barnedåp

Slik arrangerer du barnedåpen

Alt du trenger å vite om barnedåp.

BARNEDÅP: Ekspertene deler sine beste tips til planlegging av barnedåp.
BARNEDÅP: Ekspertene deler sine beste tips til planlegging av barnedåp. Foto: Getty Images
Først publisert Sist oppdatert

For mange foreldre står ønske sterkt om å arrangere en barnedåp for å feire og markere den nye verdensborgeren. Enten du gjør det i kristelig tro eller tradisjonens tro er det en stor begivenhet som betyr mye for familien.

Dette er kanskje det første store familiearrangementet dere inviterer til, og dere vil at det skal bli en fin dag for både gjester og dere selv.

Valg av dato og sted til dåpen

Dersom dere har bestemt dere for å døpe barnet deres, er det normalt å utnevnte faddere for barnet. Ofte er det noen som står familien nær.

Å være fadder er å være et vitne om at en annen person er blitt døpt. De har et ansvar for omsorg og å be for barnet, og ansvar for å hjelpe barnet til å vokse i troen, skriver Den Norske kirke.

Dåpen er en feiring der vi feirer og gleder oss over at et menneske blir en del av et enda større fellesskap. I dåpen feirer vi livet. Sammen med menigheten, slekt og venner ønskes den døpte varmt velkommen i fellesskapet. Dåpen skjer oftest i kirken der en bor.

Dåp er ikke seremoni hvor vi får navn, men naturligvis spiller navnet en sentral rolle, fordi navnet er viktig for vår identitet. Det er akkurat dette mennesket som blir døpt, det unike individet som er skapt av Gud.

Kilde: Den norsk kirke

Se mer

Deretter er det lurt å se for seg når dere tenker å utføre barnedåpen. Den Norske Kirke fastslår at man ikke trenger å være baby for å bli døpt. Foreldre står derfor fritt til å velge når barnet skal døpes.

– Det er lurt å undersøke når kirken er ledig og se hvilke dager som passer dere best, og om det passer for besteforeldre og faddere. Bestilling av dåp skjer på kirken der du bor sine nettsider. Dersom dere ikke skal ha det hjemme, bør dere undersøke om kirkens dato samsvarer med lokalets, sier Liv Askevold Oppegård ved Festutstyr.no.

DÅP: Liv Oppegård ved Festutstyr.no råder å invitere til dåp gjerne 3-4 måneder i forveien.
DÅP: Liv Oppegård ved Festutstyr.no råder å invitere til dåp gjerne 3-4 måneder i forveien. Foto: Privat

Hun råder å invitere så tidlig som mulig til dåp- gjerne 3-4 måneder i forveien slik at flest mulig kan sette av dagen.

– Det er litt smak og behag på hvor stor omgangskrets man har og ønsker å ha i dåpen. Det er ingen selvfølgelighet at man som venner av foreldre skal bli invitert i dåp, så her står dere fritt til å velge selv. Begge deler er like vanlig, sier Oppegård.

Les også: 15 grunner til at babyen din ikke vil sove

Hvor skal dere ha dåpen?

– Mange har dåp hjemme. Om dere har litt for lite plass eller synes det virker som et eneste stort ork å holde en stor fest hjemme i stuen, kan alternativet være å leie et festlokale for dagen, tipser Oppegård.

Slik gikk det med jentene fra «Unge Mødre»
Pluss ikon
Slik gikk det med jentene fra «Unge Mødre»

Her er mulighetene utallige:

  • Hotell, hvis man ikke ønsker å dekke eller lage mat selv. Uansett når du vil ha det, kontakt hoteller og spør om grupperabatt. Hvis du styrer unna julebordshelgene, vil nok de fleste være interessert i å tilby dere lavere pris.
  • Hvis man vil lage mat selv eller bestille catering, kan det være lurt å høre hva andre i ditt område har gjort. Det behøver ikke å bli superdyrt.
  • Det finnes en rekke organisasjoner som leier ut lokaler for en billig penge. I mange nærområde har man for eksempel: Speiderhus, idrettshus, velhus og andre samlingslokaler, utleielokaler som brukes til festligheter, kantiner, campingplass/hytteutleie med samlingsrom, eller telt i hagen om det er i riktig sesong for å ha det utendørs.

