Lær barna å tape
- Du skal lære barna å tape fordi det er slik livet er
Stadig yngre barn opptrer som perfeksjonister og takler ikke å feile, advarer psykolog.
Vi lever i et samfunn hvor alt kan konkurreres om, og hvor presset for å bli vinnere stadig øker.
Noen foreldre lar barna få lov til å kjenne på seieren i harmløse konkurransesituasjoner, for eksempel i kortspill, fotball eller playstation.
- Det er ok å la barna vinne av og til, de syns jo det er gøy. Jeg vil likevel ikke anbefale å gjøre det hele tiden. Det viktigste er å ha en gjennomtenkt tilnærming, sier Frank Eirik Abrahamsen, førsteamanuensis ved Norges Idrettshøyskole.
Abrahamsen mener en av konsekvensene ved å tilrettelegge for stadige seiere kan være en reduksjon i gleden av å vinne.
- Det å vinne kan fort bli en vane, og de forventer dermed at det skal skje, påpeker han.
Ta et oppgjør med vinnerkulturen
Trond Haukedal, prisvinnende psykolog, forfatter og foredragsholder, mener at det er uproblematisk å la barn vinne i harmløse konkurransesituasjoner iblant. På den måten har de voksne mulighet til å ivareta et viktig behov de fleste barn har.
- Barn trenger gode opplevelser. Særlig barn som har opplevd mye negativt. De fleste barn vet nok at de kunne ha blitt slått, og nyter opplevelsen av en aldri så liten tildelt seier, understreker han.
Haukedal anbefaler likevel foreldre å ta et oppgjør med en kultur hvor barn jakter etter å vinne på enhver arena.
Han er opptatt av at folk flest må bli flinkere til å skille sak og person, slik at ikke menneskets oppfattelse av egenverdi avhenger av dets prestasjoner og resultater. Dette er viktig for alle mennesker, men kanskje særlig for barn.
- Jeg treffer mange barn i min praksis, og de opptrer ofte som yngre og yngre perfeksjonister, forteller han.
Sårbarhet gir styrke
Abrahamsen forklarer hvordan motstand kan gi barna et godt grunnlag for å håndtere å tape, også senere i livet. Det er forsket mye på hvordan mennesker vil håndtere tap basert på hvor mye de har lært om det tidligere.
- Før eller senere vil barnet konkurrere mot gode motstandere, ikke bare foreldre som lar dem vinne. Er barnet bare vant til medgang, vil det å tape kunne oppleves som et stort nederlag som barnet ikke er rustet til å håndtere. Det å være sårbar i en periode kan være en styrke på lengre sikt, understreker Abrahamsen.
Haukedal er enig med Abrahamsen.
- Du skal lære barna å tape nettopp fordi det er slik livet er, med både oppturer og nedturer. Skal de vokse opp til å bli trygge, velfungerende voksne må de forstå at livet er en balanse mellom styrke og sårbarhet, forteller han.
Ulike perspektiv
Voksne og barn har ulike perspektiv på både konkurransesituasjonen og hvordan det oppleves å tape eller å vinne. Også barnas alder spiller en viktig rolle.
Ifølge Abrahamsen vil barn fra 12-årsalderen klare å skille mellom ferdigheter, innsats og vanskelighetsgrad. Dermed vil de større barna klare å evaluere seg selv og hvordan de bør fortsette for å oppleve fremgang.
- Gi de yngre barna ros for innsats og mot, slik at de kan gjøre gode evalueringer av seg selv når de blir eldre, anbefaler han.
Haukedal er bekymet for at stadig flere barn har fokus på at alt skal være perfekt. Han etterspør mer realistisk kommunikasjon mellom foreldre og barn.
- Mange barn takler ikke å feile. Det er viktig at foreldre snakker med barna om alle deres egne feiltrinn og tabber gjennom livet, for å skape et mest mulig realistisk verdensbilde for barna. Det er mye som fremstår kunstig perfekt i dag. På Facebook ser man jo bare bilder av vinglass i solnedgang, men i realiteten er det annerledes. Husk at barna må informeres om dette også, sier han.
«Talent» er ikke bare positivt
Det er selvsagt mange barn som legger ned en enorm innsats, oppnår sine mål og høster seiere i konkurranser på en velfortjent måte.
- Det kan fort gjort å tenke at «det er galt å vinne», men det er det absolutt ikke, sier Abrahamsen, som har mye erfaring med barn og unge som trener mot konkurranser på toppnivå.
Han mener likevel at det bør utvises spesiell forsiktighet når barn omtales som «talent» innen idrett.
- Det hender, ved mye oppmerksomhet for noe de er gode på, at barn inntar en holdning som primært beskytter dette talentet, sier han.
- Følelser er en muskel som må trenes
Haukedal har to tips til dagens foreldre.
- Det første er å lære barna å skille sak og person, slik at barnets selvfølelse skilles fra ytre prestasjoner. Det andre er å snakke med barna om følelser. Ikke bare de gode, men de vanskelige også, sier han, og etterlyser mer nyanserte refleksjoner i kommunikasjon med barn.
- Det er problematisk at barn i dag ofte opplever hendelser som svart-hvitt. Enten gikk det galt eller så gikk det bra. Men følelser er en muskel som må trenes. Er vi gode på å takle negative følelser, blir vi også gode på å tape.