Ryddetips fra Konmari
Det er mye mulig du har brettet klærne dine feil hele livet
11 ryddetips for garderoben.
Tips for å kvitte deg med klær og tilbehør:
- Arranger loppemarked, og unngå å holde loppemarkedet som en unnskyldning til å kjøpe mer nytt.
- Ha byttelag med venninner.
- Arranger bruktsalg på jobb eller med venninner.
- Lever overflødige ting til loppemarkeder og bruktbutikker.
- Undersøk om nærmeste flyktningemottak har behov for noe av det du skal kvitte deg med.
- Selg de fineste tingene på Finn.no
Unngå denne klassiske fellen:
Ikke degradér alle klærne du ikke bruker lengre til koseklær eller maleklær - det er begrenset hvor mye koseklær og maleklær du trenger.
Tidligere i år kom boka "Magisk opprydning" av Marie "Konmari" Kondo på norsk. Den har blitt veldig populær, og jeg må innrømme at jeg ble nysgjerrig. For tenk om det fungerer..?
I et forsøk på å få orden i garderobeskapet en gang for alle, har jeg forsøkt noen av metodene til Konmari. I tillegg har jeg vært i kontakt med organiseringsdronning Gunn Beate Reinton Rulnes, damen bak bloggen listelykke.no.
Konmari-metoden
Marie "Konmari" Kondo driver et konsulentbyrå i Tokyo der hun hjelper folk med å rydde i hjemmene sine. Ryddemetoden hennes, Konmari-metoden, har fått mange tilhengere verden over, og vi har forsøkt å plukke ut de beste triksene hennes for å få en ryddig garderobe.
Kortversjonen av metoden er rett å slett å feste blikket på alt du eier, en ting av gangen, og bestemme deg for om du ønsker å beholde den eller kvitte deg med den - og hvor du eventuelt skal plassere tingen.
Også Rulnes har mange tips til hvordan du kan holde orden på klær og utstyr, selv om hun understreker at det er vanskelig å gi generelle råd som passer for alle.
- Vi bor forskjellig, har forskjellige mengder tøy, kommoder, skap, ektefeller, barn og hobbyer, sier hun.
Like fullt, her har du 11 tips som kan bidra til orden i klesskapet - forhåpentligvis for alltid.
1. Ha to årlige rydderunder
Marie Kondo anbefaler at du rydder skikkelig en gang - og mener det skal være tilstrekkelig. For de fleste av oss vil ikke det være nok, og i hvertfall ikke dersom du har barn.
- Sett av nok tid til å organisere, sortere og kvitte deg med det du vil rydde. Samle alt du (og de andre) har av klær, vesker, tilbehør og sko, og gå over alt. Se på tilstand, passform, hvordan det matcher med andre ting du har, og hvor brukervennlig det er. Vær streng, oppfordrer Rulnes.
Er du en av de som drømmer om walk in-garderobe med orden og god plass?
Både Konmari og Rulnes mener at du først må kvitte deg med ting, enten ved å kaste eller gi bort, før du kan skape et godt og mer varig system i garderoben.
2. Rydd en kategori av gangen
For at det ikke skal bli en altfor overveldende oppgave å rydde garderoben, foreslår Konmari at du tar en og en kategori. Begynn med klær, og del opp i topper, bukser, klær som henger, sokker, vesker og annet tilbehør etc.
Og - få med deg alt. Først da får du et overblikk over hvor mye du faktisk eier. Husk også å få med deg det som ikke ligger i garderoben akkurat nå, som sesongtøy i boden, klær på vaskerommet og halvrene klær på badet. Hent frem alt innenfor kategorien du skal rydde, før du begynner.
"Ved å samle ting på et sted kan du sammenlikne like ting, noe som gjør det enklere å bestemme hvorvidt du skal beholde begge to eller kaste en av dem, eventuelt begge", skriver Konmari.
