PORTRETT: OLE KORTZAU
Ydmyk tusenkunstner
Møt Ole Kortzau – dansk multikunstner som ikke kjeder seg et sekund.
OLE KORTZAU
Arkitekt MAA, født 1939 i København.
Bakgrunn: Kunstakademiets Arkitektskole 1966, Arkitekt hos: Prof.. Palle Suenson 1966 - 67, Prof. Knud Holscher 1967 - 68 , Arup Associates, London 1970 - 72. Medstifter av Grønne Studie 1973 - 76.
Egen tegnestue siden 1973, med grafikk, poselen, sølv, glass, tekstil mm for bl.a Kongeligt Porcelæn, Georg Jensen, Holmegaard, Kvadrat, Kgl. Hofjuveler Michelsen, møbeldesign for nordiske møbelfabrikker, broderimønstre for Håndarbejdets Fremme, Ege Axminster, Hvalsø samt en lang rekke japanske firmaer.
Separatutstillinger (utvalg): Spiral Hall - Tokyo 1988, Nordens Hus - Reykjavik 1986, Matsuya - Tokyo 1983, Det Danske Hus - Paris 1983, Pottery Barn - New York 1982, Smithsonian - Washington D.C. 1980
Grafiske arbeider (utvalg): Danmarks Turistråd, Den Kongelige Ballet, DSB, Danisco, De Danske Sukkerfabrikker, Sydbank, Europcar, Pharmacia Upjohn.
Utsmykninger:
Frederiksborg Amt Sygehus, Danmarks Turistråd m.fl
Bøker: "Akvarel" 1987 Gyldendal, "My Merry Farm" 1988 Nakasawa, "Skitsebog" 1998 Søren Fogtdal.
Undervisning: DIS arkitektur og design 1974 - 1984, Kunstakademiets Arkitektskole 1973 - 1981
Shoppinginfo:
Juleuroen koster veil. kr. 399,- (forsølvet) og 469,- (forgylt). Finnes i butikkene fra oktober 2008.
Kortzaus hjemmeside her finner du en presentasjon av hans arbeider.
Kortzau er aktuell med nye dekorasjoner i serien "Karen Blixens jul". Serien består av forskjellige gjenstander basert på tradisjonelle julemotiver.
Mannen bak stjernene og hjertene har en imponerende bakgrunn. Han er utdannet arkitekt men ble lei av å tegne hus, og har arbeidet med møbeldesign, utsmykninger, design, grafikk, akvareller og tekstil i stedet - for å nevne noe. Hans liste med oppdragsgivere er en "Who's Who" av kjente danske firmaer som f.eks Georg Jensen, Holmegaard, Hvalsøe og Kongeligt Porcelæn.
Uten symmetri
Kortzau liker det skjeve og asymmetriske. Ideen bak seriens lysholder er en blomst på stilk som holder lyset i balanse. Den er ikke helt symmetrisk.
- Fordelen med det, er at da blir det et bedre spill av lys i telysholderen, den reflekterer lyset bedre, sier Kortzau fornøyd og demonstrerer lysspillet ved å snu og vende på lysholderen. - Ser du, sier han.
Kortzaus vil ikke ha perfekte ting, og viser frem juledekorasjonene han har designet.
- Stjernen er litt skjev, slik som stjernene nå en gang er, sier Kortzau. Uroen, den flettede hjertekransen (bildet over til høyre) er like levende som når vi om sommeren fletter en krans av tusenfryd. Det var et fotografi av Blixens juletre som sporet ideen om en serie juledekorasjoner, forteller Kortzau.
Forkjærlighet for sølv
Kortzau har arbeidet med smykker for Georg Jensen siden 1979, og utviklet fat, skåler samt dame- og herreur, både gull- og sølvgjenstander. Kortzau innrømmer en aldri så liten forkjærlighet for sølv. Blixens juledekorasjoner fås nemlig i både gull og sølv, og er omtrent like populære blant kundene. Kortzau lener seg fremover og avslører en liten hemmelighet:
- Jeg liker best dekorasjonene jeg har laget i sølv! Det var Rosendahl som gjerne ville ha gull også, en tradisjonell julefarge, men jeg bryr meg ikke så mye om dem - de er ikke så fine som dem i sølv, smiler Kortzau.