– Som sagt; mulighetene er uendelige. Tenk på hvilke litt større lokaler/rom dere har tilgjengelig i ditt område, sjekk nettsider eller finn noen som hører til laget/foreningen og spør om de driver utleie. Tenk kreativt og ikke vær redd for å spørre, råder Oppegård.

Viktige spørsmål å ta med i betraktningen om valg av lokale hvis dere skal ordne mest mulig selv:

  • Når får du nøklene? (Når kan du begynne å rigge/pynte.)
  • Er leieprisen inkludert vask, eller må dere vaske selv? Og i så tilfelle; Når må de ha tilbake nøklene?
  • Er det nok bord og stoler?
  • Er det noen ekstra bord til matbuffet/kakebuffet og gavebord?
  • Er det nok serveringsfat, tallerkener, bestikk, vannglass, brusglass, kakeasjetter, kaffekopper, kaffekanner og vannkarafler?
  • Er det kaffetrakter, brusåpner, kakespader, dopapir, tørkepapir og såpe, eller må dere ta med selv?
  • Er det duker til bordene eller må dere leie eller ta med dette selv?

Les også (+): Barnet vårt er krevende, men pappaen tar ikke noe ansvar. Hva skal jeg gjøre?

Mat til dåpen

Neste steg i planleggingen er mat. Da er det lurt å gjøre rede for dette, ifølge Oppegård:

  • Er det noen allergier å ta hensyn til?
  • Skal dere lage selv, eller bestille catering?
  • Skal dere ha middag med retter eller buffet der man kan forsyne seg selv?
  • Skal dere ha dessert, eller holder det med et kakebord?
  • Hvem kan lage kaker? Hvor mange trenger dere? Spør venner og familie om de kan ta med en kake. De fleste blir glade for å kunne bidra.
  • Husk karafler til vann, i tillegg til brus på bordene. Sjekk at det er flaskeåpnere tilgjengelig hvis det er nødvendig.
  • Husk kaffe, kaffefilter, te, melk/fløte og sukkerbiter.

– Avhengig av hvor mange dere er, kan det også være lurt å ha noen der som har ansvaret for å ordne litt ting i kulissene. Gjerne spør familie eller familievenn om å bidra, råder Oppegård og fortsetter:

– Slik som å ta imot/hente catering, holde maten varm, legge den på fat, ta imot kaker fra gjestene når de kommer og sette de kaldt, fylle på med drikke mens gjestene spiser, rydde tallerkener om folk ikke gjør det selv, sette inn i oppvaskmaskinen, legge kaker på fat, pynte siste rest av kakene om nødvendig, sette på kaffe og sette ut kaker, sier Oppegård.

Tips til budsjettvennlig mat du kan lage selv til dåpsdagen

– Det er mye rart man kan lage dagen før, så lenge man har plass til å varme det opp. Aluminiumsbakker er svaret på alt. Med mindre dere har tilgang til storkjøkken, da har de som regel bakker der. Eller så kan dere bruke mange kasseroller eller ildfaste former å varme opp maten hjemme, sier Oppegård.

Her er hennes tips:

