Aktiviteter for barn

Finn riktige aktiviteter til ditt barn

Aktiviteter for barnet. - Barnet ditt vil, men tør ikke være med på fotball eller dans. Dette gjør du for å finne riktige aktiviteter for ditt barn.

REDD FOR Å DELTA: Sjansene for at barna er motivert og vil være med er større hvis barnet selv tar initiativet til aktiviteter. Mamma Marianne Sandal Søbakk lar barna Alfred (4 1/2) og Julianne (6) Sandal Søbakk bestemme aktivitet.
REDD FOR Å DELTA: Sjansene for at barna er motivert og vil være med er større hvis barnet selv tar initiativet til aktiviteter. Mamma Marianne Sandal Søbakk lar barna Alfred (4 1/2) og Julianne (6) Sandal Søbakk bestemme aktivitet. Foto: Foto: Geir Dokken
Sist oppdatert
REDD: Du kan motivere barna til å bli med på fritidsaktiviteter, men ikke tvinge dem.
REDD: Du kan motivere barna til å bli med på fritidsaktiviteter, men ikke tvinge dem. Foto: Foto: Geir Dokken

Her kan du få hjelp

Er barnet ditt veldig redd, kan du få hjelp her:

Organisasjonen "Voksne for barn" har kurset Smarte foreldre, som er for foreldre som har barn med angst.

Brosjyre nr. 18, Ta barn på alvor, angst, redsel og panikk, Voksne for barn.

Kanadisk nettsted med foreldreveiledning for barn med angst.

Behandlingsprogram for barn med angst: Mestringskatten , Universitetsforlaget, Oslo.

Femåringen har gledet seg i lang tid. Snart skal han begynne på fotball. Idet dere er på vei inn i treningssalen sammen med mange andre barn, snur plutselig femåringen:

- Jeg vil ikke!

Høres dette kjent ut? Fortvil ikke, du er ikke alene.

Utadvendt eller sjenert

- Det er individuelle forskjeller på hva barn tør. Noen er utadvendte, sosiale og frempå og liker å prøve ut nye ting. Andre er sjenerte, tilbaketrukne og redde alt nytt, sier professor i pedagogikk Stein Erik Ulvund ved Universitetet i Oslo.

- I tillegg er det en gruppe midt imellom, som er redde for noe, men som tør andre ting.

Del på Twitter

Del på Facebook Del



Best om barnet selv velger aktiviteter

- Skal barnet selv få bestemme om det vil fortsette på aktiviteten?

- Du kan motivere barn til å bli med, men ikke tvinge dem. Sjansene for at barna er motiverte og vil være med, er større hvis barnet selv tar initiativet til aktiviteter enn hvis foreldrene gjør det, sier professor Ulvund.

Et norsk forskningsprosjekt viser at foreldre som inspirerer barna til fysisk aktivitet, får populære, smarte og flinke barn.

Mestringsglede

Professor Ulvund mener det er viktig å oppmuntre barna i starten, slik at de opplever gleden av å få det til.

- Det skal mye til at barn protesterer mot noe de synes er morsomt, sier Ulvund.

Han har skrevet bokserien Forstå barnet ditt fra 0 til 12 år.

La dem slutte

Familiepsykolog Geir Ø. Skauli ved Familiesentrene i Larvik mener det er viktig at barnet får inntrykk av at vi legger vekt på det de mener.

Med andre ord: Hvis femåringen ikke vil være med i barnekoret etter å ha forsøkt det noen ganger, så la barnet slutte.

Maks tre faste aktiviteter for barna

Familiepsykolog Geir Ø. Skauli mener barn under skolealder ikke nødvendigvis må være med på aktiviteter.

- Barn er ofte slitne etter barnehagen. Likevel føler foreldre et press til å ta dem med på babysvømming, idrett eller barnesang. Men barna må ikke det. Det kan være godt å være alene med foreldrene også, sier familiepsykologen.

