Barn som sliter med å si "R"
Klarer ikke barnet ditt å si "r"?
Barnet kan øve på rulle-r, men slapp av! Det er ingen hast.
Hvordan lære barn å si r?
Her er noen gode øvelser for å lære å si "r":
- Si regler med r-lyden i , slik at de blir vant til å høre lyden. Lytting gjør at barnet raskere lærer å skille lydene.
- Prøv å få dem til å forme tungen som en skål.
- Snakk tydelig.
- La barn prøve å slikke med tungen bak fortennene. Litt nugatti kan øke motivasjonen.
- Enkelte pusteøvelser kan hjelpe.
- Det finnes øvelser der man bytter ut konsonanten r med d ( uttales som engelsk "the"). Men dette skal gjøres i samarbeid med en logoped.
Har du små barn som ikke helt ennå klarer å si rulle-r , skal du ta det helt med ro. Dette er en av de siste språklydene barn lærer, og det er rett og slett fordi den er ganske vanskelig, forteller logoped Malin von Schantz hos Oslologopedene.
Krevende tungemotorikk
For å kunne rulle ordentlig på r-en , kreves det nemlig ganske avansert tungemotorikk.
- Dette er den lyden som krever mest av tunga fysiologisk sett. Den skal være sterk og spenstig, samtidig som den skal være avslappet. Det er lettere for de barna som bor i områder i landet der man ikke bruker rulle-r, sier logoped Malin von Schantz.
Hører ikke forskjell
For de fleste små barn er det også vanskelig å høre forskjell på en "barne-r" og en rulle-r. De har vansker med å høre at de selv sier feil lyd, men de vil vanligvis reagere om for eksempel foreldrene sier en "barne-r".
- Den fonologiske bevisstheten må modnes og at det tar ulik tid fra barn til barn. Noen har svært rask språkutvikling og klarer det når de er 2 1/2 år, mens andre er godt oppi skolealder, sier hun.
Vil ha "tate"
Barn kan også slite med å si og høre forskjell på andre språklyder. Ofte sier barnet de fremre lydene på tunga først. De kan også være lettere å uttale: Kake kan bli til tate. Katt kan bli til tatt. En t er ofte lettere å uttale enn en k.
- Dette er helt normalt og vil for de aller fleste rette seg når barnet kommer lengre i språkutviklingen, sier hun.
Les også: Slik lærer du barnet ditt å lese
Ikke bli bekymret
Men er det nødvendig for foreldrene å bli bekymret?
- Jeg har ikke noe fasitsvar på dette. Men man vet at ca. 90 prosent av 6-åringer mestrer å si r. Samtidig er det alltid noen barn i en førsteklasse som ikke klarer dette. Mitt inntrykk er at mange lærer dette samtidig som de knekker lesekoden, og bedre klarer å skille språklyder fra hverandre. Men man kan godt være ni år og ikke si rulle-r uten at det er noe galt, sier hun.
For stramt tungebånd
Før man begynner å trene på r-lyden med barna sine, er det viktig at man først har utelukket at det ikke er en fysisk årsak til at barna ikke klarer denne lyden. Schantz er skeptisk til å drive det man kaller "oralmotoriske øvelser" (tungeøvelser) med barn uten at man vet hva som er årsaken til at de ikke klarer å uttale enkelte språklyder.
- Noen barn har for stramt tungebånd, og tungen vil ikke kunne komme høyt nok opp mot ganen til å kunne mestre denne språklyden. Da kan du øve så mye du bare orker uten å kunne oppnå resultater, sier hun.
Ta kontakt
Barn kan også ha andre språk- eller utviklingsmessige avvik som gjøre at de ikke klarer å si denne lyden. Derfor er det viktig at det blir gjort en ordentlig utredning av barnet før foreldre på egenhånd begynner å øve på dette hjemme.
- Er du bekymret, kan barnehagen eller skolen sette foreldre i kontakt med en logoped, som kan undersøke barnet og eventuelt gi foreldre treningsoppgaver de kan gjøre hjemme, sier hun.
Les også: Alt du trenger å vite om barnets motoriske utvikling
Sender ikke førskolebarn
Å sende små barn helt ned i 2-årsalderen til logoped hører til unntakene.
- Nei, vi sender ikke barn her i barnehagen til logoped selv om de er førskolebarn og ikke kan si r. For de fleste kommer dette på plass etterhvert. Dersom det er andre og mer komplekse problemer rundt språkforståelsen, vurderer vi hvorvidt vi skal samarbeide med eksterne instanser, sier Tonje Skoglund, pedagogisk leder i Melkeveien barnehage i Oslo.
- Vi snakker med foreldre om hvordan vi fokuserer på dette i barnehagen ved at personalet sier tydelig r, og oppfordrer foreldre til å gjøre dette hjemme selv, sier hun.
Pedagogisk leder i Romerike barnehage, Ann Sissel Karakeli, mener imidlertid det kan være et problem.
- Vårt inntrykk er at selv om vi henviser til logoped mens de går i barnehagen, vil ikke logopeder gjøre noe med dette før skolealder. Det synes jeg er litt for lettvint. Jeg tror mange barn hadde hatt godt av å øve på å si r hos en logoped før de begynner på skolen.
Les også: Milepælene i barnets utvikling
Ikke lag et problem
Logoped Schantz understreker at det er viktig å ikke lage dette til et større problem enn det faktisk er.
- Dersom uttalevanskene ikke er noe sosialt hinder for små barn, og andre barn forstår hva de sier og har dem med i leken, tror jeg du som forelder bør tenke seg om før du tar med barn langt under skolealder til en logoped for å lære dem å si r, sier hun, og avslutter:
- De vil ha vanskelig for å kunne få noe ut av slik trening hvis de ikke er motivert selv, og kanskje få følelsen av at det er noe galt med dem. Men hvis foreldre har en magefølelse på at her er det noe mer som er galt, skal du ikke nøle med å ta kontakt. Det finnes mange eksempler på at hjelpen kommer for sent.
Denne saken ble første gang publisert 03/05 2011, og sist oppdatert 03/04 2018.