  • Bacalao kan gjøres klart i store gryter og kokes dagen før. Ha eventuelt over i aluminiumsformer og varm på varmluft/kombidamp. Server med brød, flatbrød og smør. Sleng noen kuttede oliven på toppen rett før servering.
  • Kyllinggryte, der kyllingen stekes dagen før og alle grønnsaker er ferdig kuttet. Evt kok opp dagen før, og varm i aluminiumsbakker som med bacalaoen. Serveres med brød, ris og salat.
  • Alskens Toro-gryter, om man vil. Jegergryte, stroganoff, finnbiff (evt lag fra bunnen av). Server med ris istedenfor potet/stappe. Det tar mye kortere tid og plass. Om kjøttet blir for dyrt, fyll på med ekstra grønnsaker og bønner. Det skal ikke være like mye kjøtt i en gryterett som når man serverer rent kjøtt.
  • Lag lasagne/moussaka (kan være både med og uten kjøtt). Tomatsaus og ostesaus kan du lage fra bunnen av allerede nå og fryse ned (Mye billigere og bedre enn Toro-pakkene). Rettene kan stekes halvveis dagen før (du gjettet det - i aluminiumsbakker, om du ikke har nok ildfaste former), så er det bare å slenge på ost og ferdigsteke på selve festdagen. Lag hjemmelaget foccaccia eller stek hvitløksbaguetter og server med salat.
  • Kyllingsalat er et godt alternativ om man vil ha kald mat. Da er det bare å slenge ihop kylling, pasta, grønnsaker, rømme/fløte, evt bacon/skinke, kanskje noen nøtter eller rosiner. Blir best av å stå natten over. Serveres med deilig foccaccia til.
  • Koldtbord med for eksempel spekemat, røykelaks, eggerøre, pastasalat, couscoussalat, pizzasnurrer, gryterett som biff stroganoff med ris og salat, surret kyllingfilet fylt med kremost, spareribs, kyllingklubber, maiskolber, nachos, ostefat, mangosalat og gode sauser, stuinger og hvitløksdressing, fruktsalat.

– Det er fullstendig lov å droppe dessert og gå for kakebord med kaffe. Det blir ofte alt for mye mat på slike festdager, sier Oppegård og fortsetter:

– Spør gjerne familie om å bidra til å ta med mat. Det kan avlaste deg litt, og det er økonomisk sparsomt.

Mye av «hemmeligheten» bak det å spare penger, er å ha godt brød og fristende tilbehør, røper Oppegård.

– Det er billig i forhold til kjøtt/kylling/fisk. Hvis tilbehøret er tørt og uappetittlig, vil det gå mye mer av hovedretten. Bare tenk på de beste buffetene du har vært på, for eksempel hotellfrokost. Det essensielle er mye variasjon i tilbehør og godt, saftig brød, sier Oppegård.

– Et annet hett tips for å finne ut hva som er enkelt å lage til mange; send menyforespørsel til hoteller eller cateringselskaper og be om å få meny til konfirmasjon. Menyene ofte satt opp med tanke på tidsbruk per kokk og ting som er enkelt å forberede i god tid. Her kan du få mange gode ideer, informerer Oppegård.

Les også: Det du vil vite om blødninger, renselse og mensen etter fødsel

Dekorasjon og borddekking til dåp

Videre i planleggingen er det lurt å ha det materielle på stell. Oppegård råder å tenke på disse spørsmålene:

  • Skal dere lage invitasjoner selv eller kjøpe ferdige?
  • Hvilke farger vil dere ha på pynt og dekorasjoner?
  • Hvor mange bord blir det? Altså; hvor mange duker/blomster/lysestaker trenger du?
  • Skal dere kjøpe inn lysholdere/vaser, eller bruke noen de har i lokalet?

Detaljer som borddekking, pynt og lignende kan man spare til de siste ukene før dåpen.

– Vakre dekkede bord er jo alltid hyggelig å komme til som gjest. Og dette skaper en nydelig dekorramme til alle typer arrangementer. Friske blomster på bordet – gjerne fra hagen skaper ekstra magi, sier Anette Elvhaug, kreativ leder ved itsHappening Event & PR.

Navnkort er lurt å ha slik at alle vet hvor de skal sitte. Her finnes det mange muligheter for å lage selv.

– Du kan man for eksempel printe ut bilder av barnet i ulike settinger med navnet på gjesten - bilde av gjesten og dåpsbarnet er jo gjevt. Da er det lurt å tenke på å ta bilder av alles første møte med baby, sier Elvhaug.

– Ellers har det vært en trend i å lage egne navnkortholdere. Da kan du for eksempel spraylakkere miniatyr dyrefigurer og kutte plass til navnkortet i disse, legger hun til.

Elvhaug påpeker at ballonger er mer og mer populært for å skape stemning.

– Her kan man gjerne lage en fargepalett slik at bord og ballonger passer sammen, og skaper en visuell opplevelse!

Oppegård er enig i at ballonger er en fin mulighet for å pynte fint.

