Boligsalg
Slik får du solgt boligen
I et vanskelig boligmarked gjelder det å skille seg ut. Men styr unna superlativfellen.
Et tregt boligmarked er som gjødsel for boligselgernes kreativitet, og den blomstrer da også som aldri før. Noen skaper sine egne salgsannonser, andre forsøker å lokke kjøpere med gaver.
Ivrig bruk av superlativer er ikke ukjent i boligannonser. En rask opptelling på Finn.no avslører at ordet «lekker» gikk igjen 1844 ganger, mens «fantastisk» forekom 1586 ganger. 853 boliger var «unike».
- Meglere kan ikke lage annonser
Andreas Madsen, som driver sitt eget reklamebyrå, skulle selge sine foreldres hus. De bestemte seg for å utforme sin egen annonse, fordi de ønsket å skille seg ut fra alle standardannonsene.
- Meglerne kjøper annonsepakker med fastlagte maler, ikke noe skiller seg ut. Og folk tror at meglerne kan utforme annonser, men det kan de ikke. Tekstarbeidet er blant annet dårlig. De bommer på det vi kaller det konseptuelle, som handler om å gi potensielle kjøpere en knagg å henge sin oppfatning på. Gi dem opplevelse av noe spesielt, sier reklamemannen.
Ikke overraskende er Madsens råd i denne sammenheng å ta kontakt med et reklamebyrå.
- Det ligger mye psykologi i å utforme en selgende annonse, og reklamebyråer kan jo dette, sier Madsen.
Han anslår at det vil koste mellom 25 og 50.000 kroner å benytte et reklamebyrå til annonseutformingen. Men dette mener han blir spart inn på reduserte annonseringsutgifter. Til sammenligning anslo Norges Takseringsforbund i fjor at en gjennomsnittsannonsering koster rundt 16.000 kroner. Nå, ett år senere, vil sannsynligvis summen være høyere som følge av at et tregere boligmarked vil kreve flere runder med annonsering.
For Madsens del holdt det med én visning på foreldrenes hus, og da hadde han byttet ut standardformuleringene om hagestørrelser og kveldssol med beskrivelser som "5-mila i hagen" og "Langbord i hagen, pyntes i kveldssol og ryddes i morgensol."
Les også: Slik reduserer du salgstapet
Selgere lokker med «ekstrautstyr»
Madsens salgstips:
1. Henvend deg til kun én målgruppe om gangen, du skal jo bare ha én kjøper.
2. Pass på at overskriften synliggjør eiendommens fortrinn sett med målgruppens øyne, unngå å bruke slitne superlativer.
3. Lag en layout som skiller seg fra mengden av boligannonser, i stedet for å gli anonymt inn blant alle de andre.
4. Dersom boligen ikke selges på første annonse-/visningsrunde, rett neste annonserunde mot en annen målgruppe, eller lag i hvert fall ny overskrift/layout på annonsen. Har du mulighet til å vente noen uker, bør du høre med megleren om det kan det være lurt. Du vil jo ikke gi inntrykk av at boligen er uselgbar.
5. La ingen andre enn profesjonelle kommunikatører få utforme boligannonsen din. For folk flest representerer den jo en altfor stor del av formuen til at amatører bør få dette ansvaret.
Tilleggsytelser brukes i stadig større grad av boligselgere som synes måneder uten å ha sett en kjøper begynner å bli en mental påkjennelse.
Agderposten kunne tidligere i uken fortelle om Geir Magne Lundstøl i Arendal som gikk nye veier for å få solgt huset sitt. Han hadde alliert seg med en lokal håndverker og kjøpt oppusningstjenester hos denne for 40 000 kroner. Dette vil bli gitt som gavekort til den som kjøper huset hans. I skrivende stund ligger boligen fortsatt ute for salg.
En annen boligselger lokket med et 40 000-kronerscruise til den som kjøpte familiens enebolig på Nordstrand i Oslo. Boligen ble solgt, men cruiset var ikke avgjørende for kjøpers tilslag.
Les også: Kjøp deg noen lysskjær i høstmørket.
- Ikke så mye unike muligheter i en bolig
- Superlativer er kun effektive når de brukes sjelden. Når beskrivelser og ord gjentas mange ganger, mister de etter hvert sin betydning, sier Jonas Bakken, universitetslektor ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo.
Han mener at overstrømmende formuleringer fungerer best når det handler om ting som er ukjent for folk, for eksempel et eksotisk reisemål.
- Boliger er på mange måter ikke ukjent for oss. Generelt måler man en tekst opp mot sin egen virkelighet, og man vet jo at det ikke finnes så mange unike eller fantastiske muligheter i en bolig.
Han tror boligannonsering i større grad må handle om å bryte ut av den vanlige stilen.
- Bruk heller beskrivelser av hvordan det er å bo der, i stedet for å si noe statisk om stedet. Hvis man får noen til å ofre mer enn et kvart sekund på en annonse, har man kanskje skapt en nysgjerrighet som får kjøperen til å lese videre.
Ikke alle lokkemidler er lov
Både boligselgeren i Arendal og på Nordstrand benyttet seg av det markedsføringsloven kaller tilgift. Og stadig flere sper på med dette som lokkemiddel. Kort fortalt handler det om å tilby en tilleggsytelse til det som er hovedsalgsobjektet. For at det skal være lovlig, må det være en naturlig kjøpssammenheng.
- Å selge en bolig ved å tilby en oppusningspakke vil kunne være lovlig, sier seksjonssjef hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.
Han forteller at Forbrukerombudet spesielt har fokusert på boligsalg rettet mot unge.
- Vi har slått ned på tilfeller hvor det har vært lokket med både scootere og flatskjermer. Ved kjøp av en så viktige ting som en bolig er det spesielt viktig at tilgiften ikke virker tilslørende og tar oppmerksomheten bort fra boligkjøpet.
Generelt fraråder han å spille på forhold som ikke har sammenheng med boligen.
- Og jeg tviler på at man klarer å skape særlig oppmerksomhet med tilgift, jeg ville heller ha fokusert på det særegne og spesielle, sier Gjedrem.
Utholdenhet er viktig
Ifølge fagfolk er det imidlertid verken superlativer eller mengder av tilleggsytelser som selger en bolig, men evnen til å skille seg ut - og evnen til å være tålmodig.
- Mitt beste råd til frustrerte boligselgere er å holde ut og beregne god tid. Ikke bli stresset, sier Ellen Onsum hos Ring Eiendomsmegling.
Les også:
Garanterer salg av gammel bolig
Forsikrer seg mot tregt boligmarked
Prøv:
Boligplanlegger - design stua før salget!
Denne saken ble første gang publisert 21/11 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.