funn der alle kan føle seg li­ke­ver­di­ge, sier mamma Nina. Foto: Gry Traa­en
Først publisert Sist oppdatert

I et ko­se­lig rek­ke­hus på Eids­voll bor Nina og Jan-Tho­re, som kal­les Jay, med tre barn.

– Vi er litt slit­ne i dag for­di vi var på Bis­lett Games i går. Mollie ble in­vi­tert av sprin­te­ren Salum Ka­sha­fa­li, som selv er svak­synt. Det var utro­lig moro, og det ble man­ge inn­trykk, så i dag tar vi det med ro, sier Nina Bergersen (36).

Hun er mam­ma til Theo­dor (12), Ma­thea (10) og Mollie (5). Sam­bo­e­ren Jan-Tho­re «Jay» Nilsen (42) er pap­pa­en til Mollie og bo­nus­pap­pa til de to eld­ste.

Les også: Mens de ande spilte fotball, spilte Haagen saksofon og cello. I friminuttene ble han mobbet på det groveste

– Det er noe med den mang­len­de tålmodigheten som er så tra­sig

Til tross for Mollies unge al­der, har hun og for­eld­re­ne allerede mye er­fa­ring med hva det vil si å ha en funk­sjons­hem­ning og å være an­ner­le­des i et sam­funn som er til­pas­set funksjons­fris­ke.

– Det var nes­ten som å tryk­ke på en knapp da vi tok på Mollie en sig­nal­gul T-skjor­te i går hvor det står «Jeg er blind», og jeg tok på en T-skjor­te med or­de­ne «Jeg er led­sa­ger». Det var litt treng­sel, og før vi tok på T-skjor­te­ne, var folk utål­mo­di­ge og knuffete, sier Nina.

Men plut­se­lig ble de møtt med var­me og hen­syns­full­het.

– Og det er jo fint. Jeg sy­nes bare det er trist at man må ha på seg knall­gu­le T-skjor­ter for at voks­ne
men­nes­ker skal kla­re å vise hen­syn til et barn på fem år med stokk. Det er noe med den mang­len­de tål­mo­dig­­­he­ten som er så tra­sig. Noen men­nes­ker kla­rer ikke å be­ve­ge seg ras­ke­re på grunn av syk­dom el­ler al­der­dom. Det­te gjel­der ikke bare syns­hem­me­de, sier Nina.

SPRIN­TE­REN:– Vi er hel­di­ge som får opp­le­ve ting og møte men­nes­ker vi el­lers ikke ville ha møtt. Mollie har fått en helt unik kon­takt med sprin­te­ren Salum Ka­sha­fa­li. Tenk så hel­dig hun er som har et sånt for­bil­de i li­vet sitt, sier Nina.
SPRIN­TE­REN:– Vi er hel­di­ge som får opp­le­ve ting og møte men­nes­ker vi el­lers ikke ville ha møtt. Mollie har fått en helt unik kon­takt med sprin­te­ren Salum Ka­sha­fa­li. Tenk så hel­dig hun er som har et sånt for­bil­de i li­vet sitt, sier Nina. Foto: Privat.

Ord som så­rer

Det har vært en del epi­so­der som har satt sine spor hos de to for­eld­re­ne, og ikke minst i lil­le Mollie.

Sårende kom­men­ta­rer har kom­met fra vilt frem­me­de. Det har vært opp­git­te stønn og him­ling med øy­ne­ne når Mollie har brukt tid på å kom­me seg opp en trapp, og ag­gres­si­ve ut­ta­lel­ser uten om­tan­ke for de små øre­ne som både opp­fat­ter og pro­ses­se­rer det som blir sagt.

Til slutt kom Nina til et punkt hvor hun kjen­te at hun måt­te skrive et inn­legg på Face­book.

Det­te ble se­ne­re til en kro­nikk om hvor­dan hun opp­le­ver at jen­ta hen­nes blir møtt av uvi­ten­het og mang­len­de for­stå­el­se hos voks­ne.

«Kjæ­re deg som ba meg pas­se på så bar­net mitt ikke slo rundt seg med «pin­nen» sin. Barn bur­de ikke få gå rundt med sånne ting, men­te du. Det er stok­ken hen­nes. Det er den hun ser med. Den hjel­per henne så hun kan kjen­ne hind­rin­ger før hun går rett på dem el­ler snub­ler. Hun vil ikke bru­ke den len­ger på grunn av din kom­men­tar. «Hvor­for ble hun så sint, mam­ma? Hvor­for kal­ler hun stok­ken min for pinne?» spør Mollie. Hun er fire år.»

