Expert-kampanjen

- Tusenvis av kunder liker det vi har gjort

Vi har prissjekket 8 av produktene i den omstridte kampanjen.

EXPERT: Mandag gikk Expert ut med en massiv kampanje. Men nei, de er ikke alltid billigst.
EXPERT: Mandag gikk Expert ut med en massiv kampanje. Men nei, de er ikke alltid billigst.
Først publisert Sist oppdatert

I en svært omstridt reklamekampanje forteller el-kjeden Expert at de har gjort drastiske tiltak for å senke prisene.

"Nye Expert er på offensiven og kan tilby lavere priser" forteller kjeden på sin Facebook-side, der selskapet forsvarer den kontroversielle reklamen.

Blant det som skaper sterke reaksjoner er at Expert forteller i reklamen at de har lagt ned 358 butikker og sagt opp 1432 ansatte for å kunne senke prisene.

Reaksjonene er sterke, ikke minst på Experts egen Facebook-side: " Jeg og min familie har handlet for siste gang på Expert!!" er blant der mildere kommentarene. Mange ønsker dem både konkurs og verre ting enn det.

- Vi presser prisene ned

Experts administrende direktør Anders Nilsen står fast ved kampanjen.

- Vi har valgt å gå ut med ærlighet. Ærlighet blir aldri feil, sier Nilsen til klikk.no mandag kveld

- Det er veldig sterke reaksjoner der ute, foilk kaller det smakløst og mange sier de vil boikotte dere. Det må jo gjøre inntrykk?

- Vi har fått positiv respons fra tusenvis av kunder i hele dag, selv om vi selvsagt også har lagt merke til de 300-400 negative reaksjonene på Facebook. Vi har valgt å gå helt åpent ut med tiltakene vi har gjort og som gjør oss til en svært prisaggressiv aktør, sier Experts administrende direktør Anders Nilsen til klikk.no mandag kveld.

Vi har sjekket prisene i kampanjen. Men blant de åtte produktene vi sjekket, er bare to billigst hos Expert.

For å se hvor produktene er billigst har vi brukt pris-søkemotoren prisjakt.no. De laveste prisene er markert med grønt.

De prisene som er lavest hos Expert, er egentlig nøyaktig like billige hos Elkjøp og Lefdal. Elkjøp og lefdal har samme eier og som regel nesten identiske priser.

Prisene som vises her er noe høyere hos Elkjøp og Lefdal fordi vi viser nettpriser inkludert frakt, slik at vi kan sammenligne med andre nettbutikker. Pris i butikk er så å si helt lik.

Prisstatisikken fra Prisjakt.no viser også hvordan konkurrentene setter prisene opp og ned.

Det er tydelig at konkurrentene følger godt med: Elkjøp satte ned nesten alle prisene i vår sammenligning samme dag som Expert-kampanjen kom ut i avisene.

Som denne oversikten viser, sørget Elkjøp og Lefdal for å sette ned prisene samtidig med at Experts kampanje ble igangsatt.

- Vi følger prisene hver uke, og setter dem ned hvis vi oppdager at konkurrenter har lavere priser enn oss. Vi skal være billigst, sier Lise Lauvsnes Oddekalv, kommunikasjonsdirektør i Elkjøp til Klikk.no.

Priskonkurransen vil bli kraftig skjerpet, om Expert-direktør Nilsen innfrir sine løfter. Han står fast på at den omstridte kampanjen inneholder Norges beste butikkpriser på varene som er rabattert.

- I dag er Expert desidert billigst. Vi skal fortsette å ha veldig sterke kampanjer. Det betyr at konkurrente må følge etter oss, om de skal henge med i konkurransen, sier Anders Nilsen.

Les også:

Slik spiser hele familien for 1000 kroner i uka

Spar flere tusenlapper i måneden

Dette må du vite om de nye pc-ene