Synes du dette virker lite overkommelig, kan et rom, eller en kategori i måneden etter denne metoden fungere bedre.
3. Tenk rydding av klær hele året
- Ha et kontinuerlig falkeblikk på klærne resten av året også. Hver gang du vasker tøy, sjekk plagget og vurder det. Kvitt deg med alt som ikke passer, som du ikke liker, eller som er ødelagt. Det siste gjelder spesielt om du aldri kommer til å reparere det, sier Rulnes.
Et tips er å alltid ha en tilgjengelig kasse eller pose med ting du vil selge eller gi bort, for da er det enkelt å få plagget/tingen vekk med en gang du har vurdert det som overflødig. Når kassen er full leverer du den til nærmeste loppemarked eller gjenbruksbutikk.
4. Finn ut hvilke ting du er glad i
- Ta alt ut av skapet, samle det på et sted. Legg inn igjen de klærne du elsker. Se om det er plass også til klærne du liker godt. Gi bort/selg/kast det andre, sier Rulnes.
Det høres enkelt ut; behold de klærne du er glad i. Men hvordan finner du ut hvilke klær du virkelig har lyst til å beholde?
Ifølge Konmari må du fysisk ta på en ting for å klare å kjenne etter om tingen betyr noe for deg.
Hun anbefaler derfor å ta hvert plagg i hendene, og kjenne etter om plagget gir deg glede. På engelsk er det oversatt til "a spark of joy", som kanskje gir et bedre bilde på hvilken følelse du skal kjenne etter heller enn glede.
Jeg må innrømme at jeg lo litt av dette - helt til jeg forsøkte. Da jeg tok opp et plagg, var det lett å kjenne om det gav meg en god følelse eller ikke.
Toppen som kryper oppover magen når jeg beveger meg gir en dårlig følelse = gi bort. Ulltrøya som alltid holder meg varm og er like fin samme hvor mange ganger jeg vasker den gir en god følelse = behold. Kjolen som er litt for kort og som jeg dermed går og drar ned selv om mønsteret er superfint gir ikke en god følelse når jeg tar i den = gi bort. Og sånn fortsetter det!
Så, rett og slett, blir du glad for å se dette plagget?
5. Stable klær på høykant
Om du velger å ha klærne synlig på soverommet er det ekstra viktig med orden. Men skap eller ikke, både Rulnes og Marie Kondo har som mål at du skal se alt du har.
Det er fullt mulig også i skuffer, dersom du følger den japanske ryddespesialistens metode.
Ved å brette klærne dine på en bestemt måte, kan du oppbevare klærne dine stående på høykant i skuffene istedenfor å legge dem i stabler som fører til at du til enhver tid bare vil se det øverste plagget. Metoden har to klare fordeler:
1. Du ser plutselig alt du har i skuffen
2. Det er utrolig plassbesparende
For å lagre klær stående må de gjøres mer kompakte. Slik gjør du det på Konmari-vis:
"Målet er å brette hvert enkelt plagg til et enkelt, glatt rektangel. Brett først hver langside av plagget inn mot midten og skyv inn ermene slik at plagget danner en rektangulær form. Hvordan du bretter ermene har ingen betydning. Neste steg er å brette en side av rektangelet mot den andre. Brett så plagget igjen slik at det blir halvparten eller en tredjedel så stort. Antall bretter bør justeres slik at det brettede plagget i stående stilling passer høyden på skuffen det skal ligge i"
Det finnes veldig mange videoer av dette på nettet om du ble interessert, søk for eksempel på "Folding" og "KonMari".
6. Begrens antall klenodier
Ja, det kan være gøy for barna dine å gå i mammas kjoler på fest om 15-20 år. Men, begrens hvor mange slike spesielle plagg du vil ta vare på.
- Jeg har hatt stor glede av mammas 70-tallsklær da jeg var fjorten, jeg. Men det holder med en liten smak av fortiden! Hjelp ungene dine til å slippe å ta valg du burde tatt selv, sier Rulnes.
