Foreldre og korona

Korona-rådene foreldre bør lese

Her er råd fra eksperter som kan gjøre hverdagen enklere for både barn og foreldre.

MANGE FORHOLDSREGLER: Voksne må holde avstand dersom barnet er sykt.
MANGE FORHOLDSREGLER: Voksne må holde avstand dersom barnet er sykt. Foto: Getty Images
Først publisert Sist oppdatert

– Foreldre har et ansvar for å holde seg oppdaterte på hvordan hverdagen til barna er og hva som forventes av dem, sier Oda Weider-Krog, pedagog og programleder i podcasten Familieliv.

– Noen synes kanskje det er skummelt eller masete med så mye ekstra å forholde seg til. Da er det vår oppgave å forklare dem hvorfor det er viktig, at de gjør en innsats, og er av betydning for fellesskapet. Og hele tiden snakke om hvorfor ting er som de er, sier hun.

Bursdager og venner med hjem

Når barna dine skal ha med venner hjem eller du skal arrangere barnebursdag, er det viktig med hygiene og å tilrettelegge for lek og spising på en ansvarsfull måte.

Oda Weider-Krog er pedagog og programleder i podcasten Familieliv, minner om at håndvask er svært viktig.
Oda Weider-Krog er pedagog og programleder i podcasten Familieliv, minner om at håndvask er svært viktig. Foto: Solveig Bergli Selj

– Ser du at det ikke er mulig å invitere alle, bør foreldre ha en åpen og kontinuerlig dialog med hovedlærer eller barnehagepedagog for ikke å skape utestengning eller unødvendige grupperinger av barna, sier Weider-Krog.

– Snakk med barna om hvorfor de ikke kan ha med alle de vil hjem. Da ser de situasjonen i en større sammenheng og forstår hvorfor det er slik nå, sier hun.

Her er Folkehelseinstituttets råd for bursdagefeiringer:

Håndvask eller hånddesinfeksjon bør være lett tilgjengelig, og bursdagsgjestene bør oppfordres til håndvask.

De inviterte bør fortrinnsvis være de barnet allerede har nær kontakt med, slik som de nærmeste lekevennene, de fra samme gruppe (kohort) som barnet er i på skolen/fritidsaktiviteten/i barnehagen.

Det bør unngås at andre foresatte er tilstede. Dersom dette er nødvendig for enkelte barn, må ledsageren holde avstand til andre barn og voksne samt følge vanlige smittevernråd.

Feiringen kan gjerne skje utendørs. Ved innendørs feiring er det særlig viktig å ha god nok plass slik at alle kan holde avstand. Mat bør serveres ferdig i porsjoner, også kake. Husk rene hender hos både de som serverer og de som spiser.

Du kan lese mer om rådene fra fhi.no her

Voksne bør holde avstand når deres egne barn er syke

Overlege Sara Watle ved FHI.
Overlege Sara Watle ved FHI. Foto: FHI

Overlege og spesialist i barnesykdommer ved Folkehelseinstituttet, Sara Watle, sier at barn og unge blir sjeldnere syke av covid-19 enn voksne.

Men når de er syke kan de smitte andre, selv ved milde symptomer.

– Det vanligste er imidlertid at man smitter andre i samme husstand. Barn smitter sjelden andre barn. Smitte fra barn som ikke har symptomer og ikke enda vet at de er smittet, er ikke godt nok kartlagt, sier hun.

– Hvis et barn møter opp med symptomer eller blir sykt mens det er i en bursdag eller på besøk, bør foreldrene kontaktes slik at barnet kan hentes så fort som mulig, sier Watle.

Hvis barnet blir sykt, kan det også være lurt at barnet holder litt avstand fra de andre i familien.

– Men det vil samtidig være viktig at barnet får den omsorgen og tryggheten det trenger. Og det er lurt å la barnet teste seg for å finne ut om det kan være covid-19, sier Watle.

Syke foreldre kan ikke levere i barnehagen

Ifølge FHIs smittevernsveileder for barnehager, må foresatte som har luftveissymptomer, er i karantene eller isolasjon, ikke møte i barnehagen sammen med barna. De må finne andre løsninger for følging og henting.

Foresatte som har hatt covid-19, men som har avsluttet isolasjon etter anbefaling fra helsetjenesten, kan derimot møte i barnehagen som normalt.

Les også: Dette kjennetegner overbeskyttende foreldre

Forkjølte barn

– Det er mange barn som har rennende nese uten andre symptomer, og særlig etter at de har vært ute, skriver bydelsoverlege Lars Erik Hansen i et notat til at alle barnehagene i Bydel Grünerløkka i Oslo.

«Hos noen er dette vanligere enn hos andre. Det skal derfor være litt toleranse for barn med rennende neser med klart sekret», står det i skrivet.

Han skriver videre at barnet ikke skal ha andre symptomer i tillegg. Hvis barnet er friskt ellers og i god form, ikke sutrete, ikke feber, ikke rød på øynene, ikke hoste, og så videre, så skal de kunne komme i barnehagen med litt rennende nese.

Men med én gang det er tilleggssymptomer eller gult sekret, eventuelt tykkere gul/grønt snørr, så skal barnet sendes hjem. De som testes skal holde seg hjemme til eventuelt negativt prøvesvar foreligger og de er symptomfrie.

Dersom langvarig uttalt tørrhoste eller litt rennende nese, uansett farge på snørret, er de gjenstående symptomene, regnes barnet som regel som symptomfri, skriver Hansen.

UTENDØRS: Lek ute reduserer smitterisikoen.
UTENDØRS: Lek ute reduserer smitterisikoen. Foto: Getty Images

Aktiviteter på fritiden under covid-19

Siden utbruddet kan vare over tid, er det av stor betydning at barn kan drive med fritidsaktiviteter under trygge og tydelige rammer slik at risikoen for smitte reduseres, skriver FHI på sine hjemmesider.