– Kro­nik­ken kom på trykk i vin­ter, og det har skjedd en end­ring i hvor­dan vi mø­tes et­ter­på. Vi har mot­tatt mye støt­te, men det har også vært man­ge ne­ga­ti­ve kom­men­ta­rer på so­si­a­le me­di­er, stort sett fra menn. De me­ner at jeg bru­ker bar­net mitt for å få sym­pa­ti og for å kom­me i me­di­e­ne. Men det stem­mer selv­sagt ikke. Det enes­te jeg øns­ker er å for­kla­re hvor­dan vi opp­le­ver å ha et barn med syns­hem­ming, og hvor­dan man­ge med funk­sjons­hem­ning blir møtt. Vi bruk­te lang tid på å vur­de­re og dis­ku­te­re om vi skul­le eks­po­ne­re henne på den­ne må­ten, og lan­det på at det var rik­tig.

GLE­DE: Både mam­ma Nina og pap­pa Jay har lært mye et­ter at Mollie kom til ver­den. Hen­nes syns­hem­ming gir dem et helt nytt syn på li­vet.
GLE­DE: Både mam­ma Nina og pap­pa Jay har lært mye et­ter at Mollie kom til ver­den. Hen­nes syns­hem­ming gir dem et helt nytt syn på li­vet. Foto: Gry Traaen.

Det er noe med sy­net

Al­le­re­de da Nina gikk gra­vid med Mollie, føl­te hun at det var noe galt med sy­net hen­nes. Ninas nest eld­ste barn, Ma­thea, har en mild form for ce­re­bral pa­re­se, og både Jay og hel­se­per­so­nell an­tok der­for at dette kun hand­let om engs­tel­se.

– Jeg spur­te fle­re gan­ger på sy­ke­hu­set: «Har dere sjek­ket øy­ne­ne hen­nes nå? Er dere sik­re på at alt er greit?». Hel­se­per­so­nel­let be­ro­li­get meg med at alt så fint ut. Syns­for­styr­rel­sen hen­nes lig­ger bak sel­ve øyet, og det tok tid før man fant ut av det, sier Nina.

Slik gikk det med jentene fra «Unge Mødre»
Pluss ikon
Slik gikk det med jentene fra «Unge Mødre»

På seksukerskontrollen hos hel­se­søs­ter ga Nina ut­trykk for be­kym­ring over at de ikke fikk blikkon­takt med ba­by­en sin. Blik­ket hen­nes var svøm­men­de, og hun had­de ofte ny­stag­mus, som be­tyr at øy­ne­ne flak­ker raskt og ufri­vil­lig.

– Hel­se­søs­te­ren var vel­dig av­slap­pet, men jeg had­de en så sterk ma­ge­fø­lel­se på at noe var galt, så helsesøster ba om en le­ge­sjekk. Le­gen ring­te rett til A-hus et­ter å ha sett på henne. Han ville få en un­der­sø­kel­se for å ute­luk­ke hjer­ne­svulst, for­tel­ler Nina.

<b>MU­SIKK:</b> Mollie els­ker mu­sikk og læ­rer teks­ter uten­at lett som bare det. 
MU­SIKK: Mollie els­ker mu­sikk og læ­rer teks­ter uten­at lett som bare det.  Foto: Gry Traa­en

– Det var da ma­re­rit­tet star­tet, vi ble vel­dig red­de. Vi gikk igjen­nom fle­re un­der­sø­kel­ser for å ute­luk­ke al­vor­lig og livs­tru­en­de syk­dom. Det tok tid før vi fikk vite at det hand­let om inn­snev­ret syns­ner­ve, og at Mollie var blind, sier Jay.

Les også(+): Jeg opplevde det verste en mor kan oppleve

Vondt å snakke om

– Hun vi­ser oss ver­den på en helt ny måte, og vi fø­ler oss hel­di­ge, sier Nina.

– Hun pra­ter som en foss, og det er ald­ri et kje­de­lig øye­blikk, fort­set­ter pap­pa­en.

Men selv om for­eld­re­ne har lært mye om blind­het og om Mollies til­stand, le­ver de i et sam­funn med mye uvi­ten­het og li­ten tål­mo­dig­het for an­ner­le­des­het.

