Test av kombivogn
Barnevogn kollapset i test
Én vogn kollapset, og håndtaket til en bestselger låste seg. Vi har testet åtte populære duokombivogner.
Slik testet vi
Testfirmaet Testfakta har på oppdrag fra Foreldre & Barn/GRAVID og Klikk/Foreldre testet åtte duokombivogner på Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP) i Borås. Vognene er testet mot deler av den europeiske standarden EN 1888 og det nye svenske P-merkingssystemet.
Vognene er bedømt etter hvert enkelt testmoment ut fra hvor alvorlige feil de har eller hvor alvorlige skader de har fått under testen. Totalkarakteren baseres på hvordan vognene klarer sikkerhetstesten og på hele konstruksjonens kvalitet. I totalkarakteren er delmomentene sikkerhet og kvalitet vektet likt. Brukervennlighet og utformingen av vognen er ikke en del av totalkarakteren. Vognene er testet i to hovedmomenter:
Sikkerhet:
Det er satt spesiell fokus på kvalitet og utholdenhet av vognenes konstruksjon, som omfatter følgende delmoment:
1. Rullebåndstest. 72 000 runder på et rullebånd med opphøyninger motsvarende fortauskanter og andre realistiske hinder. Vognene er lastet med maksimal vekt som fremgår av vognenes instruksjonsbok. To kilo ble belastet vognenes håndtak og fem kilo i lastekurven under vognen.
2. Kontroll og belastning av låsemekanismen for sammenslåing. Låsemekanismen er belastet med 30 kilo. Dessuten er vendbare håndtak kontrollert ut fra standardens krav på funksjon (f.eks. to separate håndgrep for å åpne og lukke håndtaket.)
3. Håndtakets soliditet. Gjentatte trykk og løft (3000) av vognenes håndtak. Gjentatte rykk av håndtaket i nedkjølt tilstand, opp og ned på både høyre og venstre side av vognen. Temperaturen var på minus 30 grader.
4. Instruksjonsbokens utforming ble kontrollert ut fra standardens krav.
5. Eventuelle håndleddsbånd belastes med 50 kilo for å kontrollere holdbarheten.
Kvalitet:
Etter sikkerhetstesten kontrolleres vognenes funksjon og kvalitet og alle eventuelle brister eller skader noteres.
Alle priser er cirkapriser.
Testfirmaet Testfakta har på oppdrag fra bladene Foreldre & Barn og Gravid og Klikk Foreldre testet åtte duokombivogner på Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP) i Borås. Vognene er testet mot deler av den europeiske standarden EN 1888 og det nye svenske P-merkingssystemet.
Vognen Phil &Ted Sport fikk tidlig i testen skader som tyder på dårlig kvalitet, og Teutonia Mistral S har et håndtak som kan være farlig. Begge vognene får terningkast én i testen.
Vognene er bedømt etter hvert enkelt testmoment ut fra hvor alvorlige feil de har eller hvor alvorlige skader de har fått under testen. Totalkarakteren baseres på hvordan vognene klarer sikkerhetstesten og på hele konstruksjonens kvalitet. I totalkarakteren er delmomentene sikkerhet og kvalitet vektet likt. Brukervennlighet og utformingen av vognen er ikke en del av totalkarakteren. Vognene er testet i to hovedmomenter:
Sikkerhet:
Det er satt spesiell fokus på kvalitet og utholdenhet av vognenes konstruksjon, som omfatter følgende delmoment:
1. Rullebåndstest. 72 000 runder på et rullebånd med opphøyninger motsvarende fortauskanter og andre realistiske hinder. Vognene er lastet med maksimal vekt som fremgår av vognenes instruksjonsbok. To kilo ble belastet vognenes håndtak og fem kilo i lastekurven under vognen.
2. Kontroll og belastning av låsemekanismen for sammenslåing. Låsemekanismen er belastet med 30 kilo. Dessuten er vendbare håndtak kontrollert ut fra standardens krav på funksjon (f.eks. to separate håndgrep for å åpne og lukke håndtaket.)
3. Håndtakets soliditet. Gjentatte trykk og løft (3000) av vognenes håndtak. Gjentatte rykk av håndtaket i nedkjølt tilstand, opp og ned på både høyre og venstre side av vognen. Temperaturen var på minus 30 grader.
4. Instruksjonsbokens utforming ble kontrollert ut fra standardens krav.
5. Eventuelle håndleddsbånd belastes med 50 kilo for å kontrollere holdbarheten.
Kvalitet:
Etter sikkerhetstesten kontrolleres vognenes funksjon og kvalitet og alle eventuelle brister eller skader noteres.
Alle priser er cirkapriser.
Denne saken ble første gang publisert 17/03 2009, og sist oppdatert 29/06 2017.