Rydde hjemme

- Liker jeg denne tingen? Vet jeg hvor den skal stå?

Riktig rekkefølge er nøkkelen til å rydde effektivt.

AKTIVT ROT: Rot som er der midlertidig, som for eksempel skitne tallerkener, er det enkleste å gjøre noe med. Det er når du virkelig skal omorganisere at det begynner å bli utfordrende.
AKTIVT ROT: Rot som er der midlertidig, som for eksempel skitne tallerkener, er det enkleste å gjøre noe med. Det er når du virkelig skal omorganisere at det begynner å bli utfordrende. Foto: FOTO: Getty Images
Først publisert Sist oppdatert
START HER: Rydde-ekspert Eva Isachsen mener det er lurt å starte storopprydningen i kjøleskapet.
START HER: Rydde-ekspert Eva Isachsen mener det er lurt å starte storopprydningen i kjøleskapet. Foto: Guro Heiret

Det skal ikke mange dager til før hverdagsrotet sprer seg etter avsluttet ferie. Plutselig ligger det skolesekker i gangen, klesvask på gulvet og papirer på alle overflater i hjemmet.

Du kan gjøre noen triks for å holde boligen mer ryddig. Mye handler om å velge smarte oppbevaringsløsninger, og å bruke dem.

Men det er også viktig at man ikke eier for mange unødvendige ting i utgangspunktet. "Decluttering" er et begrep som brukes om å bli kvitt rot.

Oppevarer ting vi ikke liker

Eva Isachsen er interiørarkitekt og feng shui-konsulent. Hun tilbyr blant annet ryddetjenester for folk som ønsker et mer organisert liv gjennom firmaet Rom for sjelen.

Hun forteller at det fort kan hope seg opp med gjenstander som skaper rotet.

- Mange matbokser, termoser og flere kaffeserviser tar mye plass selv om man kanskje bare bruker et fåtall av dem, påpeker hun.

- Veldig mange oppbevarer også ting de ikke liker, som de har fått i gave, gratis eller oppbevarer for andre. Alt dette skaper passivt rot. Også gamle aviser, magasiner og reklame virker det som mange sliter med å kvitte seg med, legger hun til.

Noen ganger blir man nødt til å ta en skikkelig opprydning, før det går så langt at rotet fører til et psykisk sammenbrudd.

Start med kjøleskapet

Men det er ikke alltid så lett å vite hvor man skal begynne.

- En god start er kjøleskapet. Det er en fin metafor for at alt som er utgått på dato må du kvitte deg med. Deretter begynner du med klær og sko. Dette er plasskrevende eiendeler som gir rask uttelling i prosessen. Det gir motivasjon. Deretter kan du ta bøker og papirer, sier Isachsen.

- Til slutt kommer ting med sentimental verdi. Følger du denne rekkefølgen vil jobben gå lekende lett. Start med det enkleste, og når du har fått grepet på ryddingen er det lettere å gå løs på de vanskeligste oppgavene, råder hun.

Dette bør du spørre deg selv

Hvis du virkelig skal omorganisere et hjem fra kaos til orden kan det by på følelsesmessige utfordringer, fordi prosessen innebærer at du må vurdere hva du føler for tingene du eier.

- Mitt råd er å holde gjenstanden i hånden og spørre deg selv: liker jeg den? Vet jeg hvor den skal stå? Er du i tvil – kvitt deg med  den! Ikke oppbevar masse ting som "kanskje" er kjekt å ha, sier Isachsen.

Kurv til rent tøy

Mye av rotet vårt er "aktivt" - som vil si at det er på vei mot sin rettmessige plass. Skitne tallerkener som venter på at oppvaskmaskinen skal bli ferdig, for eksempel.

Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være...
Pluss ikon
Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være nye. Det er hjemmet deres et bevis på

Noe av det kan du skjule.

- Ha en kurv til tørt og nyvasket tøy som du ikke har rukket å brette, så slipper du å ha mye rent tøy liggende rundt når du må henge opp den bløte vasken, tipser hun.

Isachsen foreslår også å ha en fast ryddedag i uka, som hele familien deltar på.

Artikkelen fortsetter under bildet.

TAR KORT TID: En kjapp "plukke opp"-runde gjør det mye koseligere å være i stua.
TAR KORT TID: En kjapp "plukke opp"-runde gjør det mye koseligere å være i stua. Foto: Foto: Thinkstock

Fem minutters rydding hjelper

For egen velvære kan det også lønne seg å bruke et par minutter på å rydde hver dag. Mens spagettien koker, for eksempel.

Markedsansvarlig Charlotte Sagvik i Citymaid Hjemmeservice anbefaler da å prioritere yttergang, bad og kjøkken, som ofte kan se litt herjet ut.

Rydding på fem minutter:

- Hvis man har bare fem minutter, så er det bedre enn ingen rydding. Litt rydding hver dag gjør at man ikke må ta skippertak. På fem minutter får man jo kun gjort litt. Men bidrar alle i en familie på fire, så blir fem minutter til sammen tjue minutter med effektiv rydding! Få alle barn til å tømme matboks og sette den i oppvaskmaskin.

Rydding på 15 minutter:

- Da får man ryddet kjøkkenet sånn noenlunde, og småryddet foran TV-en i stua. Ta opp klær og aviser som ligger og slenger. På badet er det lurt å ta litt kloringelé i doen som en lar stå litt, så toalettet er litt» freshere» uten å vaske. Rydd også håndklær og sminketing på plass. Har du det i egne små kurver, er det lett å løfte og vaske på. Ha en klut som du drar over vasken mellom hver storrengjøring av badet, tipser hun.