– Jeg sy­nes det er vel­dig van­ske­lig å snakke om hva det gjør med meg som mor å opp­le­ve at folk vi­ser åpen­bar ir­ri­ta­sjon og kom­mer med kras­se kom­men­ta­rer til Mollie når hun kom­mer med stok­ken sin eller bru­ker litt lang tid på å for­flyt­te seg når and­re kom­mer bak. Det gjør vel­dig vondt, og det er sårt. Om kort tid skal hun be­gyn­ne på sko­len, og da har jeg in­gen kon­troll på den type si­tua­sjo­ner. Jeg kan ikke for­kla­re hva som skjer for henne el­ler trøste henne der og da, sier Nina.

Hun må ta en pau­se før hun fort­set­ter:

– Det er bar­net mitt. Hvor­dan skal jeg bygge opp en seks­åring slik at hun skal kun­ne for­sva­re seg mot styg­ge kom­men­ta­rer? Frem til nå har jeg fo­ku­sert på å være i si­tua­sjo­nen med henne og snakke med henne om hva som skjer. Len­ge for­klar­te jeg blind­he­ten til de rundt for å for­sva­re si­tua­sjo­nen, men så tenk­te jeg: «Hvor­for skal jeg for­sva­re noe? Hvor­for gjør jeg egent­lig det? Hva vi­ser jeg henne da, at hun må for­sva­re hvem hun er og be­kla­ge at hun er blind?»

<b>I FARTA:</b> – Jen­ta vår er uredd og mo­dig, og vi lar henne prø­ve seg frem og selv finne sine be­grens­nin­ger, sier Nina.
I FARTA: – Jen­ta vår er uredd og mo­dig, og vi lar henne prø­ve seg frem og selv finne sine be­grens­nin­ger, sier Nina. Foto: Pri­vat

«Hvor­for sa hun da­men sånn, mam­ma?»

Fra å for­kla­re de frem­me­de rundt hva si­tua­sjo­nen var end­ret Nina frem­gangs­måte. Nå er hun opp­tatt av å være opp­merk­som på Mollies re­ak­sjon og være til ste­de med henne i en ube­ha­ge­lig si­tua­sjon.

Når Mollie spør: «Hvor­for sa hun da­men sånn, mam­ma?» for­kla­rer Nina at noen men­nes­ker ikke ten­ker len­ger, el­ler at de ikke vet bedre. At det er der­for vi må snakke om blind­het og ska­pe kunn­skap og for­stå­el­se hos dem som er helt funk­sjons­fris­ke.

– Man­ge lu­rer på hvor­for jeg ikke blir sint når folk kom­mer med den type kom­men­ta­rer, men jeg ten­ker at det ikke hjel­per Mollie. Hva læ­rer hun av det, at det er greit å møte men­nes­ker med sinne? Det vil i hvert fall ikke føre til venn­skap og for­stå­el­se om hun går rundt og kjef­ter og er sint. Jeg ten­ker at vei­en å gå er å bi­dra til dia­log og kunn­skap, sier hun.

Fa­mi­li­en mer­ker for­skjell et­ter at de sto frem i lo­kal­avisen og for­tal­te hvor­dan de opp­­lever hver­da­gen med Mollie.

– Vi får frem­de­les man­ge blikk, men det er mer var­me i blik­ke­ne. Det fø­les vel­dig bra, sier Jay.

<b>FA­MI­LI­EN:</b> Pap­pa Jay (t.v.), Mollie (5), Theo­dor (12), Ma­thea (10) og mam­ma Nina for­an pia­no­et i stu­en.
FA­MI­LI­EN: Pap­pa Jay (t.v.), Mollie (5), Theo­dor (12), Ma­thea (10) og mam­ma Nina for­an pia­no­et i stu­en. Foto: Gry Traa­en

Folk som gla­ner

De for­tel­ler om hvor­dan det opp­le­ves å bli glant på. Hvor­dan blin­de­stok­ken fø­rer til uøns­ket opp­merk­som­het, og at de er glad for at Mollie ikke ser hvor­dan man­ge som glaner uten blyg­sel.