Lek og samvær utendørs reduserer smitterisikoen.

Ifølge FHI bør aktiviteter først og fremst foregå med barn fra samme lokalmiljø. Det er fornuftig å begrense antall fritidsaktiviteter dersom det innebærer deltakelse i mange ulike grupper.

Foresatte bør unngå å oppholde seg i fellesarealer tilknyttet fritidsaktiviteter utover det som er nødvendig i forbindelse med levering og henting, skriver FHI.

Barn og unge oppfordres til å ikke møte opp før planlagt oppstart og til å forlate aktivitetsområdet ved aktivitetens slutt for å unngå samlinger i for store grupper og at anbefalinger om avstand ikke følges.

Alle bør oppfordres til å benytte alternativer til kollektivtransport til og fra aktiviteten. Dersom felles transport benyttes, bør smittevernrådene kunne ivaretas, inkludert å unngå å blande barn og unge fra ulike lokalmiljøer, skolekretser eller lignende, skriver FHI.

Les også: Hver dag dekker korona-isolerte Alf (99) på til fem fiktive gjester

  • Hvis en i husstanden har symptomer på luftveisinfeksjon, men ikke bekreftet covid-19, kan barnet være sammen med andre. Barnet skal imidlertid dra hjem dersom det får symptomer på luftveisinfeksjon eller ikke føler seg bra.
  • Barn og ungdommer med symptomer på luftveisinfeksjon holdes hjemme og bør ikke omgås andre utenfor familien. Dette gjelder også ved milde symptomer. For barn og ungdom som er i hjemmeisolasjon eller hjemmekarantene, gjelder egne anbefalinger.
  • Utfør håndhygiene regelmessig
  • Tilstreb å hoste/nyse i et papirtørkle (som kastes etterpå), eller i albuekroken.
  • Det er ikke nødvendig at barn som leker sammen får beskjed om å holde avstand. Dette gjelder allerede barn som er sammen på skolen og i idrett, eller andre som regnes som barnets nære venner. Barn kan holde avstand til de som ikke omfattes av disse gruppene.
  • Ungdom kan også ha noen få venner/kontakter som de ikke behøver å holde avstand til, som regnes som deres nære kontakter. Til andre bør de holde minst en meters avstand.
  • Håndhilsing, klemming og unødvendig fysisk kontakt bør unngås i den grad det er mulig.
  • Overnattingsbesøk kan gjennomføres dersom alle er friske, den som er på besøk er blant de samme nære kontaktene som i annen lek og samvær, og har med egne toalettsaker. I tillegg kan de andre i familien prøve å holde avstand til den som overnatter.

Kilder: FHI

Se mer

Barn kan bli ekskludert

Noen barn med for eksempel astma eller diabetes faller innenfor risikogrupper, og kan derfor oppleve pandemien på en litt annen måte.

Universitetslektor ved psykologisk institutt, Tori Mauseth.
Universitetslektor ved psykologisk institutt, Tori Mauseth. Foto: UiO

Universitetslektor ved psykologisk institutt på Universitet i Oslo, Tori Mauseth, sier at barn kan finne på å bruke covid-19 til ekskludering av andre barn de ikke vil leke med. Fordi de er kreative, og at mobbing alltid vil være en utfordring.

– Det er viktig å huske at det er de voksnes ansvar å passe på at barn føler seg trygge og inkluderte – det gjelder både foreldre, idretts- og aktivitetsledere, og ansatte i barnehage og skole, sier hun.

– En åpen, samarbeidsrettet dialog mellom hjem, fritidsaktiviteter og skole eller barnehage vil også kunne bidra til større trivsel og trygghet for barn. Og jeg vil minne på at de voksne er viktige rollemodeller for barna. Både hvordan de forholder seg til andre og omtaler andre vil ha betydning for barns opplevelse og forståelse av situasjonen, sier hun.

Covid som unnskyldning for å skulke

Pedagog Weider-Krog tror barn som er utsatt for mobbing kan finne på å late som om de har symptomer på korona, som en unnskylding for å ikke dra på skolen.

– Opplever et barn allerede å bli mobbet eller å utestenges på skolen eller i barnehagen, blir jo korona kun en annen sykdom eller symptomer barnet kan bruke for å ikke måtte møte de som mobber hen, sier hun.

Pedagogen tror at det å ikke kunne være i like mye fysisk kontakt med omgangskretsen vår vil oppleves vanskeligere for voksne enn barn og unge.

– Det er fordi barn finner sine veier, og andre måter å omgås og kommunisere på. Og finner heldigvis mye glede i å kunne leke og lære sammen.

Les også: Slik lager du ditt eget munnbind

Vanskelig å vite konsekvenser før i ettertid

– Hvordan korona vil påvirke barns oppfatning om menneskelige relasjoner i samfunnet, er et stort spørsmål, som best vil kunne besvares i ettertid, sier universitetslektoren Tori Mauseth ved psykologisk institutt på UiO.

Det vil avhenge av hvor lenge denne situasjonen kommer til å vare.

Mauseth sier små barn ikke vil ha forutsetninger for å forstå begrepet midlertidig, men at de voksne likevel bør forklare hvorfor det er sånn nå, og si at det vil bli annerledes igjen. Når barn har erfaringer fra at det har vært annerledes, kan de voksen referere til hvordan det var før for å si noe om hvordan det blir igjen senere.

– Dette må gjerne gjentas flere ganger, og det er viktig å huske at barn har lett for å glemme seg, og at de ikke har forutsetning for å tenke langsiktige konsekvenser. Når situasjonen igjen endres vil de fleste barn forholde seg til det på en naturlig måte, sier Mauseth.