Møtet med Karen Blixen
Karen Blixens forkjærlighet for blomster går som en rød tråd gjennom serien.
- Design må aldri bli for utspekulert eller rasjonell, mener Kortzau. Jeg har det best hvis tingene kan fortelle en historie. Og historier har han så absolutt.
- Jeg har møtt Karen Blixen, sier han. Året er 1958, og Kortzau er kamerat med hennes nevø. De to har det morsomt sammen, og Kortzau treffer Blixen helt tilfeldig på besøk hos nevøen.
- Jeg traff henne såvidt, men snakket ikke med henne; hun så jo ut som en heks, ler Kortzau. Han innrømmer at Blixen så fryktinngydende ut.
Tusenkunstner
Kortzau har ikke fri mellom oppdragene. Han holder kurs i akvarellmaling (landskap og natur er temaet) og produserer serigrafier der den røde tråd er sommer, hav og sol med en klar dominans av blått og karakteristisk renskårne, nærmest minimalistiske motiver. Det kan være en klar rød drage mot en ren blå himmel, eller en rød og hvit parasoll på stranden. Detaljrikdommen man ser i Kortzaus juledekorasjoner er helt fraværende i de serigrafiske arbeidene.
Parallelt med hans arbeid for Kgl. Porcelæn har han laget skåler, fat og vaser som Unika. De har spesielle dekorasjoner og glasur (se bildet). Han har vært tilknyttet Kgl Porcelæn som freelance kunstner siden 1974, og bl.a. utviklet serien 'Natura' som fortløpende har blitt utvidet med nye former, glasurer og farver. Deler av serien er fremdeles i produksjon.
Med en lang liste varierte oppdrag må det være noe Kortzau foretrekker å arbeide med fremfor noe annet. Hva gyver han løs på med mest iver?
- Hva er morsomst?
Han ler og slår ut med hendene;
- Alt er jo sjov! sier han med ettertrykk. Jeg har laget alt fra dyre lysestaker som koster flere hundre tusen kroner til det aller minste, bittelille postkort. Jeg har hatt det like morsomt med begge oppgaver!
- Og det er det aller viktigste, forteller Kortzau. Å ha det morsomt.
Ettertraktet og bortskjemt
Som ettertraktet designer og kunstner forteller han at han får henvendelser og slipper å jakte på oppdrag. Han forteller med en viss stolthet og beskjedenhet at han er ettertraktet.
- Jeg er bortskjemt, sier han.
Men populariteten har åpenbart gjort ham ydmyk der andre kanskje ville fremvist arroganse.
- Jeg er takknemlig for alle sjansene jeg har fått, sier han lavmælt.
Suksessen gjør at han føler seg priviligert - nettopp fordi han i arbeidet kan gjøre akkurat det han føler for; det som er morsomt.
Han fikk denne livsfilosofien i ballast hjemmefra. Hans foreldre forsøkte ikke å presse Kortzau inn på et bestemt spor i livet. - Du skal gjøre det du har lyst til, var beskjeden fra foreldrene - bare ikke bli tjener, barberer eller offiser!
Inspirasjon
Dansk kultur og natur er inspirasjonskildene.
- De beste ideene kommer mens jeg går tur, forteller han. Kortzau spaserer hver dag, gjerne et par mil. Hans skisseblokk er naturlig følge på turen, det noteres og tegnes.
Kortzaus skisseblokker er breddfulle av både nye og gamle ideer. Noen ganger hentes inspirasjonen til nye ting derfra. En detalj, et design, et konsept som kan benyttes. En idé som passer utmerket til en oppgave han har fått.
Slik var det også med arbeidet for Rosendahl med juledekorasjonene i Blixens ånd. Her fant han enkelte elementer i skisseblokkene som kunne støves av, fornyes og foredles.
Skisseblokkene er varierte, spennende og et overflødighetshorn å dykke ned i - like rike og morsomme som Kortzaus eget liv.
Denne saken ble første gang publisert 04/10 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.