Guide til kjøp av snøfreser
Slik velger du snøfreser
Stor kjøpeguide og alt du trenger å vite om snøfresere.
Selv om du måker aldri så riktig og har testet ut det meste av skuffer og spader; snøfreserkjøpet rykker nærmere for hvert år.
Vi har laget en oversikt over det produsentene kaller volumsegmentet. Det vil si freserne det selges mest av på det norske markedet, og det er små og mellomstore maskiner.
Vi har valgt ut Honda, Stiga, Ariens, Husqvarna og Toro som alle har et stort volum på det norske markedet.
Ett-trinns og to-trinns
Er du helt fersk vil du snart møte på begrepene ett-trinns og to-trinns.
En ett-trinns fres mater inn og kaster ut snøen i én operasjon. De har ingen fremdrift på hjulene, så de må dyttes.
To-trinns fresere har skovler i fronten som skyver snøen inn i freseren. Så overtar utblåsningsmekanismen, som skyter snøen ut der du vil ha den.
Disse maskinene er selvgående, som betyr at du slipper å dytte dem. De fleste er utstyrt med et gir som gir ulik fart fremover.
De letteste girene for lite og lett snø, de tyngste for tung og stor snødybde.
Du har en egen justering som bestemmer retningen på snøen som kastes ut og du kan i tillegg justere hvor høyt den skal gå.
En annen viktig justering er dybdeinstillingen.
Den justerer hvor dypt ned mot underlaget selve skjæret skal gå. Da kan du kjøre den lavt på asfaltunderlag slik at det nesten blir helt rent for snø, eller kjøre høyere hvis du har et gruset underlag slik at den ikke tar med seg småstein inn i skovelen.
Hvilken størrelse er passe?
I tilegg til ett og to-trinns deler vi opp snøfresere i små, mellomstore og store.
Å dele inn etter hestekrefter er ofte misvisende. Det viktige er å forklare forhandleren nøye hva du skal bruke freseren til.
Rune Kirkenær hos Skogsredskaper forklarer at folk først og fremst kan glemme de gamle målene på hva en snøfreser kan klare.
- Nye snøfresere er langt mer effektive, sier han til klikk.no.
- Skal du brøyte en gangvei eller en liten innkjøring holder det med en liten ett-trinns. Brøytekanter og tung snø er problemet med disse, men du vil bli overrasket over hvor effektive de er, forklarer Kirkenær
Har man et litt større område, mener Kirkenær at man kan klare seg med en liten to-trinns. Disse tar også brøytekanter og tyngre snø.
Kastlengde viktig
Ifølge Kirkenær er kastlengde avgjørende i tillegg til arbeidsbredde.
- Har du kort kastelengde må du flytte samme snøen flere ganger hvis du brøyter en stor gårdsplass.
Kirkenær anbefaler derfor å gå opp på mellomstor eller stor hvis man har et større område som skal ryddes.
Kjøp hos fagfolk
Er du førstegangskjøper bør du handle hos en fagforhandler. Da får du veiledning i bruk og vedlikehold, og du får maskinen klar til bruk med olje, bensin og alt du trenger.
Ta deg også tid til å teste ut minimum to merker.
Belter eller hjul?
Bjørn Sommer er markedssjef hos Berema, som importerer Honda. Han hevder at den klare trenden går mot beltedrift på freserne.
- 75 prosent av salget vårt er beltedrift, sier han til klikk.no.
Sommer forklarer at fordelen med beltedrift er at den er lettere å gå med. Med hjul må man holde igjen så fresen ikke tipper oppover. Det slipper man med belter.
- Du har også lavere marktrykk. Det gjør at du kan bruke den på terrasser og taket for den del.
På den annen side kommer fresere med hjul lettere til i kroker og på trange steder.
Motoriserte spader
Sommer er også overrasket over at de ikke selger mer av de minste ett-trinns fresene.
- Vi kaller dette motoriserte spader, og folk ville bli overrasket over hvor effektive de er.