– Vi skal sen­de bar­net vårt ut i et sam­funn som er byg­get for fris­ke men­nes­ker. Det hand­ler ikke bare om det rent fy­sis­ke og prak­tis­ke, men om hvor­dan hun skal bli møtt av and­re. Vi voks­ne er for­bil­der for bar­na våre, men hvor­dan skal barn lære for­stå­el­se, tål­mo­dig­het og raus­het for de med han­di­kap om vi ikke går for­an og vi­ser dem det? spør Nina seg.

I dag går Mollie i stor av­de­ling i en bar­ne­ha­ge rett i nær­he­ten. Al­ler helst skul­le for­eld­re­ne sendt henne til den sam­me bar­ne­sko­len som hen­nes le­ke­ka­me­ra­ter i bar­ne­hagen skal be­gyn­ne på.

Den lig­ger ti mi­nut­ter unna i gå­av­stand. Men det går dess­ver­re ikke.

– Mollie må be­gyn­ne på en an­nen sko­le, og hun må ta taxi hver dag. Sko­le­byg­nin­gen på nær­sko­len er nem­lig gam­mel og har ikke uni­ver­sell ut­for­ming. Med uni­ver­sell ut­for­ming kan hun selv finne frem til de uli­ke klas­se­rom­me­ne og ta seg rundt uten å måt­te snub­le i dør­stok­ker og trap­pe­trinn. Jeg er glad for at hun får gå på en sko­le som er mer til­pas­set hen­nes han­di­kapp. Sam­ti­dig får jeg helt vondt i ma­gen av å ten­ke på at jeg skal sen­de den lil­le un­gen min av går­de i en taxi til Min­ne­sund hver dag, sier Nina.

Les også: Lille Elisabeth var alltid redd

UREDD JENTE: – Vi ser jo at hun er vel­dig uredd og mo­dig, og vi er opp­tatt av at det er hun som skal set­te be­grens­nin­ge­ne – ikke vi, sier mamma Nina.
UREDD JENTE: – Vi ser jo at hun er vel­dig uredd og mo­dig, og vi er opp­tatt av at det er hun som skal set­te be­grens­nin­ge­ne – ikke vi, sier mamma Nina. Foto: Privat.
LEKER ANDERLEDES: Foreldrene ser at Mollie ikke kla­rer å hen­ge med på alt. Hå­pet er at ting skal jev­ne seg ut når le­ken blir ro­li­ge­re.
LEKER ANDERLEDES: Foreldrene ser at Mollie ikke kla­rer å hen­ge med på alt. Hå­pet er at ting skal jev­ne seg ut når le­ken blir ro­li­ge­re. Foto: Privat.

Uredd og mo­dig

Når det gjel­der Mollies frem­tid, er det først og fremst uten­for­ska­pet for­eld­re­ne uro­er seg for. At hun skal bli er­tet og ute­stengt hos sine jevn­ald­ren­de.

De ser at hun le­ker an­ner­le­des enn de and­re bar­na i bar­ne­ha­gen, og at hun ikke kla­rer å hen­ge med på alt. Hå­pet er at ting skal jev­ne seg ut når le­ken blir ro­li­ge­re.

I dag er det let­te­re for Mollie å være sam­men med de voks­ne i bar­ne­ha­gen. Det er van­ske­li­ge­re å ska­pe venn­skap når man ikke har noe fel­les.

Det vil også bli man­ge kam­per med kom­mu­nen for å kun­ne gi henne de beste mu­lig­he­te­ne til å ska­pe seg et godt liv, på lik lin­je med alle and­re.

– Vi ser jo at hun er vel­dig uredd og mo­dig, og vi er opp­tatt av at det er hun som skal set­te be­grens­nin­ge­ne – ikke vi. Hun skal få prø­ve seg frem og even­tu­elt selv inn­se at hun ikke får til ting. I dag får hun til så mye og får opp­le­ve mas­se mest­rings­fø­lel­se. Jeg er så redd for at hun skal møte men­nes­ker som skal si til henne: «Du kan vel ikke gjø­re det når du er blind» og at det­te er ord som fes­ter seg hos henne. At hun skal be­gren­se seg selv. Mollie er først og fremst et men­nes­ke med man­ge gode kva­li­te­ter, hun er ikke syns­hem­nin­gen sin. Den er noe hun har, sier Nina.

– Jeg hå­per så in­der­lig at hun skal få ven­ner og men­nes­ker i li­vet sitt som løf­ter henne. Som ser henne for den hun er og ak­sep­te­rer den hun er, sier Jay.