Reklame i postkassen

Slik kvitter du deg med den

Reklame i postkassen oppleves av mange som en uting. Det finnes flere måter å kvitte seg med det på.

SI NEI TIL POSTREKLAME: Oppplever du at postkassen renner fulle med all slags reklame? Du kan kvitte deg med det meste, om du ønsker.
SI NEI TIL POSTREKLAME: Oppplever du at postkassen renner fulle med all slags reklame? Du kan kvitte deg med det meste, om du ønsker. Foto: Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com
Sist oppdatert

Ifølge Dagbladet.no fikk vi nesten 100 kilo reklame i posten sist år, men avstemningen på avisens nettsider viser at de færreste av oss ønsker reklame i postkassen.

I ferietiden kan dette spesielt være et problem, fordi en full postkasse forteller at her er det ingen hjemme.

Utfordringen er imidlertid at mye av reklamen kommer som innstikk i avisene, og da er nesten den eneste måte å bli kvitt brosjyrene på å si opp avisen.

- Det man som postkasseeier imidletid kan gjøre er å bruke sin forbrukermakt, sier daglig leder i Grønn Hverdag, Tone Granaas, til klikk.no.

- For er det mange nok som sier nei, må kjedene og avisene endre sin distribusjon, og for eksempel benyttet nettet i langt større grad.

Hva gjør du med reklamen som kommer med avisene og som ellers havner i postkassen din? Bli med i forumdebatten.

Klistremerke på postkassen

For å unngå at postkassen fylles opp av reklame har man som boligeier flere muligheter.

Hos Grønn Hverdag har man to ulike klistremerker til å sette på postkassen.

På det ene står det "Uadressert reklame - nei takk!", mens det andre sier tydelig i fra at gratisaviser er uønsket.

- Dette er faktisk en av de mest populære tingene vi sender ut, forteller Tone Granaas.

Posten respekterer

Ifølge informasjonssjef Jørn Michalsen hos Posten er alle deres postbud instruert til å respektere klistremerker som seier nei til reklame.

- Dersom vi får beskjed om at reservasjonen ikke blir respektert av våre bud, så følger vi opp det, sier han til klikk.no.

- Vi er imidlertid ikke de eneste distributørene av uadressert reklame, men vi kan bare ta ansvar for den posten vi distribuerer.

Reservere seg i Brønnøysundregisteret

Når det gjelder såkalt adressert reklame, finnes det mulighet til også å reservere seg mot dette.

Det kan man gjøre på nettsidene til Brønnøysundregistrene.

- Innstikkene leses

Ifølge Dagbladet var MAXBO en av de store distributørene av reklame.

- Vi benytter oss hovedsaklig av innstikk i avisene, og det betyr at det bare er de som abonnerer på avisene som får reklamen, sier markedsdirektør i Løvenskiold Handel, Tina Karp, til klikk.no.

Hun forteller at Maxbo har en særdeles god erfaring med avisinnstikkene.

- Vi opplever at dette blir lest av abonnentene.

Karp forteller at de imidlertid har vridd markedsføring over på andre kanaler enn avisinnstikk.

- Vi ser at det åpner seg andre kanaler, og MAXBO har gjennom de siste årene økt annonseandelen innenfor kanaler som blant annet internett.

Les også:

Velg postkassen som passer deg

Kule ferdighus til blåmeisene

Unngå skader og innbrudd mens du er på ferie

Har ikke råd til bursdagsgaver

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2011, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også