skjermtid for de minste

Et kvarter er nok

For mye skjermtid over tid kan utvikle seg til en avhengighet hos barna. Det å bruke nettbrettet som barnevakt er derfor ingen god idé.

ALVORLIG:– Alvorligere er det når barnet ikke får sove før langt utpå kvelden og får underskudd på søvn, sier professor i barenpsykologi, Willy-Tore Mørch, om barns skjermbruk.
ALVORLIG:– Alvorligere er det når barnet ikke får sove før langt utpå kvelden og får underskudd på søvn, sier professor i barenpsykologi, Willy-Tore Mørch, om barns skjermbruk. Foto: GettyImages
Først publisert

Det er ikke uvanlig å se små barn med nettbrett i hendene, og for foreldrene starter bekymringen om hvor mye og hva slags skjermbruk som passer for barna tidlig.

Det å sette grenser kan være vanskelig, men er likevel helt nødvendig.

– Jeg syns ikke små barn bør bli så vant til å bruke skjerm at det overtar mer og mer av tiden deres. Hvis vi tar utgangspunkt i en fire-femåring, bør skjermbruken begrenses til maksimum en time per dag, mener professor i barnepsykologi, Willy-Tore Mørch.

Ta del i aktivitetene

Råd fra Medietilsynet

- Vær sammen med barnet om medieopplevelsen på nett, TV og mobil

- Skap tydelige rammer for medie- og teknologibruk i din familie

- Sett deg inn i tjenester, innhold, teknologi og aldersgrenser

- Lær barnet gode nettvaner tidlig. Du er det viktigste forbildet

Kilde: Medietilsynets Veiledning: Småbarn og skjermbruk – en god start

Hvis du opplever at det er vanskelig å få barnet til å lukke nettbrettet og gjøre noe annet, kan det være greit å ta dette som et signal på at det kanskje har blitt litt mye skjermtid.

Pass også på at skjermbruken ikke går utover andre aktiviteter, som å leke med andre barn og å gjøre ting med foreldrene.

– Alvorligere er det når barnet ikke får sove før langt utpå kvelden og får underskudd på søvn. Foreldre bør for øvrig ikke bruke nettbrettet som barnevakt, men delta i barnets aktiviteter. Snakk med barna om det som foregår, still spørsmål og spill spill sammen med dem, sier Mørch.

Han legger til at selv om det finnes programmer og spill beregnet på veldig små barn, kan du trygt kan vente til fire-femårsalder med å lære barna å bruke nettbrettet.

– Barn mellom ett og tre år har ingen forutsetninger for å forstå spill, sier han.

Les også: Så mye is er det greit for barna å spise

Vi lever i en skjermverden og det er ikke alltid lett å vite hvilke kjøreregler man skal ha for barna,
Marit Velsand

Kan bli avhengig

Barnepsykologen er likevel ikke i mot all bruk av nettbrett – heller ikke for de minste.

– Små barn må gjerne sitte og leke med nettbrettet for de er jo veldig opptatt av bevegelser, farger og bilder i den alderen. Du bør imidlertid ikke la dem holde på lenge av gangen – et kvarter innimellom holder, sier han.

Det er viktig å være oppmerksom på at nettbrettet effektivt kan fange barnas oppmerksomhet og holde på den lenge, og dette er ikke noe Mørch anbefaler.

Nettbrett og nettvett

Hvor mye skjermtid er nok for barna? Vi sjekket med dere på Facebook og spurte følgende: Hvor ofte ser barna på nettbrett?

A: Mer enn en time om dagen – 58 % B: 3–4 ganger i uka – 42 %

– Skjermbruken kan da utvikle seg til å bli en avhengighet, på lik linje med spill og rus. Dette har sammenheng med de umiddelbare konsekvensen av hvert tastetrykk, som er den mest effektive måten å få handlinger til å gjenta seg på, sier han.

Les også: - La ungene leke nakne på stranden

Innhold viktigere enn tid

– Vi lever i en skjermverden og det er ikke alltid lett å vite hvilke kjøreregler man skal ha for barna. Hvor mye tid som brukes på mobilen eller nettbrettet ser ut til å være et større diskusjonsemne i mange hjem enn hvilket innhold barna konsumerer, sier direktør for Medietilsynet, Marit Velsand.

Hun tror mange kjenner seg igjen i at temaet skjermtid kan skape irritasjon og uenighet, og mener det er viktig å diskutere for å bli enige om hvor mye tid det er rimelig at barna bruker.

– Men enda viktigere er det at foreldrene engasjerer seg i hva slags innhold barna konsumerer, produserer og distribuerer digitalt, sier hun.

Også Velsand mener det er viktig å påse at skjermbruken ikke blir altoppslukende og går utover andre sosiale og fysiske aktiviteter.

– Brukt riktig er imidlertid skjermen et fantastisk verktøy som kan gi rom for utforskning, læring og informasjonshenting på mange ulike områder, sier hun.

Les også: Test av sykkelvogner

Gode nettbrukere

Barn og mediebruk

  • 87 prosent av 9-11-åringer har egen smarttelefon, mot 67 prosent i 2014
  • Nesten halvparten av 9-18-åringene bruker telefonen to timer eller mer hver dag
  • 45 prosent av 9-18-åringer mener selv at de bruker for mye tid på mobilen, på sosiale medier og på nett generelt. Det er en økning siden tilsvarende undersøkelse i 2016.
  • Jenter er mer kritiske til egen tidsbruk enn gutter
  • Over halvparten av 9-16-åringer oppgir i undersøkelsen at de ofte eller av og til er uenig med foreldrene om tidsbruk på mobil eller nett. Det ser ut til at innholdet barn og unge bruker tiden på i langt mindre grad er kilde til uenighet med foreldrene.

Kilde: Barn og medier-undersøkelsen 2018, Medietilsynet

At nettet kan være lærerikt for de større barna, er heller ikke Mørch i tvil om.

– Det er mange nyttige og morsomme spill samt pedagogiske programmer på nettbrett og PC. Ved å bruke nettbrett lærer dessuten barna grunnleggende datakompetanse, som å logge ut og inn, søke på nettet, sende meldinger og kommunisere, sier han.

Dette er datakompetanse de må ha når de begynner på skolen og som gjør dem til gode nettbruker.

– Det er likevel viktig å være oppmerksom på faren ved å bruke internett. Barna kan komme seg inn på nettsider de ikke har noe å gjøre på, og de kan ta i mot og sende bilder og tekst som skader dem, sier han.

Han oppfordrer alle foreldre til å snakke med barna om disse farene fra første stund barna bruker nettet. Du bør også overvåke hvilke sider og programmer barna bruker.

Les også: Så varmt ble det i barnevognen

Hvis vi tar utgangspunkt i en fire-femåring, bør skjermbruken begrenses til maksimum en time per dag,
Willy-Tore Mørch

Snakk om netthverdagen

I likhet med Mørch mener også Velsand at det er viktig at foreldre er gode rådgivere samtalepartnere og støttespillere for barn og unge når det gjelder mediebruk.

– Det er viktig å snakke jevnlig med barna om deres digitale aktiviteter. Det bør være like naturlig å spørre barna hvordan dagen har vært på nett som å snakke om hvordan det har gått på fotballtreningen, mener hun.

Vær også bevisst at du som forelder er rollemodell og tenk derfor også gjennom eget nettbruk.