– Dersom man ønsker å prøve seg på en ballongbue, er det svært mye visuell effekt for pengene og overraskende enkelt å få til. Man kan kjøpe et ferdig sett, eller kombinere de fargene man ønsker selv. Vi ser at de mest populære fargetonene om dagen er naturfarger; beige, bruntoner, hvit og rolige grønntoner, samt de tradisjonelle rosa og blå, sier hun.

Videre er det vanlig med en fin bordløper og servietter.

– I tillegg kan det være veldig flott å pynte med navnet til barnet på kaken. Her finnes det mange som skreddersyr kakepynt med eget navn og design som også kan gjenbrukes senere, sier Oppegård og fortsetter:

– Et godt siste tips om du skal ha småbarn som gjester i dåpen er å huske barnestoler, samt å ha et bord med leker, tegnesaker og hobbyting tilgjengelig. Det blir fort kjedelig med slike selskap for de yngste.

Dåpsgave

Det er helt klart foreldrene til barnet som har den største utgiften i forbindelse med en dåp, men også som gjest må du ut med noen kroner til gave.

Så, hva skal man egentlig velge til dåpsgave?

– Dette er veldig smak og behag. Foreldre kan gjerne skrive en liten ønskeliste på invitasjonen eller gjøre klar en liten liste dersom noen spør. Da kan man for eksempel ønske seg vinterdress, bestikksett, gavekort på babysvømming, 1-års fotografering eller hjemmestrikk, sier Oppegård.

Hun påpeker videre at hun selv er lite fan av at det brukes mange tusen på dill og dall man ikke har bruk for.

– jeg vil nok absolutt anbefale å ønske seg penger på konto til barnet dersom man ikke har noen bestemte ønsker, sier Oppegård.

– Vi hadde skrevet i invitasjonen at vi ønsket oss penger til boligsparing for de små, med kontonummer, «Mateo ønsker seg penger til fremtidig boligsparing, dette kan settes inn på kontonr *******», legger hun til.

Les også (+): Jeg har lyst på et barn til, men vet ikke om jeg tør å føde igjen

Tips for budsjettvennlig dåp

Dåp kan fort bli en stor utgift for foreldrene. Det finnes mange muligheter for en fin og rimelig dåp.

Derya Incedursun er Forbrukerøkonom ved Nordea. Her deler hun sine tips med Klikk.no.

Etter ettårsdagen sluttet David å si «mamma» og «pappa». Da Nathalie...
Pluss ikon
Etter ettårsdagen sluttet David å si «mamma» og «pappa». Da Nathalie begynte å google, forsto hun det umiddelbart

1. Start med å sette opp et budsjett for dåpen. Tenk gjennom hva som er viktigst for deg og din familie, og sett opp et realistisk budsjett som er tilpasset privatøkonomien din.

2. Antall gjester har mye å si. Å begrense antall gjester kan redusere kostnadene for mat og drikke. For eksempel invitere kun nære familiemedlemmer og venner.

3. Du kan bake kaken og lage maten selv i stedet for å bestille, noe som kan bli veldig dyrt. Er økonomien veldig stram, kan man spørre familiemedlemmer om de kan bidra med litt mat eller drikke.

4. Tenk nøye gjennom hva som er viktigst for deg og din familie i forhold til dåpen. Hvis for eksempel en kake er det viktigste for deg, kan du velge å bruke mer penger på dette, og heller kutte ned på kostnadene for dekorasjoner eller mat.

5. Lag og send ut digitale invitasjoner i stedet for å bruke penger på trykte invitasjoner.

6. Å holde dåpsfesten hjemme kan være en god måte å spare penger på. Har du ikke nok plass, kan du for eksempel spørre et familiemedlem om å holde festen hjemme hos dem i stedet. Å holde festen hjemme gir deg også frihet til å planlegge og organisere mat og drikke på en måte som passer deg og din families smak og budsjett. Det er fullt mulig å ha en flott og minneverdig dåpsfest uten å leie et lokale.

– Ingenting er rett eller galt i en slik planlegging. Viktig at foreldrene får gjøre dette på sin måte slik at hele opplevelsen blir god for den nybakte familien, understreker Elvhaug.