7. Velg riktige kleshengere og snu dem!
- Velg tynne kleshengere heller enn tykke. Da får du mer plass i skapet, sier Rulnes.
Og når vi er inne på kleshengere... et nyttig tips kan være å henge alle kleshengerne samme vei. Når du bruker et plagg og henger det tilbake, henger du hengeren andre veien.
- Etter et halvt år ser du tydelig hvilke klær du ikke har brukt. Da bør du vurdere å kvitte deg med dem, sier Rulnes.
8. Brett sokkene dine
Konmari anbefaler at man bretter sokkene sine fremfor å rulle dem sammen til en ball.
Jeg er en av dem som har hatt overfylte sokkeskuffer, og bestemte meg for å gi metoden et forsøk.
Jeg ble positivt overrasket over hvor plassbesparende det er å brette sokkene fremfor å rulle dem sammen. Jeg sorterte også type sokk hver for seg (ankelsokker, treningssokker og ullsokker), og foreløpig kan det virke som at tiden jeg bruker på å brette fremfor å rulle sammen, tilsvarer tiden jeg ellers ville brukt på å lete etter sokker i riktig farge og type.
Det ser også veldig ryddig ut, noe som er en bonus. Rulnes derimot er skeptisk.
- Det der har jeg verken tid, lyst eller overskudd til å holde på med. Har du ikke plass til sokkene slik du velger å oppbevare dem har du for mange par, sier hun.
9. Rull strømpebuksene dine
Ok, så tok det litt tid å rulle strømpebuksene mine, som jeg hittil har oppbevart "ved å surre dem inn i seg selv" (Du vet, begynner med beina, ruller sammen og trekker livet over ballen tilslutt).
Det gjør at strømpebuksene blir krøllete og det er umulig å skille mørkeblå strømpebukser fra de sorte.
Med Konmari sin metode, tar de mye mindre plass. Legg strømpebuksen dobbelt, altså ben på ben. Brett en gang, og rull den sammen. Sett dem med snurren synlig. Dersom du lagrer dem i en skuff, anbefaler Konmari at du legger dem i en eske, for eksempel en skoeske, for så å sette esken i skuffen. På den måten unngår du at de ruller seg opp, du ser du hvor mange strømpebukser du har, og de holder seg glatte og rynkefrie.
Konmari anbefaler også å ta ut nye strømpebukser av emballasjen.
"Fjern også pappen på innsiden. Ta den ut av pakningen og brett dem sammen, og de vil ta opp 25% mindre plass", påstår hun i boken.
10. Finn en løsning for klær som er brukt, men ikke er møkkete
Bloggeren Pappahjerte skrev for en stund siden et innlegg om "The chair" - du vet stolen som tiltrekker seg alt av rot og brukte, men ikke møkkete, klær.
Finner du et system for de klærne, vil soverommet/badet/huset ditt se mye mer ryddig ut.
- Jeg har et par tomme hyller både på badet og i garderobeskapet mitt der vi kan legge de halvrene klærne våre. Det er kanskje det som har fungert best, sier Rulnes.
(Og hun understreker at de tomme hyllene har oppstått ved rydding og ved å kvitte seg med ting, så om du ikke har de ledige hyllene nå så kan du kanskje rydde dem frem gjennom å følge tipsene i denne saken?)
11. Kjøp mindre nytt
Så enkelt, men likevel så vanskelig.
- Du trenger ikke bli helt Mark Zuckerberg som har én type tskjorter, én type hettejakke og én type jeans, så han kan bruke hjernekapasitet på andre ting enn på hva han skal ha på seg, men de fleste av oss har kanskje godt av å ikke bruke penger, tid og skapplass på mer enn vi trenger, avslutter Rulnes.
Vil du lese flere slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Klikk Bolig på Facebook.
Denne saken ble første gang publisert 13/05 2016, og sist oppdatert 28/04 2017.