Mobilfri skole

– Mobilen gir sønnen min trygghet, men nå nekter skolen han å bruke den

– Men nå er skolen blitt mobilfri, sier bekymret tenåringsmor. Se hva skoleekspert Mjelde Flatås svarer

Pluss ikon
<b>MOBIL GIR TRYGGHET: </b>At det ikke lenger er lov å bruke mobilen på skolen, kan gjøre ungdommen engstelig.
MOBIL GIR TRYGGHET: At det ikke lenger er lov å bruke mobilen på skolen, kan gjøre ungdommen engstelig. Foto: Illustrasjonsbilde Getty Images
Sist oppdatert

Spørsmål:

Hei!

Sønnen min går på ungdomsskolen, og nytt av året er at skolen har blitt mobilfri. Tidligere har det vært slik at ungdommene låste inn mobilene sine på morgenen, men fikk ta de ut når de hadde litt lengre friminutter. Det har fungert fint for sønnen min.

Han er en stille og kanskje litt beskjeden fyr, og har følt en stor trygghet i å ha mobilen dersom han ikke fant noen å henge sammen med i friminuttene. Jeg vet mange mener at det ikke er bra å gjemme seg bak mobilen sin, men jeg er overbevist om at det gjør skoledagen enklere for sønnen min.

Han blir ikke mobbet, og det er ikke sånn at han ikke har venner, men støynivået kan være ganske høyt i friminuttene på ungdomsskolen, og hvis du ikke er litt frempå da, kan du fort bli stående litt alene. Og det er en ubehagelig situasjon å stå i, som sønnen min har tenkt mye på i løpet av sommerferien.

Det er sikkert mange andre ungdommer som også har det sånn?

Vi må jo huske på at for de som er ungdommer i dag, så er mobilen en helt naturlig ting – ja nesten en forlengelse av armen, pleier jeg å si – så det er vel ikke så rart at noen føler seg veldig nakne om de blir frarøvet muligheten til å sjekke mobilen i løpet av en hel skoledag?

Hilsen tenåringsmamma

Svar:

Hei!

Det er forståelig at sønnen din reagerer slik som han gjør. Vi som er voksne, kjenner kanskje også på en trygghet i å ha mobilen lett tilgjengelig. Når jeg for eksempel er på en stor konferanse, og kjenner ingen andre mennesker i «minglepauser», kan det av og til være godt å gjemme seg litt bak mobilen.

Når det gjelder innføring av mobilforbud i friminuttene, så viser ny forskning at mobilforbud i skolen gjør mange unge mer aktive, og at de har blitt kjent med flere av sine medelever.

Styrt aktiviteter i friminuttene

Et tips kan være at du som forelder går i dialog med ungdomsskolen med for eksempel et forslag om å opprette et par styrte friminuttsaktiviteter hvor elevene gis muligheter til bevegelse og aktiviteter uten et så altfor høyt støynivå.

<b>PEDAGOG:</b> Robert Mjelde Flatås har jobbet som rektor i barneskolen, og er nå førstelektor i pedagogikk ved lærerutdanningen ved NLA Høgskolen Bergen.
PEDAGOG: Robert Mjelde Flatås har jobbet som rektor i barneskolen, og er nå førstelektor i pedagogikk ved lærerutdanningen ved NLA Høgskolen Bergen. Foto: Simen Søvik

Det handler om å legge til rette for at ALLE elever får muligheten til mer sosial interaksjon og fysisk aktivitet, også de mer «stille» elevene.

Ellers tenker jeg det er viktig at skolen går i dialog med elevene knyttet til mobilforbudet og gjennomfører en evaluering etter en stund.

Kan skape stress og press

Det har også vært kjent en stund at flere elever har blitt belastet med deling av bilder/film/opptak i friminutt der mobilbruk/smartklokker har vært tillatt. Dette med å bli tatt av bilde av hele tiden, kan virke stressende for ungdom med tanke på å ha de riktige klærne, sminke, riktig positur etc. på skolen.

Med mobilforbud kan det tenkes at dette presset blir noe nedtonet, og det kan bli mer avslappende for ungdommen.

Et mobilforbud kan videre føre til mindre nettmobbing og mindre press for å ha de «feteste» mobiltelefonene.

Skolen må skape trygghet

Jeg tenker altså at det er flere fordeler enn ulemper ved å innføre mobilfrie friminutter på ungdomsskolen, selv om noen elever kan komme til å kjenne på en utrygghet når mobilen er fratatt dem gjennom en hel skoledag.

Da må man heller jobbe med å gjøre alle elever mer trygge og trivselskompetente i friminuttene, for eksempel ved å innføre noen styrte, valgfrie trivselsaktiviteter, som elevene kan være med på.

Hilsen Robert Mjelde Flatås, tidligere rektor, nå førstelektor i pedagogikk ved lærerutdanningen ved NLA Høgskolen Bergen

Les flere ekspertsvar om barn og foreldrerollen her.

Mer fra Klikk+: Samleside | Underholdning | Historier

Denne saken ble første gang publisert 18/09 2024, og sist oppdatert 18/09 2024.

Les også