Han mener faste aktiviteter tre ganger i uka er i meste laget for barn.

Heller ikke pedagogikk-professor Stein Erik Ulvund mener barna bør ha for mange aktiviteter. Forsker Simon-Peter Neumer mener det er nok med en til to aktiviteter i uka, slik at barna får tid til frilek og lekser.

Hvorfor vil ikke barnet være med?

Familiepsykolog Geir. Ø. Skauli ved Familiesentrene i Larvik kommune oppgir flere grunner til at barn ikke vil være med på aktiviteter:

  • Barnet kan være slitent etter barnehagen, eller skolen.
  • Barnet kan føle det ikke har gode nok ferdigheter.
  • Barnet er rett og slett trassig og vil ikke det foreldrene sier.
  • Barnet kan ha dårlig selvbilde og synes det er flaut å være med.
  • Andre barn vil ikke være med fordi de plages eller isoleres av andre barn.
  • Noen få barn er rett og slett redde for å være med, fordi de har angst.

Begrunnet eller ubegrunnet frykt?

ENGSTELIGE BARN er ofte perfeksjonister. Si til barnet: "Gjør så godt  du kan" og belønn gjerne barnet for å forsøke.
ENGSTELIGE BARN er ofte perfeksjonister. Si til barnet: "Gjør så godt du kan" og belønn gjerne barnet for å forsøke. Foto: Foto: Geir Dokken
RÅD FRA EKSPERT: La barnet først forsøke aktiviteten noen ganger, og vil det likevel avbryte,  så vent til kurset eller halvåret er ferdig før du tilbyr barnet noe nytt.
RÅD FRA EKSPERT: La barnet først forsøke aktiviteten noen ganger, og vil det likevel avbryte, så vent til kurset eller halvåret er ferdig før du tilbyr barnet noe nytt. Foto: Foto: Geir Dokken

Finn ut om frykten barnet føler er begrunnet eller ubegrunnet.

  • Er frykten begrunnet i noe objektivt farlig, og det ikke er en angstlidelse, bør du gjøre noe med det. Eks: Barnet ditt plages av andre på fotballbanen. Snakk med treneren eller ungene som plager barnet ditt.
  • Er frykten ubegrunnet må du finne ut hva som utløser frykten og utfordre den. Eks: Barnet er redd for ikke å skåre mål, eller spille bra nok fotball. Da er det viktig å belønne barnet for å være med på treningen, og ikke for antallet mål.
  • Engstelige barn er ofte perfeksjonister. Si til barnet: "Gjør så godt du kan" og belønn gjerne barnet for å forsøke.
  • Regn med tilbakefall. Da må du tilbake til gradvis tilvenning igjen, og ikke gi etter. Frykten har en tendens til å utvide seg, og da vil det blir vanskeligere å få barnet med på for eksempel treningene igjen.
  • La barnet først forsøke aktiviteten noen ganger, og vil det likevel avbryte, så vent til kurset eller halvåret er ferdig før du tilbyr barnet noe nytt.
  • Ta barnets angst på alvor. Klarer du ikke oppnå forebedring selv, så ta kontakt med en lege, som kan henvise til spesialist. Ikke vent og tro at barna vokser angsten av seg. Det finnes behandlingsprogrammer for barn med angst, som gir raske resultater for de fleste.

Kilde: Forsker Simon-Peter Neumer ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse Øst og sør. Han er psykologspesialist og har doktorgrad på angst

Dette har barna sagt om hva som hjelper:

  • Å trene litt hver dag på det som er skummelt
  • Å snakke med mamma om å grue seg. Særlig når vi går tur sammen eller kjører bil
  • Å vite at jeg bare må holde ut gruingen litt - så går det over
  • Å slutte å bry meg om maurene i magen
  • Å sette grenser for hvor redd eller trist jeg skal bli. Da tenker jeg at det er trist at mamma reiser nå, men at det jo ikke er lenge til hun kommer igjen
  • Når jeg blir redd, så tenker jeg på regnestykker og forsøker å regne dem i hodet
  • Når jeg kjenner på lykkesteinen i lomma mi, så greier jeg å gjøre mer

Kilde: Spesialist i familiepsykologi, Geir Ø. Skauli ved Familiesentrene i Larvik kommune har fått disse svarene fra barn om hva barna selv mener hjelper for å overvinne frykten.