Effekt
Det er ulik praksis om det er effekt eller motorvolum som oppgis. Er det effekt bør du spørre om det er netto eller brutto.
Arbeidsbredde
Stor arbeidsbredde er viktig, men da må det også være en kraftig nok motor.
Grus og stein
Det som virkelig tar knekken på en snøfreser er stein og grus som kommer igjennom fresen. Da kan det være lurt å feie over plassen før den første snøen kommer.
Har du grusunderlag må du stille glideskoene slik at skjæret er minimun 1,5 cm over bakken.
Pass på naboens bil
Vær også obs på hvor du kaster snøen. Fresen kan inneholde is og stein som kan gjøre stor skade på folk og gjenstander.
- Lag deg også et system når du skal starte fresingen, slik at du slipper å flytte samme snø flere ganger, sier Christian Brenna hos Stiga.
Brytebolter
Brytebolter er laget for å knekke når belastningen på fresen blir for stor.
- Ikke bruk noe annet enn originale brytebolter, sier Eirik Lunde hos Ariens .
- Det som kan skje er at du ødelegger noe som er mye dyrere.
Her kan du sammenligne snøfreserne
Små ett-trinns:
Merke |
Honda |
Stiga |
Toro CCR |
Betegnelse |
HS 550 |
Snow Rex |
Quick Clear 6053 |
Hk |
4,6 |
3,4 |
Ikke oppgitt |
Cc |
161 |
190 |
163 |
Skjærebredde (cm) |
50 |
53 |
53 |
Høyde snøhus (cm) |
30 |
25 |
Ikke oppgitt |
Kastelengde (m) |
8,5 |
Max 8 |
11 |
Gir |
Nei |
Nei |
Nei |
Start |
Snor |
Snor |
Snor |
Vekt (kg) |
37,5 |
30 |
38 |
Pris |
7990 |
4700 |
7990 |
Små to-trinns:
Merke |
Honda |
Stiga |
Ariens |
Husqvarna |
Betegnelse |
HS 622 w |
Snow Cube |
ST 20 Comp |
5524 st |
Hk |
4,9 |
5,0 |
Ikke oppgitt |
4 |
Cc |
163 |
212 |
205 |
205 |
Skjærebredde (cm) |
55 |
56 |
51 |
61 |
Høyde snøhus (cm) |
50 |
50 |
Ikke oppgitt |
58,5 |
Kastelengde (m) |
14 |
Max 9 |
Max 10 |
Ikek oppgitt |
Gir |
2 frem/1 rev |
5 frem/1 rev |
6 frem/1 rev |
Variabelt |
Start |
Snor |
Snor |
Snor |
Snor |
Vekt |
67 |
76 |
71 |
94 |
Pris |
16 490 |
7500 |
11 990 |
9995 |
Mellomstore to-trinns:
Merke |
Honda |
Stiga |
Ariens |
Husqvarna |
Toro |
Betegnelse |
HS 970 w |
Snow Blizzard |
ST 28 dle De Lux |
st 268 EP |
Power Max 828 OxE |
Hk |
8,2 |
6,9 |
Ikke oppgitt |
8,3 |
8 |
Cc |
Ikke oppgitt |
249 |
305 |
305 |
Ikke oppgitt |
Skjærebredde (cm) |
71 |
69 |
71 |
68 |
71 |
Høyde snøhus (cm) |
51 |
50 |
Ikke oppgitt |
58,5 |
Ikke oppgitt |
Kastelengde (m) |
15 |
Max 10 |
Max 15 |
Ikke oppgitt |
13,7 |
Gir |
Hydrostat |
6 frem/2 rev |
6 frem/2 rev |
Variabelt |
6 frem/2 rev |
Start |
Snor |
El |
El |
El |
El |
Vekt |
99 |
100 |
112 |
118 |
107 |
Pris |
27 490 |
13 900 |
19 990 |
17 995 |
20 798 |
Les også:
Kanskje den beste premium-familiebilen
Denne saken ble første gang publisert 29/11 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.