Skjærgårdshytta har gode rom, rene linjer og et blomstende sedumtak.
EigilForbord
Først publisertSist oppdatert
For de fleste arkitekter er det et mål å begrense skillet med ute- og inneområdene i hyttene de tegner. Ikke minst ved hjelp av store glassfasader, ditto takterrasser og gjerne overdekkete uterom og utedusjer. Dermed trekkes naturen inn så mange steder i hytta som bare mulig.
Denne nye skjærgårdshytta på 100 kvadratmeter er tegnet av Filter arkitekter og den består av to hovedvolumer som er flettet sammen. Bygningen erstatter en gammel 1940-tallshytte som var iferd med å råtne.
Lekkert med kritthvite, blomstrende tak
Alle takene prydes av frodige sedummatter. De både isolerer og hindrer overoppheting av huset . I juni dekkes hele dette frodige sedumtaket av kritthvite blomster og utover i sommeren blir plantene vakkert rødgrønne slik som du ser på denne arkitekt Kim Skaara-hytta i Kragerø.
- Denne nye bygningen tok utgangspunkt i den gamle hyttas såkalte fotavtrykk. Og vi la den litt lavere i terrenget enn den tidligere bygningen som sto på denne praktfulle tomta, forklarer arkitekt Thomas Lærdal i Filter Arkitekter til Hytteliv.no
Med brygge og havet som nærmeste nabo
Denne lite øynefallende plasseringen av hytta i terrenget er gunstig både fordi den bidrar til skjerme beboerne for vær og vind, og fordi bygningen med dette oppleves som diskre i forhold til en nærliggende brygge som er åpen for fri ferdsel.
Planter på to flate og ett skråtak
- For å gjøre hytta lite synlig både fra land og sjøen valgte vi to store flate tak og et mindre skråtak.Og sedummatter på alle tak bidrar til at bygningen inn i kystlandskapet, mener arkitekt Lærdal.
Utvendig veksler veggene mellom flater i ubehandlet tre og grove natursteinsmurer. Disse materialene har alle naturfarger og et stiluttrykk som passer utmerket her like ved vannet. I tillegg bidrar de til at hytta blir nesten vedlikeholdsfri.
Det øvre nivået i hytta inneholder blant annet soverom og terrasse, og huset trapper seg av nedover i terrenget til et nytt og lavere hyttenivå. Her er det blant annet diverse oppholdsrom, stue og kjøkken. Med store vinduer, noen steder fra gulv til tak åpner denne nederste, langsmale bygningskroppen seg maksimalt mot den glitrende sjøen.
Interiører som varer
Interiørene i begge etasjer preges av en gjennomført ren og stram stil, varige materialer og enkelte designklassikere som Poul Kjærholms legendariske PK 22-stoler. Noe som betyr at bygningen oppleves som tidløs og tiltalende på mange slags mennesker og ulike generasjoner.