Gode råd når barnet ikke tør

  • Avtale hva slags aktiviteter barnet skal gå på og hvor lenge denne avtalen varer
  • Hør på hva barnet forteller og gi aksept på følelsene
  • Lage en liste fra hva som er minst skummelt til mest skummelt i situasjonen
  • Hvor høyt på listen greier barnet det alene
  • Hva skal til for å greie de vanskeligste tingene
  • Lage et treningsopplegg i samarbeid med barnet
  • Få hjelp av en magisk kraft (rund stein etc.)
  • Finn en heiagjeng som kan hjelpe og støtte i treningen
  • Oppmuntre forsøk og gi rom for feil
  • Feire suksesser, - også fortelle andre hva barnet har greid

Kilde: Spesialist i familiepsykologi, Geir Ø. Skauli ved Familiesentrene i Larvik kommune.

Dette kan du gjøre

  • La barnet selv bestemme aktivitet.
  • Motiver og oppmuntre barna til å bli med.
  • Vis barnet at du forstår at det er redd: Si "Jeg forstår at du er redd, og jeg kan bli med deg".
  • Start med små forsamlinger dersom barnet er engstelig. Eks: Svømmebassenget
  • Tilvenn gradvis. Vær tålmodig. Sitt og se på første gangen.
  • Bli med på aktiviteten selv sammen med barnet, og trekk deg ut etter hvert. Stopper barnet aktiviteten igjen, har du trukket deg ut for tidlig. La barnet være med på aktiviteter de kan mestre med øvelse. Legg ikke lista for høyt.
  • La barnet ta med en venn. Det er tryggere enn å gå alene.
  • Det ikke er noe nederlag å slutte med en aktivitet som ikke passer barnet.

Kilde: Professor i pedagogikk, Stein Erik Ulvund, ved Universitetet i Oslo.

Dette bør du ikke gjøre

  • Tvinge barnet til å bli med på aktiviteten.
  • Ha ikke forventninger som er utenfor barnets mestringsområde. Engstelige barn kan ha godt av aktiviteter som de lett får til for å bygge opp mestringsfølelsen.
  • Si aldri til barnet: "Klart du kan bli med, det er ingenting å være redd for".
  • Sammenlign aldri med eldre søsken, eller venner. Det er urettferdig, fordi personligheten kan avgjøre hva barn tør.

Kilde: Professor i pedagogikk, Stein Erik Ulvund, ved Universitetet i Oslo.

ENGSTELIGE BARN: Start med små forsamlinger dersom barnet er engstelig, som for eksempel svømming.
ENGSTELIGE BARN: Start med små forsamlinger dersom barnet er engstelig, som for eksempel svømming. Foto: Foto: Geir Dokken
BELØNNING: Vil ikke barnet være med å fotball fordi det er redd for ikke å skåre mål, er det viktig å belønne barnet for å være med på  treningen, og ikke for antallet mål.
BELØNNING: Vil ikke barnet være med å fotball fordi det er redd for ikke å skåre mål, er det viktig å belønne barnet for å være med på treningen, og ikke for antallet mål. Foto: Foto: Geir Dokken
BEGYNN FORSIKTIG: Har barnet lyst, men ikke tør være med på fotballen, så tilvenn barnet gradvis ved bare å sitte og se på første gangen.
BEGYNN FORSIKTIG: Har barnet lyst, men ikke tør være med på fotballen, så tilvenn barnet gradvis ved bare å sitte og se på første gangen. Foto: Foto: Geir Dokken

Denne saken ble første gang publisert 30/08 2010, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også