Reklame i postkassen
Slik kvitter du deg med den
Reklame i postkassen oppleves av mange som en uting. Det finnes flere måter å kvitte seg med det på.
Ifølge Dagbladet.no fikk vi nesten 100 kilo reklame i posten sist år, men avstemningen på avisens nettsider viser at de færreste av oss ønsker reklame i postkassen.
I ferietiden kan dette spesielt være et problem, fordi en full postkasse forteller at her er det ingen hjemme.
Utfordringen er imidlertid at mye av reklamen kommer som innstikk i avisene, og da er nesten den eneste måte å bli kvitt brosjyrene på å si opp avisen.
- Det man som postkasseeier imidletid kan gjøre er å bruke sin forbrukermakt, sier daglig leder i Grønn Hverdag, Tone Granaas, til klikk.no.
- For er det mange nok som sier nei, må kjedene og avisene endre sin distribusjon, og for eksempel benyttet nettet i langt større grad.
Hva gjør du med reklamen som kommer med avisene og som ellers havner i postkassen din? Bli med i forumdebatten.
Klistremerke på postkassen
For å unngå at postkassen fylles opp av reklame har man som boligeier flere muligheter.
Hos Grønn Hverdag har man to ulike klistremerker til å sette på postkassen.
På det ene står det "Uadressert reklame - nei takk!", mens det andre sier tydelig i fra at gratisaviser er uønsket.
- Dette er faktisk en av de mest populære tingene vi sender ut, forteller Tone Granaas.
Posten respekterer
Ifølge informasjonssjef Jørn Michalsen hos Posten er alle deres postbud instruert til å respektere klistremerker som seier nei til reklame.
- Dersom vi får beskjed om at reservasjonen ikke blir respektert av våre bud, så følger vi opp det, sier han til klikk.no.
- Vi er imidlertid ikke de eneste distributørene av uadressert reklame, men vi kan bare ta ansvar for den posten vi distribuerer.
Reservere seg i Brønnøysundregisteret
Når det gjelder såkalt adressert reklame, finnes det mulighet til også å reservere seg mot dette.
Det kan man gjøre på nettsidene til Brønnøysundregistrene.
- Innstikkene leses
Ifølge Dagbladet var MAXBO en av de store distributørene av reklame.
- Vi benytter oss hovedsaklig av innstikk i avisene, og det betyr at det bare er de som abonnerer på avisene som får reklamen, sier markedsdirektør i Løvenskiold Handel, Tina Karp, til klikk.no.
Hun forteller at Maxbo har en særdeles god erfaring med avisinnstikkene.
- Vi opplever at dette blir lest av abonnentene.
Karp forteller at de imidlertid har vridd markedsføring over på andre kanaler enn avisinnstikk.
- Vi ser at det åpner seg andre kanaler, og MAXBO har gjennom de siste årene økt annonseandelen innenfor kanaler som blant annet internett.
Les også:
Velg postkassen som passer deg
Unngå skader og innbrudd mens du er på ferie
Har ikke råd til bursdagsgaver
Denne saken ble første gang publisert 10/01 2011, og sist oppdatert 29/04 2017.